חדשות בעולם

סיפור אישי מקייב הנצורה: "גיליתי לחרדתי שברכב המילוט אין דלק, ואז..."

כאשר הרוסים והאוקראינים נלחמים זה בזה, סיפור מרגש המכה גלים מצביע על האחדות המיוחדת השוררת בין יהודים. אשר בחר בנו מכל העמים

  • כ"ז אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרב פנחס וישצקי, שליח חב"ד באוקראינה, מכהן כרבה של קהילה יהודית גדולה במדינה. כשלוחי חב"ד רבים נותר הרב וישצקי בערים הנצורות, כשהוא דואג לאחיו היהודים שנותרו בחזית המלחמה.

אחיו, הרב זלמן וישצקי משוויץ, שיתף היום סיפור מרגש על אחיו: "בשבת היה מניין יפה, היה אפילו קידוש, אבל הם היו כולם דרוכים עם אצבע על הדופק, מחכים לידיעה שיש דרך לצאת מהעיר. להישאר בה זו סכנת נפשות עצומה. טיל טועה יכול כל רגע, חס ושלום.

"אחרי הקידוש של שבת מברכים כמנהג חסידים, התברר שיש דרך ל-8 משפחות לצאת מקייב. הרב מזרז אותם, מסייע, תומך, ובעצם פעולותיו הוא נותן את ברכתו ליהודים שומרי שבת להיכנס לרכב, להתניע ולצאת לדרך בעיצומו של היום הקדוש.

"אחד מראשי המשפחות שהתארגנו להימלט, ניגש לרב וישצקי ושיתף אותו בקושי שניצב בפניו: 'רבי', הוא אומר. 'מיכל הדלק שלי ריק. אין איפה לקנות דלק בימים טרופים אלו'.

"אחי, הרב פנחס וישצקי לא מהסס. הוא נכנס לבית הכנסת, ניגש למקומו, מוציא תחת הסטנדר זוג מפתחות ואומר: 'ברכב שלי יש מיכל מלא. תעביר את האשה ואת הילדים וצאו לדרך'", מספר האח בהתפעלות.

"ומה איתך, רבי?', זעק היהודי ההמום, "אני כבר אסתדר, נישט שבת גערעט", השיב לו הרב פנחס וישצקי, ונותר בקייב המדממת, לסייע ליהודי נוסף הזקוק לעזרתו.

הרב פנחס וישצקי ואשתו נחמה דינה הם שליחי חב"ד בדונייצק. הם הקימו ואחראיים על מוסדות קהילתיים רבים: בית כנסת רחב ומשופץ הכולל מקווה וגן ילדים. חנות מוצרי מזון כשר, המציעה שלל נקניקים, גבינות, שוקולדים ואפילו יין כשר מקומי. הקהילה בראשותו דואגת גם לשירותי קבורה וברית מילה לכל דורש באוקראינה ומפעילה בית ספר וישיבה תיכונית.

המטרה העיקרית של שלוחי חב"ד הוא עצירת ההתבוללות. מטרה נוספת היא הגשמת חזונו של הרבי מלובביץ': הקמתו לתחייה של העולם היהודי שחרב בשואה. אלפי שלוחי חב"ד פרוסים בכל מקום באוקראינה, ובנוסף להם קיימות קהילות ליטאיות, ברסלב וקרלין, הפועלים להפצת יהדות בכל מקום באוקראינה ובעולם כולו.

הרב אברהם וולף, שליח חב"ד ורבה הראשי של אודסה, סיפר על מצבה של הקהילה היהודית בעיר ועל נחישותם של שליחי חב"ד באוקראינה להישאר במדינה כדי לסייע ליהודים: "האפשרות לעזוב לא עברה בראש". ומה הבקשה המרגשת שביקש הרב בסוף הריאיון? האזינו:

(קרדיט אודיו: כאן ב')

תגיות:דלקאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה