פורים

שערורייה בפורים: יהודי רשע קידש לאישה במפתיע את הבחורה התמימה עם... מתנות לאביונים

למה להלכה נפסק שאיש לא יכול לתת משלוח מנות לאישה? ומה עלה בגורל הנערה שיהודי רשע קידש אותה בעורמה עם מתנות לאביונים?

אא

ישנה הלכה ידועה הנוגעת למשלוח המנות בפורים האומרת שאיש ישלח לאיש, ואישה תשלח לאישה, אבל שאיש לא ישלח לאישה, שמא היא רווקה או אלמנה ויהיה ספק של קידושין. בביטאון רמת אלחנן "קול ברמה" הובאה שאלה הלכתית שהגיעה לפתחו של הרב יצחק זילברשטיין. הרב סיפר כי כאשר שהה בשוויץ הגיעה אליה שאלה מבית החולים בו שוהים שני יהודים – איש ואישה.

"והתעוררה שאלה באשר לקיום מצוות משלוח מנות. כיוון שלא הייתה אפשרות לשלוח על ידי שליחים, ולא שום אפשרות אחרת – האם מותר היה שהאיש החולה ישלח לאשה החולה? התקשרתי אל מרן הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל, והצגתי בפניו את השאלה. הוא השיב שמצוות משלוח מנות כתובה בדברי הנביאים, והיא כעין דאורייתא, ואילו החשש שיבואו לידי ספק קידושין מובא רק בראשונים. וממילא כאשר אין כל ברירה אחרת - מותר לאיש לשלוח לאשה", סיכם הרב זילברשטיין.

לפני מאות שנים התעוררה שאלה הלכתית בנידון זה שגרמה לסערה גדולה בעולם היהודי. היה אדם אמיד שחילק מתנות לאביונים, ובין כל העניים שעמדו בתור עמדה גם נערה. כשהגיע תורה הוציא הגביר מטבע יקר ושאל אותה "האם את רוצה לקבל מתנות לאביונים?", וכשהשיבה בחיוב, הוא נתן לה את המטבע בעודו אומר "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל".

השאלה שהתעוררה הייתה האם הנערה אכן מקודשת לאותו אדם רשע. השאלה הגיעה אל רבים מגדולי הפוסקים בעולם היהודי, ועוררה רעש גדול.

בספר הקדום ''קול אליהו" נכתבה תשובה לשאלה הנ"ל לאחר שהשאלה פורסמה ברבים, והוא כותב שברגע שהגביר שאל את הנערה 'האם היא רוצה לקבל מתנות לאביונים' והיא השיבה בחיוב, הוא התחייב בנדר לתת לה את המטבע כמתנות לאביונים, וחיוב זה למעשה מנטרל מאליו את כל עניין הקידושין, שכן המטבע שניתן לה הוא קיום הנדר של מתנות לאביונים בלבד.

תגיות:פוריםהלכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה