בין אדם לחברו

הרב, למה אין לי ילדים? הדיבור הפוגע שעיכב את הישועה

הדיבור יוצר מציאות – מה שאדם מדבר, סופו להתקיים. לכן חשוב מאוד לשמור על המילים שיוצאות מפינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למחלקת ייעוץ והכוונה התקשרה אישה שביקשה להבין, מדוע לא זכתה להיפקד בילדים? היא כבר בת 40, נשואה קרוב ל-20 שנה, וילדים – אין. שום סיוע רפואי לא פותר את הבעיה.

כיוון שלא גמרתי את "הפקולטה של השמים", אינני בקי בשבילי העולמות העליונים. אינני יכול לחשב חשבונות שמים, ולדעת על מה ולמה אדם מסוים זוכה לניסיון מסוים, כך שלא ממש יכולתי לתת לה סיבה חד משמעית לדבר.

ובכל זאת, ישנם דברים שידוע שהם עלולים לעכב ישועות. לכן ביקשתי ממנה לבדוק עם עצמה את הנושא של "בין אדם לחברו". שאלתי אותה אם ייתכן שבעברה פגעה במישהו או ציערה אותו, ואם ייתכן שמישהו מקפיד עליה.

התשובה שלה היתה מיד חיובית, והסיפור התרחב עוד מעבר לפגיעה כשלעצמה. "הורי התגרשו לפני כ-20 שנה", היא סיפרה. "בוויכוח ביניהם, אני תפסתי את הצד של אמי, וכעסתי מאוד על אבא. כעסתי כל כך, שדיברתי אליו ממש בעזות ובחוצפה, והטחתי בפניו דברים קשים לא פעם ולא פעמיים. יום אחד, מרוב כעסי עליו, נפלט מפי משפט זועם ומזעזע כלפיו, משפט שעד היום אני מתחרטת עליו: 'שלא תזכה לראות נכדים'".

היא המשיכה לספר כיצד נישאה כשנה לאחר אותו מקרה, אך עד היום לא נפקדה, ואביה אכן לא זכה לראות נכדים – בשנה שעברה הוא נפטר לבית עולמו.

* * *

כדאי לזכור שלמילים יש כוח לפעול, לטוב ולמוטב. במסכת סנהדרין (קב ע"א) נאמר ש"ברית כרותה לשפתיים". המשמעות, בלשון ימינו, היא שהדיבור יוצר מציאות – מה שאדם מדבר, סופו להתקיים. לכן חשוב מאוד לשמור על המילים שיוצאות מפינו. לא לפגוע באדם אחר וודאי שלא לאחל לו רע, כי הדברים שאנו מוציאים מהפה בלהט הרגע, עלולים חלילה להתקיים בפועל ממש. "מוות וחיים ביד לשון" זו לא אמירה של פוליטיקה או תעמולת בחירות. אלו הן מילותיו של שלמה המלך, החכם מכל אדם, בספר משלי (י"ח, כ"א). הפה, המילים וסגנון הדיבור יגדירו את מצבנו הזוגי, המשפחתי, החברתי. לא פעם רואים שצינורות של בריאות, של פרנסה, של זוגיות או של ילדים נסגרים ונחסמים – בגלל פגיעה, זלזול או אמירה חריפה.

ומה אם בכל זאת אמרנו דבר רע, פגענו והוצאנו מפינו מילים שאנחנו מתחרטים עליהם? הדרך להינצל מן הנזק שנגרם מן המילים היא לשוב בתשובה – ולפייס את האדם שבו פגענו. הריצוי והפיוס של הנפגע הם תנאי הכרחי כדי לפתוח מחדש את הצינורות, ולזכות לישועות.

* * *

גם אם האדם שנפגע כבר נפטר, ישנה דרך הלכתית כיצד לבקש סליחה מנפטר. לאותה אישה שהתקשרה, נתתי הדרכה כיצד לבקש את סליחתו של אביה על קברו. כעת נותר רק לשאת תפילה, שהחרטה, הריצוי והפיוס יפעלו את פעולתם בשמים, ושתזכה בקרוב ממש לחבוק ילד משלה.

לייעוץ והכוונה מהרב ירון יצחקוב וצוות המחלקה, חייגו 073-2221230

תגיות:פוריותבין אדם לחברוילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה