חדשות בריאות

מחקר חדש חושף: זה מה שקורה במוח האדם, ב-30 השניות האחרונות לפני המוות

מה קורה במוח רגעים ספורים לפני המוות? מחקר חדש חושף שהמוח ברגעיו האחרונים פועל בצורת זיכרונות וחלומות, וככל הנראה משחזר את החיים שעברו עליו

  • כ"ב אדר א' התשפ"ב
אא

מה קורה למוח האדם רגעים ספורים לפני המוות? האם אכן קורות חייו עוברות אל מול עיניו? מחקר חדש חושף שכן.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתיFrontiers in Ageing Neuroscience  מצביע על כך שבשניות האחרונות לפני המוות, וברגעים שאחרי המוות – המוח פעל אז בצורה דומה לפעילות בזמן העלאת זיכרונות וחלומות.

מדעני מוח וחוקרים ממספר אוניברסיטאות ברחבי העולם ביצעו בדיקת מוח של חולה אפילפסיה בן 87, באמצעות מכשיר EEG. מטרת הבדיקה היתה כדי לאתר התקפי אפילפסיה, אך באמצע הבדיקה לקה החולה בהתקף לב, ומת.

החוקרים בדקו את פעילות המוח של האיש במהלך 900 השניות האחרונות לפני המוות, ובמהלך המוות. הם התמקדו ב-30 השניות לפני ואחרי שליבו של החולה נדם לחלוטין. הממצאים הראו על פעילות מוגברת של גלי מוח הידועים כ"תנודות גמא" המתרחשים בעיקר בשעת חלומות או איחזור הזיכרון.

החוקרים ציינו שתנודות אלו מוכיחות שהאדם משחזר את חייו רגעים לפני מותו. כך כתבו: "תנודות גמא קשורות לתפקודים קוגניטיביים גבוהים כמו ריכוז, חלימה, מדיטציה, אחזור זיכרון ותפיסת מציאות, כמו אלה הקשורים לפלאשבקים בזיכרון. בהתחשב בכך שצימוד צולב בין פעילות אלפא וגמא מעורב בתהליכים קוגניטיביים ושחזור זכרונות אצל נבדקים בריאים, מעניין לשער כי פעילות כזו יכולה לתמוך ב'היזכרות בחיים' אחרונה שעלולה להתרחש במצב של קרוב למוות", כתבו החוקרים.

עוד גילו החוקרים שבמוחו של המוח ברגעיו האחרונים יש תנודות נוספות ובהן דלתא, תטא, אלפא ובטא. החוקרים מציינים שניתוח נתוני פעילות המוח בשניות לפני המוות מוכיחה כי האיש כנראה שחזר את חייו רגעים לפני שמת.

מה קורה לאחר שמסתיימים החיים - האם אתה חי? ואם כן, לאן אתה הולך? הרב יצחק פנגר בהרצאה חובה:

תגיות:מוותמוח האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה