חדשות בארץ

סערה במערכת הפוליטית: יאיר גולן השתלח במתיישבי חומש וכינה אותם "תתי אדם"

סגן שרת הכלכלה, חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ, השתלח במתיישבי חומש וכינה אותם "תתי אדם". במערכת הפוליטית הגיבו בחריפות על דבריו

גולן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גולן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 10:55)

(קרדיט: ערוץ כנסת)

סגן שרת הכלכלה, חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ, חולל הבוקר (חמישי) סערה כאשר השתלח בבוטות במתיישבי היישוב חומש שבצפון השומרון וכינה אותם "תתי אדם".

דבריו של גולן נאמרו על רקע המחאה הציבורית המתרחבת נגד הכוונה המסתמנת של הממשלה לפנות את ישיבת חומש, והדרישה לחדש את ההתיישבות היהודית במקום. "לא אמור להיות שם אף אחד", אמר גולן בריאיון לערוץ כנסת. "עכשיו הם זועקים את זעקתם. בושה וחרפה".

גולן הוסיף וטען כי המתיישבים מנתצים מצבות בכפר הפלסטיני בורקא: "אלה לא אנשים, אלה תתי אדם. אנשים בזויים, קלקולו של העם היהודי. צריך להוריד אותם בכוח מהמקום. ההשתוללות הלאומנית הקיצונית הזאת תביא עלינו אסון".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו תקף את גולן על דבריו וקרא לראש הממשלה נפתלי בנט לפטרו: "המתיישבים ביהודה ושומרון אינם 'תתי אדם' כפי שכינה אותם היום סגן השר יאיר גולן, חבר ממשלת בנט. המתיישבים הם ציונים חלוצים שמיישבים את נחלת אבותינו. אחרי האמירה המבישה הזו, שלקוחה היישר מהטרמינולוגיה הנאצית נגד העם היהודי, בנט חייב לפטר את יאיר גולן עוד היום".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר: "ההסתה הנוראית כלפי אחינו המתיישבים מגיעה לשיא חדש. מי פילל שדווקא במדינת היהודים, חבר ממשלה יכנה יהודים 'תתי אדם'  – אמירה קשה ומקוממת, המזכירה תקופות קשות בהיסטוריה. ‏חברי הממשלה הלא לגיטימית הזאת שוברים מידי יום שיאי שפל חדשים. בושה וחרפה".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', תקף: "אם חשבנו ששיא הבושה הוא שהשר לבטחון פנים קורא לחצי מיליון אזרחים שומרי חוק 'אלימים' ומוציא את דיבתם רעה, היום יאיר גולן מכנה את מתיישבי חומש הגיבורים 'תתי אדם'. כינוי שניתן ליהודים על ידי הנאצים. לאנשי המחנה הלאומי בנט ושקד אומרים 'עופו לנו מהעיניים', ואת אנשי השמאל הקיצוני האוטו-אנטישמי הם מחבקים. מדינת ישראל בסכנה".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, מסר: "השותף המטורלל של נפתלי בנט ואיילת שקד מכנה הבוקר את תלמידי ישיבת חומש 'תתי אדם'. האיש שזיהה תהליכים של שנות ה-30 משתמש בטרמינולוגיה של הנאצים כלפי יהודים. איזו חרפה. הבעיה המרכזית היא לא באומר, שמזמן הוציא את עצמו מהחברה הישראלית ועבר לצדד באויב, אלא במי שמינה אותו להיות סגן שר בממשלת ישראל".

חבר הכנסת משה ארבל מש"ס תקף אף הוא את סגן שרת הכלכלה: "יאיר גולן, זה שזיהה תהליכים, מכנה הבוקר אזרחים ישראלים יהודים המתיישבים בצפון השומרון תתי אדם. אבל ליועז הנדל שותפו לממשלה מפריע תנועות הידיים של דודי אמסלם. צביעות – קווים לדמותה".

ראש הממשלה נפתלי בנט הצטרף למגנים את דבריו של גולן על מתיישבי חומש וכתב בטוויטר כי הם "מזעזעים, מכלילים וגובלים בעלילת דם. ‏ההתיישבות ביהודה ושומרון היא החלוציות של ימינו. 'לא ארץ נוכרייה לקחנו… כי אם נחלת אבותינו'".

שרת הפנים איילת שקד כתבה: "דבריו של יאיר גולן מחפירים ומביישים את עברו. מתיישבי חומש הם חלוצים, מיישבי הארץ ואוהביה. הישיבה בחומש מפיצה תורה ואור, שמגרש מעט מן החושך הזה. יאיר גולן ימשיך לברבר עצמו לדעת, והחלוצים הנפלאים האלה ימשיכו ליישב את הארץ".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, תקף את עמיתו לשולחן הממשלה: "אני מתבייש בביטוי המכוער והמיותר של סגן שר הכלכלה יאיר גולן. לא, מתיישבי חומש הם לא תת אדם אלא אזרחים ישראלים שחושבים אחרת ויש עימם מחלוקות עמוקות. תת רמה בשיח ובניהול המחלוקות בתוכנו לא יקדמו אותנו, רק יפרקו אותנו מבפנים".

בעקבות הסערה, ובתגובה ישירה לציוץ של בנט, כתב גולן: "התייחסתי בדבריי למשחיתי קברים, תוקפי תמימים, הורסי רכוש לא להם. איך נכון להתייחס לאנשים כאלה, איך נכון לכנות אנשים שכאלה? הגיע הזמן לומר את האמת – זו לא היהדות שלנו".

תגיות:חומשיאיר גולןאריה דרעיבצלאל סמוטריץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה