יהודה אייזיקוביץ

"הסודות החרדיים" של חדשות 12: טרמינולוגיה מכוערת של שיסוי למטרות רייטינג

זה לא סוד שיש הרבה מה ללמוד מהחרדים. אך במקום להציג את ההתנהלות החרדית הנבונה באור חיובי, מעדיפים בחדשות 12 לשסות את הציבור הכללי בחרדים ולהציג אותם כמי שמנצלים את כוחם על חשבון אחרים

(צילום: יצחק הררי / פלאש 90)(צילום: יצחק הררי / פלאש 90)
אא

בימים אלה משודרת בחדשות 12 כתבת תחקיר על "התורים הסודיים של החרדים בקופות החולים". על פי הכתבה, החרדים זוכים לשירות ייחודי מטעם כל קופות החולים, של "מתאמי קשרי קהילה" המשמשים כאנשי שירות לקוחות שמסייעים למבוטחים בענייניהם הרפואיים. למעשה, הצורך בשירות מיוחד זה נוצר בשל מאפיין ייחודי של חלק גדול מהציבור החרדי שנמנע משימוש באמצעים דיגיטליים. כדי להקל על המבוטחים הללו, קופות החולים הציבו אנשים מטעמם כדי לסייע באיתור תורים לרופאים ובאספקת כל מידע שנדרש.

חדשות 12 בחרו להציג את השירות הזה כ"סוד חרדי", אולם ההיפך הוא הנכון. השירות הזה מפורסם בריש גלי בעיתונים ובשלטי חוצות. מספרי הטלפון האישיים של אנשי שירות הלקוחות חשופים לכל המעוניין, והשירות ניתן לכל פונה בלי קשר לשיוכו המגזרי.

הבחירה של חדשות 12 להשתמש במינוח "סוד" בהקשר חרדי אינה מקרית וגם לא חדשה. לפני מספר חודשים פרסם הערוץ כתבה על "האתר הסודי של שופרסל", וחשף כי שופרסל הקימה אתר קניות ייחודי לחרדים שמשווק מוצרי צריכה במחירים נמוכים מאלה שנמכרים לציבור הכללי. גם אז התברר שהאתר פתוח לכל המעוניין, וניתן לקבל ממנו שירות משלוחים גם לתל אביב ולעוד ערים לא-חרדיות רבות. אבל כפי הנראה, העובדות פחות מעניינות את עורכי התחקיר; עבורם, מה שחשוב הוא להביא כמה שיותר אנשים לצפות בשידורי הערוץ. בשל כך הם בוחרים להציג כתבות שכאלה תחת כותרות מתסיסות של "סודות של חרדים", שמוסתרים כביכול מעיני הציבור הכללי. כי אין דרך קלה יותר להביא רייטינג מאשר על ידי פריטה על רגשות של כעס, ובעיקר על ידי שיסוי מכוער של ציבור אחד במשנהו.

לציבור הרחב יש הרבה מה ללמוד מהחרדים. לאורך השנים נולדו במגזר החרדי יוזמות רבות, שמשפיעות לטובה ובאופן דרמטי במגוון רחב של תחומי החיים. החרדים פיתחו ושיכללו שיטות ייחודיות כיצד לגייס מיליוני שקלים ולממש אינספור מטרות שונות וחשובות למען הציבור. הם גם יצרו מנגנון חברתי מקביל לחברות הביטוח, שמעניק מעין ביטוח חיים בעלות מינימלית ומאפשר לתמוך במשפחות שחוו מוות של מי מההורים בסכומי כסף משמעותיים ובדרך מכובדת. החרדים גם המציאו את "המכירות הקהילתיות", שמורידות את מחיריהם של מאות מוצרי צריכה למינימום האפשרי וחוסכות למשקי הבית אלפי שקלים בשנה.

החרדים גם אחראים על הקמת רוב מוסדות החסד בישראל. הן בתחומי הרפואה – החל מארגונים שמשאילים ציוד רפואי, דרך מאגר מח העצם של "עזר מציון" והשתלות כליות של "מתנת חיים" שהביאו עד כה לאלפי השתלות לנזקקים, ועד "איחוד הצלה" שמגיש סיוע רפואי דחוף ומציל מדי שנה את חייהם של אלפי אנשים; והן בתחומים רבים נוספים, כמו ארגון "ידידים" שרבים מאזרחי המדינה חייבים הכרת הטוב על העזרה שקיבלו ממתנדביו.   

זו רק רשימה חלקית של התוצרים הייחודיים שייצר המגזר החרדי לטובת הכלל. ספק רב אם בכל העולם יש עוד קהילה שייצרה מיזמים חברתיים רבים ונצרכים כל כך, כמו הציבור החרדי. באופן אבסורדי, דווקא ארגונים בינלאומיים כמו האו"ם יודעים להעריך את הידע החרדי, והוא אף אימץ את ארגון "יד שרה" כמודל חברתי שמומלץ למדינות העולם ללמוד ממנו.

רק בישראל, בערוץ הטלוויזיה הנצפה במדינה מעדיפים משיקולי רייטינג לפגוע בחרדים ולשסות בהם את הציבור הרחב, במקום פשוט ללמוד מהם ולהיטיב עם כלל הציבור.

תגיות:החברה החרדיתהתקשורת הישראליתיהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה