חדשות בעולם

פיצוצים באוקראינה – זה היום הרביעי ברציפות: "הסימנים מראים שהפלישה הרוסית החלה"

זה היום הרביעי ברציפות, בו נשמעים פיצוצים רבים במרכז העיר דונייצק, שבשליטת המורדים הפרו-רוסיים. במערב מעריכים שמדובר בניסיונו של פוטין לייצר תירוץ לפלישה רוסית

  • י"ט אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם הבוקר (ראשון), זה היום הרביעי ברציפות, נשמעים פיצוצים מרובים נשמעו במרכז העיר דונייצק שבשליטת המורדים הפרו-רוסים. לא ברור עדיין מה מקור הפיצוצים, אך באוקראינה ובמערב טוענים שמדובר בניסיון של הנשיא הרוסי פוטין לייצר "תירוץ" שיצדיק פלישה רוסית לאוקראינה, כביכול לשם הגנה על הבדלנים הפרו-רוסיים.

מתחזקות ההערכות בארה"ב ובמערב שרוסיה כבר החליטה לפלוש לאוקראינה. במהלך היום יכנס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את המועצה לביטחון לאומי כדי לדון במצב באוקראינה.

סגן שגריר רוסיה באו"ם, דמיטרי פוליאנסקי, אמר היום כי אסור להאמין להערכות המודיעין של ארה"ב ובריטניה, כיוון שבעבר הם טעו באופן משמעותי. "אנחנו לא סומכים על המודיעין האמריקני והבריטי, הם אכזבו אותנו, את כל העולם, בכל כך הרבה הזדמנויות", אמר פוליאנסקי, בהתייחסו לדיווחי המודיעין האמריקני על הפלישה לעיראק.

משרד ההגנה של בלארוס הודיע מוקדם יותר היום כי התרגיל הצבאי הגדול המשותף עם רוסיה יימשך מעבר למתוכנן. לדבריהם, הסיבה להארכת התרגיל היא "פעילות צבאית מוגברת" סמוך לגבולות המדינות השכנות.

בארבעת הימים האחרונים נערכים חילופי אש כבדים בין המורדים הפרו-רוסים לצבא האוקראיני במזרח המדינה. פצצות מרגמה ופגזים נורו על עשרות יישובים בקו האש. זוהי הפרת הפסקת האש שנחתמה בין הצדדים לפני 7 שנים, ב-2015, וכעת, כל אחד מהצדדים מאשים את זולתו באחריות להסלמה הנוכחית.

כמעט 2,000 תיעודים של הפרות הפסקת האש נרשמו נכון לעכשיו, והמתח באוקראינה ניתן למישוש. אתמול נהרגו שני חיילים אוקראינים וארבעה נוספים נפצעו בשל הפגזות הבדלנים. הבדלנים, מצידם, טוענים שאוקראינה הפגיזה אזורים בשליטתם – והם נאלצו להגיב בהתאם.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, מציין כי זוהי בדיוק היתה תוכניתו של פוטין לפלוש לאוקראינה – לייצר מתקפה מבוימת נגד הבדלנים במזרח אוקראינה, שתייצר הצדקה לפלישה רוסית לאוקראינה, כביכול על מנת "להגן על הבדלנים הפרו-רוסיים". צבא אוקראינה, מצידו, מוסר ששכירי חרב רוסים הגיעו לאזורים בשליטת המורדים במטרה לעורר פרובוקציות, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות המיוחדים של רוסיה.

הבדלנים הם פרו-רוסיים, שכבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה במלחמה שהתקיימה ב-2014. באזורים אלו חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית. הם נהנים מתמיכה מדינית וצבאית של רוסיה, ודורשים עצמאות. יותר מחצי מיליון מתושבי האזור קיבלו בשנים האחרונות אזרחות רוסית, והחשש באוקראינה הוא שרוסיה תחליט לפלוש לאוקראינה, במטרה להגן על "אזרחיה".

הבדלנים, מצידם, נערכים למלחמה מיידית. בימים האחרונים הועברו נשים וילדים לרוסיה, וביממה האחרונה הכריזו על גיוס כללי של כל הגברים תושבי האזור.

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ נשא בצהריים דברים בוועידת מינכן לביטחון. בין השאר, הוא התייחס למתיחות בין אוקראינה ורוסיה, וביקש מהנשיא פוטין לגלות אחריות ולהרגיע את הרוחות. "כמי שידע מלחמות, אני יודע שגם המנצח - מפסיד בהן. כשענני מלחמה מתקרבים – האחריות של המנהיגים היא להרגעת הרוחות, לקידום השיח, ולעמידה על העקרונות שישמרו על שלום העולם וביטחונו. כך צריך להיעשות בקונפליקט באוקראינה, ואני קורא לכלל הגורמים, גם אם אנחנו ברגע האחרון – יש לעשות הכל כדי למנוע שפיכות דמים", אמר שר הביטחון.

תגיות:מלחמהרוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה