חדשות בריאות

דו"ח חדש: ילדים שהחלימו מקורונה נמצאים בסיכון מוגבר להתפרצות סוכרת

המרכז האמריקני לבקרת מחלות (CDC) פרסם דו"ח המזהיר מפני סיכון מוגבר לפיתוח של סוכרת מסוג 1, וכנראה גם מסוג 2, אצל ילדים שנדבקו בקורונה והחלימו. כדאי לעקוב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם לא הספיקו לנו שלל התופעות של פוסט-קורונה שכבר ידועות לנו, כעת מפרסם ה-CDC, המרכז האמריקני לבקרת מחלות, דו"ח חדש, אשר מצביע על קשר בין החלמה מקורונה לבין התפרצות של סוכרת מסוג 1, ולעיתים גם מסוג 2, אצל ילדים מתחת לגיל 18.

עד כה, סוכרת הוזכרה בהקשר של קורונה רק בקשר ההפוך: אנשים אשר סובלים מסוכרת (בעיקר מסוג 2) נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה. אך כעת מתברר כי יש גם קשר אחר, שנוגע דווקא לילדים.

חוקרי ה-CDC בדקו שני מאגרי מידע גדולים של תביעות ביטוחי בריאות בארה"ב, והשוו בין ילדים שנדבקו בקורונה לבין אלה שלא נדבקו, בין חודש מרץ 2020 לאמצע שנת 2021. בשני מאגרי המידע הללו נראה פער משמעותי באבחונים של סוכרת אצל ילדים, כאשר מאגר מידע אחד הצביע על כך שהסיכון לסוכרת אצל ילדים שנדבקו בקורונה גבוה ב-31% מזה של ילדים שלא נדבקו, ואילו מאגר המידע השני הצביע על סיכון מוגבר עוד יותר – 166% סיכון בהשוואה לילדים שלא נדבקו.

האופן שבו הקורונה מובילה, או עשויה להוביל, לסוכרת, עדיין לא ברור לחוקרים, אך הקורלציה ברורה מאד בשטח.

 

אז מה עושים? אפשר למנוע את הסוכרת?

אי אפשר למנוע סוכרת מסוג 1. זוהי מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את התאים המייצרים אינסולין שבלבלב, והורסים אותם בהדרגה, עד שאינם מייצרים אינסולין כלל. לצערנו, אין חיסון לסוכרת.

עם זאת, חשוב להכיר את התסמינים של הסוכרת, כדי שאם היא מתפרצת אצל ילד, חלילה - ניתן יהיה לזהות אותה מוקדם ככל האפשר, ולספק לו טיפול מתאים. זיהוי מוקדם חשוב גם כדי למנוע סיבוכי סוכרת, כתוצאה מסוכר גבוה לאורך זמן, גם כדי למנוע סכנת חיים – כיוון שאם סוכרת מסוג 1 אינה מטופלת לאורך זמן, עלולה להתפתח חמצת סוכרתית (DKA) המהווה סכנת חיים, וגם כיוון שאם מגלים את הסוכרת בשלב מוקדם, ישנם כיום טיפולים שיכולים לעכב את התפתחות המחלה, ולאפשר לילד כמה שיותר זמן במצב בעל סיכון נמוך.

 

איך מזהים סוכרת?

התסמינים הבולטים ביותר של סוכרת מסוג 1 שחשוב להכיר, הם:

  • שתיה מרובה מאד, והתפנות תכופה לשירותים
  • עייפות רבה ותשישות גם לאחר שינה
  • ירידה מהירה במשקל למרות אכילה רגילה, ואפילו מרובה מהרגיל
  • ריח פירותי מהפה
  • יובש בשפתיים

אם ילדכם סובל מכמה מן התסמינים הללו לאורך מספר ימים, חשוב לפנות לבדיקה רפואית בהקדם, וגם להזכיר לרופא את האפשרות של סוכרת.

לקריאה נוספת:

סוכרת נעורים – דרכי טיפול, עצות להתמודדות, תזונה ומידע רפואי שחשוב לדעת

היא בלתי נראית, אבל אתם צריכים להכיר אותה: סוכרת מסוג 1

עליתי על המשקל והזדעזעתי; הייתי שעות ספורות לפני דום לב

תגיות:קורונהסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה