ספירת העומר

האם מותר לשיר בימי ספירת העומר? מקבץ שו"ת שיעשה לכם סדר

האם אפשר לגזור ציפורניים בימי ספירת העומר? האם אפשר להכניס ספר תורה בלווי מוזיקה? ממתי מותר להסתפר ולהתגלח, והאם גם לנשים אסור להסתפר בימים אלו? מקבץ הלכות מנהגי ימי ספירת העומר מתוך פסקיו של מרן הראשון לציון הרב יצחק יוסף, מתוך ספר ההלכה "ילקוט יוסף"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. באיזה תאריכים אי אפשר להתחתן?
המנהג בכל תפוצות ישראל שלא לשאת אישה בימי הספירה מפסח ועד ל"ד לעומר, מפני שבאותו פרק זמן מתו באסכרה עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא. ונהגו העם להתאבל על תלמידי רבי עקיבא שמתו, ולהימנע משמחה. ובהיות שפסקו למות בפרוס עצרת, כלומר חצי חודש, דהיינו חמשה עשר יום קודם חג השבועות, שהוא ל"ד לעומר - מותרים להינשא מאותו יום ואילך. וכן המנהג אצל כל הספרדים ועדות המזרח, ומותרים בנישואין מיום ל"ד לעומר והלאה. ואחינו האשכנזים נוהגים כמו שכתב הרמ"א להתיר לעשות נישואין רק בל"ג בעומר. והמיקל גם בליל ל"ג לעומר יש לו על מה שיסמוך.
וראוי להורות לכל רושמי נישואין של הרבנות בארץ ישראל שאם באים לפניהם מהספרדים ועדות המזרח להירשם לנישואין לפניהם, ויבקשו להינשא בל"ג לעומר, יעירו תשומת לבם שאין מנהג הספרדים כן, ואין לערוך נישואין לפני ל"ד לעומר, כדין תספורת שאין להתיר התספורת אלא ביום ל"ד בבוקר, מדין מקצת היום ככולו. ובשעת הדחק אפשר לעשות הנישואין בל"ג לעומר בערב, אחר צאת הכוכבים של ליל ל"ד, שבזה יש לומר מקצת היום ככולו, גם בלילה. ומיום זה מותר להם לערוך נישואין בכל יום ויום, וכל עדה תחזיק במנהגיה.

2. האם מותר לשמוע מוזיקה מוקלטת, ולא כלי זמר בצורה ישירה או הופעה חיה?
נכון להחמיר בימי הספירה שלא לשמוע שירים המלווים בכלי נגינה דרך הרדיו והרשם קול.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. האם מותר לשיר בפה שירי הודיה ושבח לה'?
שירה בפה כשהיא דרך הודאה להשי"ת בלי כלי נגינה - מותרת אף בימים אלה. וכל שכן שמותר להשמיע נעימה בתפילה, או בשעה שעוסק בתורה, וכל שכן בשבתות שבתוך ימי הספירה (או שבתוך ימי בין המצרים), ואין להחמיר בזה כלל.

4. האם בשמחת מצווה מותר לשמוע שירים המלווים בכלי זמר?
בשמחת מצוה כגון ברית מילה (אפילו שלא בזמנה), או פדיון הבן (אפילו שלא בזמנו), או סיום מסכת או בר מצווה ששלמו לו י"ג שנה ביום זה - מותר לשמוע שירי קודש המלווים בכלי נגינה, שכל שהיא שמחת מצוה יש להקל בדבר. ולכן מותר להשתתף בתהלוכה ללוות הכנסת ספר תורה בימי הספירה עם כלי זמר.
מותר לעשות אירוסין, הנקראים "תנאים" בימי הספירה, וימעטו בשמחה, שיהיו רק משוררים בפה, ולא בכלי שיר, ומותר לחלק מגדנות ומיני מתיקה. אבל ריקודים ומחולות של רשות אסורים בימי הספירה.

5. האם בל"ג בעומר מותר לשמוע מוזיקה לכבוד ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי?
בליל ל"ג בעומר ולמחרתו נוהגים להקל לשמוע שירים מכלי נגינה, וכל שכן מטייפ, לכבוד ההילולא של התנא רשב"י ע"ה.

למה עובר אורח לא רצה להגיש עזרה לאופנוען? למה ימי ספירת העומר הפכו לימי אבל? ואיך ניתן לראות את הזולת באור חיובי - בכל מצב? הרב אליהו עמר במסר לימי ספירת העומר:

 

אם תדע שבכל יום אתה מקבל מאה אלף דולר - מה תעשה עם הזמן שלך?  הרב יצחק פנגר במסר חזק לימי ספירת העומר:

6. ממתי אפשר להסתפר ולהתגלח?
פשט המנהג בכל ספרד שלא להסתפר בימי הספירה עד יום ל"ד לעומר בבוקר, ואינם מסתפרים ביום ל"ג בעומר כמנהג האשכנזים, אלא בל"ד לעומר בבוקר. ולאחר מכן מותר להסתפר בכל עת שירצה.

אם חל ל"ג לעומר בערב שבת, מותר גם לבני ספרד להסתפר בל"ג לעומר מפני כבוד השבת. ואם יש לו סיבה כל שהיא המונעת אותו מלהסתפר בערב שבת ביום, מותר להסתפר בליל ששי לכבוד שבת.

החרדים לדבר ה' נזהרים גם לגבי גילוח הזקן, שלא לגלח בימי העומר. ואמנם יש אנשים שהדבר קשה להם מאד להמתין כל כך לגילוח הזקן, ולכן נהגו היתר לגלח בראש חודש אייר. וסמכו על הגאון הרדב"ז שהתיר בזה. והנוהגים לחוש לצואת רבי יהודה החסיד ואינם מסתפרים כלל בשום ראש חודש יכולים להתגלח בערב ראש חודש אייר. ובשנה שחל ראש חודש אייר ביום ראשון יכולים להתגלח בערב שבת שלפני זה. ויש אומרים שאם מצטער הרבה כשאינו מגלח זקנו בעומר, והוא במקום צורך גדול, יש להקל לו לגלח הזקן בכל ערב שבת לכבוד שבת, כי לא דיברו הפוסקים בגילוח הזקן כלל בזמנם. ומכל מקום טוב וראוי מאד להחזיק במנהג זה שלא לגלח גם הזקן. וכן נהגו כיום בני הישיבות ובעלי הבתים הקובעים עתים לתורה.

7. האם גם לנשים אסור להסתפר בימי ספירת העומר?
אין הנשים בכלל איסור התספורת בימי העומר.

8. האם מותר לגזוז ציפורניים?
מותר לגזוז ציפורניים בימי הספירה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. האם מותר לברך "שהחיינו" בימי ספירת העומר?
יש להקל לברך שהחיינו על פרי חדש בימי הספירה, בין בחול בין בשבת. ואף מי שנהג להחמיר שלא לברך שהחיינו בימי הספירה על פרי חדש, יוכל לבטל מנהגו אף בלי התרה, אפילו אם היה יודע שהוא חומרא.

אולם לעניין לבישת בגד חדש בימי הספירה, טוב לחוש ממידת חסידות למה שכתב בספר 'יוסף אומץ' שמיום ראש חודש אייר ואילך נוהגים להחמיר שלא ללבוש בגד חדש. וכשיש צורך, יש להדר ללבוש הבגד החדש בשבת שבתוך ימי הספירה, ויברך עליו שהחיינו. ובמקום שמחת בר מצוה או ברית מילה בימי הספירה, יש להקל בזה בפשיטות. וכל זאת בבגד חדש ששמח בו ומברכים עליו בכל השנה שהחיינו, כגון חולצה ומכנסיים וכדומה, אבל בגדי זיעה חדשים או גרביים בלאו הכי אין מברכים עליהם שהחיינו.
ואפילו לתקן ולתפור בגדים חדשים נוהגים איסור. ויש מקילין בזה, וטוב לחוש לזה ממידת חסידות.

10. האם מותר לעבור לבית חדש, ולעשות חנוכת בית בימי ספירת העומר?
מי שנזדמן לו להיכנס לדירה חדשה בימי הספירה, מותר לו להיכנס ולדור בתוכה. ואין להקפיד לדחות כניסתו עד אחר ל"ג לעומר. ואפילו בדירה לשם הרווחה. וכן רשאי לסייד ולצבוע הדירה, או לעשות טפטים לנוי בימי הספירה, בטרם יכנס עם משפחתו לדירה. ויכול לעשות סעודה של חנוכת הבית בימי הספירה, ויאמרו שם דברי תורה, והלימוד של חנוכת הבית, שאז הוא סעודת מצווה, וכל שכן בארץ ישראל שהיא מצווה מצד עצמה. ויכול לברך שהחיינו בימי העומר על כניסתו לדירה החדשה, בלבישת בגד או פרי חדש, אולם בעת חנוכת הבית אין לשמוע שירים מכלי שיר, אף מטייפ, עד ל"ד בעומר.

11. האם יש שינוי בתפילה בל"ג בעומר?
אין אומרים וידוי ותחנונים ביום ל"ג בעומר.

ספירת העומר: מה מיוחד בימים אלו, ומה אנחנו צריכים לתקן היום? הרב אבנר קוואס בשיחה על כח האחדות:

 

מה עושה אדם ששכח יום אחד לברך על ספירת העומר? הרב זמיר כהן בשיעור מיוחד על הלכות ספירת העומר ועל דיני האבלות הנוהגים בימים אלו. צפו:

קראו גם:
מהי השאלה שהכי צריך להיזהר איתה? מקבץ שו"ת הלכות ספירת העומר

תגיות:מקבץספירת העומר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה