חדשות בעולם

עשרות אלפי פליטים מגיעים מורעבים לגבולות: "אנשים מגיעים עם תיק קטן ותינוקות בידיים"

קידוש ה' גדול: המשלחת הישראלית מסייעת בגבול אוקראינה לעשרות אלפי פליטים. "המראות שאנחנו רואים זה משהו נורא", אומר ראש המשלחת. "אנשים מגיעים חסרי כל, בקור של מינוס 3 מעלות"

  • כ"ט אדר א' התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המשלחת הישראלית 'הצלה ללא גבולות' נמצאת כעת בגבול אוקראינה. ראש המשלחת, אריה לוי, מספר על הסיוע שנותנת המשלחת לאלפי פליטים יהודים ולא-יהודים שמגיעים למקום.

"המראות שאנו רואים זה משהו נורא, שלא ראינו עד היום", מספר לוי. "אנשים מגיעים חסרי כל, לפעמים אחרי שלושה ימים בקור של מינוס 3 או 4. נשים ותינוקות בידיים.

המשלחת פועלת כבר 20 שנה, ומגיעה לכל מקום בעולם בו מתרחשים אסונות טבע כמו נפאל, האיטי, סרילנקה ועוד. את הקמת הארגון יזם הרב מרדכי אליהו לאחר האסון בסרילנקה, שאז שאל הרב: "מדוע אנחנו לא מוציאים לשם משלחת? הרי אנחנו הטובים בעולם בתחום זה". דברים אלו היו המניע להקמת הארגון. "זה בעיניו היה תיקון העולם. אנחנו רואים כאן סיעתא דישמיא בכל העבודה שלנו כאן", מספר לוי.

"הקור כאן נוראי", מתאר לוי את המצב בגבולות. "גברים לא מגיעים. הנשים מספרות שהבעלים נשארו מאחור כדי להגן ולהילחם. הן אומרות את זה לא מתוך צער אלא בחיוך, אבל הם חסרי אונים ואנחנו כאן כדי לתת טיפול ועזרה ראשונית. הם באים עם תיק קטן וזהו.

לוי מסביר כי המשלחת הישראלית הפכה מוקד רפואי לכל הסביבה כאשר הלוגו של הארגון עם המגן דוד שבו הופך מוכר יותר ויותר. "חיילים מפנים לנו דרך ומאפשרים לנו להגיע למעבר הגבול ולהקים שם את החפ"ק, ונחיל אנשים שזקוקים לעזרה רפואית מגיע. רוב המקרים מדובר בהיפותרמיה. העור שלהם אדום ממכות קור. יש גם דיזינטריה ותת תזונה אחרי שלא אכלו כמה ימים.

"אישה אבדה את ההכרה מטרים ספורים מהמשלחת שאנשיה נקראו לסייע ומיד פתחו בהחייאה", מספר לוי. "לבית החולים היא הועברה כשהיא כבר נושמת. מי שיש לו בעיה רפואית קודמת זה בולט עליו". עוד מספר לוי על אישה זקנה שעברה בנקודת הסיוע התקף לב. תוך כדי הטיפול זיהה בעלה את המגן דוד שעל ווסט הצוות ושאל אם הם מישראל, כשהשיבו בחיוב, אמר שהוא יהודי, וזכה לחיבוק חם.

נקודת הסיוע של 'הצלה ללא גבולות' הפכה למוקד רפואי עבור האזור כולו, וכאשר הגיעה מישראל נרשמה התרגשות רבה. "כל אמבולנס עובר דרכנו לפני שהוא יוצא לבתי החולים. כל המקרים הקשים מגיעים אלינו", מסביר לוי ומדגיש שהסיוע לא מתחיל ומסתיים בצוותים הישראליים, אלא בהתגייסות כללית של מתנדבים ממדינות רבות: יש כאן היענות והירתמות של מתנדבים מכל רחבי אירופה. הגיע לכאן אתמול אמבולנס מדרום צרפת. הנהג אמר שלא יכול היה לשבת ולראות את התמונות, עלה לאמבולנס והגיע עד לכאן, אבל דגל ישראל מככב כאן בכל מקרה".

ראש המשלחת מסביר כי הם מעניקים גם טיפול נפשי לאלפי הפליטים: "אנחנו יושבים יחד איתם ומרגיעים. הם דואגים למי שנשאר מאחור. אישה התחננה שנאפשר לה שיחת טלפון עם בעלה שנשאר שם. שמענו ברמקול את הירי ברקע השיחה שלהם. הם מדברים על האנדרלמוסיה ברחובות. כל אחד ברחוב חשוד כמרגל רוסי".

עשרות אלפים עברו בגבול, ורובם המוחלט נזקקו לסיוע. "אנחנו מעריכים שהשהות שלנו תתארך לעוד שבוע. העבודה מאוד קשה, בקור ובתנאים מאוד קשים", אומר לוי. "הבאנו אפודים תרמיים לכל מקרה, אבל העברנו אותם לחיילים שנמצאים בפנים. אנחנו לא שומעים סכנה או פיצוצים. המרחקים כאן עצומים. לא מרגישים את המלחמה אלא את התוצאות העגומות שלה", הוא מסכם.

אנא התפללו להצלתם ושלומם של יהודי אוקראינה:

לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה. הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.
תגיות:רוסיהאוקראינהפליטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה