חדשות בארץ

סובלים מהפסקות חשמל מרובות? זו הסיבה

הסיבה להפסקות החשמל המרובות בישראל – היא עשרות אלפי חיבורים בלתי חוקיים בחברה הערבית

  • ט"ז אדר א' התשפ"ב
צילום: אביר סולטן/פלאש90צילום: אביר סולטן/פלאש90
אא

מרכז המחקר והמידע של הכנסת הציג לוועדת הפנים של הכנסת נתונים על מספר הפסקות החשמל הממושכות, שארכו מעל לשעה ומשך הזמן שלהן שאירעו מאוקטובר 2020 ועד היום.

מחברת החשמל נמסר לעניין זה שאין בידיה נתונים על הפסקות חשמל לפי יישובים, שכן קווי חשמל מוליכים חשמל לכמה יישובים, ויישובים מקבלים חשמל מכמה קווים. עם זאת, חברת החשמל מסרה נתונים על חיבורים לא חוקיים לחשמל בחלק מהיישובים הערביים וכן מידע על תקלות.

מהדו"ח שהוצג לוועדת הפנים עולה באופן ברור כי הסיבה להפסקות החשמל הארוכות שארכו מעל לשעה - היא עשרות אלפי מבנים המחוברים לחשמל באופן בלתי חוקי.

ביישובים ערביים ובדואים רבים מחובר החשמל באופן לא חוקי. הסיבה: המבנים אינם חוקיים ועל כן אינם מורשים להתחבר לרשת החשמל; אולם בפועל, רבים מהם - עשרות אלפי מבנים, להערכת חברת החשמל, מחוברים לחשמל באופן בלתי חוקי. בעקבות כך נגרמות הפסקות חשמל רבות וארוכות.

מנתוני חברת החשמל עולה שלהערכת החברה, יש 24,174 חיבורים לא חוקיים ביישובים הבדואיים הללו בנגב. שיעור החיבורים הבלתי חוקיים ביישובים הבדואיים הוותיקים  והגדולים יותר הוא בין 49% ביישובים רהט ושגב שלום לבין 78% בכסיפה. ביישובים השייכים למועצות האזוריות נווה מדבר ואל-קסום, שהם קטנים יותר, שיעור החיבורים הבלתי חוקיים הוא 99%-94%, מלבד בתראבין א-צנע שם שיעור החיבורים הבלתי חוקיים הוא 59%.

גם ביישובים ערביים בצפון יש שיעור גבוה יחסית של משקי בית שאינם מחוברים כחוק לרשת החשמל. לפי הערכת חברת החשמל, יש 17 יישובים ערביים בצפון שבהם יש יותר מאלף חיבורים לא חוקיים לחשמל (וזאת מתוך כ-56 יישובים ערביים, דרוזיים ובדואיים במחוזות חיפה והצפון של הלמ"ס שבהם מתגוררים 5,000 תושבים ומעלה).

בדו"ח מצוין כי נציגי יישובים ערביים מדגישים את העומס שנוצר על רשת החשמל שגורם הפסקות חשמל מרובות, בעיקר בתנאי חום וקור קיצוניים. מלבד אי הנוחות המרובה הנגרמת בעקבות הפסקות החשמל, הדבר עלול להוות סכנה ממשית, למשל לחולים המקבלים טיפול רפואי בבית באמצעות מכשירי חשמל.

מחברת החשמל נמסר שחיבור לא חוקי מעמיס על הרשת באופן בלתי מתוכנן ובכך עשוי לגרום לפגיעה בתשתית עקב עומס יתר ולשריפת ארונות חשמל, נתיכים ושנאים. חיבורים לא חוקיים לרשת החשמל מסכנים את יציבות ושרידות הרשת ופוגעים באיכות אספקת החשמל לצרכנים שחוברו כדין.

חברת החשמל מציינת שאין לה יכולת להתמודד עם התופעה הנרחבת של חיבורים פיראטיים של מבנים פרטיים. עוד נמסר מהחברה שהיא פועלת לשיפור התשתיות ביישובים הערביים כדי למנוע הפסקות חשמל למבנים המחוברים כדין.

נתונים אלו מצטרפים לשורת הוכחות המצביעות עד כמה אין לישראל משילות ואכיפה במגזר הערבי.

תגיות:בדואיםהחברה הערביתהפסקות חשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה