חדשות כלכלה

44 מיליארד שקל לחודשיים: זו עלות הפגיעה במשק בשל התפשטות האומיקרון

עלות הפגיעה במשק בשל גל האומיקרון מוערכת ב-22 מיליארד שקל לחודש. אילו ענפים נפגעו במיוחד, ואילו לא נפגעו כלל?

  • י"ח שבט התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

44 מיליארד שקל למשך חודשיים. זה שהחל להכות במשק בחודש שעבר, בעיקר בשל היעדרות של מאות אלפי עובדים מבודדים ממקומות עבודתם ושל הלקוחות הצרכנים, בין השאר גם בשל הידבקות ילדים בנגיף, והפגיעה בתפוקת העבודה של הוריהם.

המחקר נערך על ידי ד"ר רובי נתנזון, כלכלן ויועץ ארגוני העצמאים בכדי לאמוד את שיעור הפגיעה בכל ענף כלכלי כתוצאה מהגל החמישי. עורכי המחקר השתמשו בנתוני בנק ישראל, והשוו את שיעור השינוי בפדיון בעת חודשי האומיקרון עם עבור חודשים יוני-ספטמבר 2021.

המחקר הצביע על כך שהנזק למשק בכללותו עומד על 44 מיליארד ₪ לחודשיים, והנזק העיקרי לענפי המשק כתוצאה מהאומיקרון הוא בענף האמנות, הבידור והפנאי בשיעור של 45%, מתוך פדיון חודשי של 845 מיליון שקל. גם בענף שירותי אירוח ואוכל - בתי מלון, מסעדות, בתי קפה – נרשם נזק גבוה במיוחד, בשיעור של 35% מהפדיון הכולל בחודש של 3.359 מיליארד שקל.

המחקר מצביע על כך שנזק גדול במיוחד צפוי גם לפעילויות בנדל"ן, שירותים מיקצועיים, מדעיים וטכניים ושירותי ניהול ותמיכה, שנפגעו בכ-30%, בעיקר בעקבות הבידודים של עובדים ולקוחות.

המסחר הסיטונאי נפגע ב-15%, החקלאות והדיג ייפגעו ב-7.5%, הבינוי ב-5% ושירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות ייפגעו ב-5%.

ענף המידע והתקשורת נפגעו ב-20%, בשירותים הפיננסיים ושירותי ביטוח ב-10%, בחינוך ב-15%, בשירותי הבריאות, הרווחה והסעד ב-5% בלבד ובשירותים שונים אחרים ב-25%.

התחומים שלא נפגעו כלל בגל החמישי הם: התעשייה, אספקת חשמל, מים, שירותי ביוב, וטיפול בפסולת בינוי.

עורכי המחקר מציינים שאם הממשלה תחליט על פיצוי ענפי המשק שנפגעו בגובה 12.5% מסך הפגיעה זה יעלה למדינה כ-5.5 מיליארד שקל, ואם יוחלט על פיצוי גבוה יותר בשיעור של 25% מסך הפגיעה, העלות המשוערת עומדת על כ-11 מיליארד שקל.

תגיות:כלכלהמשקקורונהאומיקרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה