חדשות ומשמעותן

פגסוס והריגול המשטרתי: כך התחוללה השערורייה הגדולה

איך השתמשה משטרת ישראל בתוכנת 'פגסוס' כדי להדביק עשרות אנשים תמימים, איך בכלל עובדת תוכנת הריגול הזו, ומדוע הזעם על המשטרה כה רב? כל מה שרציתם לדעת על הפרשייה המשטרתית שמטלטלת את המדינה

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בעוד שההידבקות בקורונה הולכת ודועכת (כך אנו מקווים), נראה כי ישנה הידבקות אחרת שמטרידה בימים אלו את אזרחי המדינה, וכן גם את בכיריה. זו ההידבקות בתוכנת הפגסוס – תוכנת הריגול בה משתמשת המשטרה, ואשר נחשף בשבועות האחרונים כי השימוש בה נעשה בניגוד לחוק, וכלל מעקב אחר אנשים רבים במדינת ישראל, רובם תמימים ומבלי שהתקבל קודם לכן צו לחיפוש ולהאזנה. בנוסף העלה התחקיר שכאשר לא צלח השימוש בתוכנה, השתמשה המשטרה בהאקרים חיצוניים, וכך הם חשפו מידע פרטי על אנשים.

 

ללא אישור וללא קבלת צו

עוד לפני שנפרט מהן הטענות וההאשמות החמורות המופנות כלפי המשטרה, נסביר קודם כל על מהות התוכנה שנחשבת למתקדמת ביותר בעולם.

תוכנת פגסוס היא תוכנת ריגול שפותחה על ידי חברת הסייבר הישראלית NSO. היא ניתנת להתקנה באופן סמוי על מכשירי טלפון ניידים, ובכך מאפשרת להאזין לשיחותיו של המצותת ואף לקרוא את הודעותיו ולראות את היסטוריית השימוש שלו במכשיר. יש גם באפשרותה להשתלט על מיקום המכשיר, ובכך לדעת היכן נמצא האדם הנתון במעקב בכל רגע נתון.

ועוד דבר חשוב – התוכנה מסוגלת להשתלט מרחוק על המיקרופון של המכשיר, ללא ידיעת בעליו. באופן כזה הופך המכשיר הפרטי למכשיר האזנה לכל מילה שנאמרת באזור.

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

אזרחים אינם רשאים לרכוש את התוכנה באופן אישי, ויש גם צורך באישורים מיוחדים של משרד הביטחון כדי לייצאה למדינות בחו"ל. בארץ משתמשים בתוכנה כבר מאז שנרכשה על ידי המשטרה בשנת 2015, בימי המפכ"ל רוני אלשייך. אלא שבאותם ימים נאמר כי התוכנה נועדה אך ורק כדי לסייע לממשלה להילחם בטרור ובפשיעה. כעת החשד על פי התחקירים המטרידים, שבמשטרת ישראל לקחו את השימוש בתוכנה רחוק יותר והשתמשו בה גם כדי להתחקות אחר אנשים שאינם חשודים כלל בפשע.

חשוב להבהיר כי במדינת ישראל אין שום חוק שמאפשר מעקב כל כך חודרני אחר אדם, מבלי שיש לכך צווי משפט ואישורים מיוחדים. בכל אותם מקרים שפורסמו לא נראה שהיו קיימים צווים כאלו.

מי שחשף את התופעה השערורייתית הזו הוא העיתונאי תומר גנון מ'כלכליסט' שפרסם את סדרת התחקירים, בהם הוא חושף כי דרגים בכירים במשטרה נתנו הוראה לביצוע מעקבים באמצעות פגסוס אחר אזרחים שונים בישראל. לדבריו, המעקב בוצע על ידי יחידת המודיעין 'סיגינט' של המשטרה.

 

שיטת פעולה מדאיגה

ככל שחולפים הימים מתברר שלא מדובר במקרה חד פעמי או במעידה של המשטרה, אלא בשיטה שהיא אימצה לעצמה, כאשר היא הדביקה בפגסוס בין היתר פוליטיקאים, אנשי עסקים בכירים, ראשי ערים, מנהלי חברות ענק, מארגני מחאות מכל הסוגים, יועצי ראש הממשלה, וכן את בנו של ראש הממשלה לשעבר, ועוד שורה ארוכה של עיתונאים ופעילים שונים.

הדבר סייע למשטרה בחשיפה מוקדמת של אירועים שונים ובהיערכות כלפיהם. ברור שהוא גם עזר לה לאסוף מידע רב נוסף שאולי ישמש אותה בבוא היום לצורך תיקים או איסוף הוכחות מרשיעות. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם גם מכך שנחשפו באופן זה גם סודות פרטיים, מידע כלכלי, אישי וחברתי, לכאורה בלי שום פיקוח ובקרה.

ומה הייתה תגובת המשטרה?

במשטרה ניסו בשלב ראשון להכחיש את ההאשמות. הם טענו כי מדובר בהאשמות שווא, וההאזנות נעשו כולן לפי החוק ועם כל האישורים הנדרשים. בין השאר גם הוצא מכתב עליו חתום היועץ המשפטי של המשטרה, בו נטען כי האזנות המשטרה נעשו באמצעות חוק נתוני תקשורת. בהמשך נשמעו קריאות גם מתוך המשטרה לחקור את הנושא, ובינתיים הודיע מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי על כך שיקצר את ביקורו הרשמי באיחוד האמירויות וישוב לארץ, במטרה לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בפרשייה.

ומה קורה עכשיו?

מכל צד ועבר נשמעת הקריאה למנות ועדת חקירה שתבדוק את מה שארע בגוף שלכאורה אמור להיות השמור ביותר בארץ. הדרישה היא לברר מי עמד מאחורי ההנחיות לשימוש בתוכנה, ואיך ייתכן שהכלי שנועד במקור כדי להתחקות אחר אויבים או פושעים, הפך להיות כלי הנלחם באזרחים תמימים.

בינתיים גם השר לביטחון פנים עמר בר לב, הציג לראש הממשלה בדיקה משטרתית ראשונית, לפיה רק לשלושה מתוך עשרות השמות שהופיעו בתחקיר, אכן הוצמדה תוכנת פגסוס. ראש הממשלה נפתלי בנט הורה בתגובה על כך שבימים הקרובים תבוצע בדיקה עמוקה של התחקיר, ורק לאחריה, במידת הצורך, תוקם ועדת חקירה בנושא.

ואיך מתקשר תיק נתניהו לנושא? כפי שניתן לראות – בעקבות הנתונים המדאיגים שפורסמו בתחקיר, נשמעו לא מעט קריאות לדחות את הדיונים בתיקו של ראש הממשלה לשעבר, עד שיתברר אם חלק מהמעקבים שנעשו אחר המעורבים במשפט, נעשו שלא כדין על ידי פגסוס. אתמול הודיע בית המשפט כי הוא נענה לבקשת פרקליטות המדינה ומבטל את הדיון שנקבע ליום למחרת בנוגע לתיקי נתניהו. מהפרקליטות נמסר כי הגורמים במשטרת ישראל מסרו כי לצורך הבאת תמונת המצב במלואה לבית המשפט, יידרש להם פרק זמן של ארבעה ימים, מה שאומר שהמשך הדיונים בתיק יידחה ליום ראשון.

במקביל נערכו השבוע פגישות שונות בנושא, ביניהן פגישה של ראש הממשלה עם השר לביטחון פנים, שר המשפטים, היועמ"שית ובכירים נוספים, במטרה לדון בשורת הגילויים האחרונים בנושא.

טרם ברור להיכן יובילו הדברים, אך מה שבטוח זה שדבר טוב אחד לפחות יצא מכל הסיפור הזה: קשה למצוא במדינתנו נושא שסביבו מתאחדים כל חברי הכנסת וכלל הציבור. משטרת ישראל הצליחה לאחד את כולם נגדה. תודו שזה הישג נדיר.

תגיות:חדשות ומשמעותןפגסוסהריגול המשטרתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה