בין אדם לחברו

מדוע סירב הרב לחזק את הרבים למרות ההפצרות? לא תאמינו

מדוע סירב הרב, שנושא זיכוי הרבים בער בנימי נשמתו, לזיכוי הרבים העוצמתי ברגע הקדוש של 'כל נדרי'? ומדוע ליווה מגדולי התורה בליטא את האדם ששאל להכוונה ברחוב עד ליעדו? שני סיפורים מדהימים, המיוחדים לימים אלו של ספירת העומר, על הרגישות לבריות וכבוד הזולת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ימי ספירת העומר הם ימים שלהכנה רוחנית לקראת חג מתן תורה, ובהם נוהגים לתת יתר דגש על התחזקות בנושא של בין אדם לחברו, כבוד הזולת ואהבת האחר. וזאת משום שתלמידי רבי עקיבא נפטרו בימים אלו "מפני שלא נהגו כבוד זה בזה", והתנאי לקבלת התורה והעברת התורה לדור הבא הוא "ויחן שם ישראל – כאיש אחד בלב אחד", כלומר אחדות ושלום. הנה שני סיפורים מרגשים ומחזקים על רגישותם של גדולי ישראל לאחר.

הרב שמואל יודלביץ זצ"ל היה ידוע כדרשן דגול, ודבריו היוצאים מן הלב השפיעו על רבים. ממרחקים ביקשו שיבוא לשאת שיעור לחיזוק הרבים, ואף כי היה הדבר כרוך בטלטולים וביטול תורה, הכריע שיקול זיכוי הרבים את הכף.

ביום הכיפורים שחל באותה שנה בה נפטר הרב של העיר הורודנא שבבלארוס באו הגבאים והמתפללים, וביקשו מהרב שמואל יודלביץ שיאמר דברי חיזוק לפני כל נדרי. הייתה זו הזדמנות פז לזיכוי הרבים שאין כדוגמתה, שהרי בהרהור תשובה בערב היום הקדוש יכול האדם לקנות את עולמו, להיחתם לחיים ולזכות בדין. כעת, באים לפניו מניין שלם המבקשים לשמוע, רוצים לקבל, איזה זיכוי הרבים נפלא, וכל המזכה את הרבים זכות הרבים תלויה בו, והרי זו זכות עצומה עבורו ליום הדין.

אך למרבה הפלא הרב שמואל סירב. לא הועילו הבקשות וההפצרות, הרב אף לא נימק את הסיבה לסירוב, שכן בבית הכנסת לא היה שח אלא בתורה ותפילה. לאחר התפילה, כשהלך לביתו, נשאל לסיבת סירובו, שכן יכול היה לעורר את הקהל עד לדמעות, והוא כה עמל לזכות את הרבים כל ימיו. אז נענה ואמר: "יכול הייתי לעורר לבכי, אך היה שם בכי אחד שאותו לא רציתי, מבינים אתם?! בכל שנה היה הרב דורש ומעורר לתשובה. השנה הוא נפטר, אבל הרבנית-אלמנתו מתפללת בעזרת הנשים, ולבטח כאשר תשמע שמישהו אחר דורש במקומו, תיזכר בדרשתו ותזכור את היעדרותו, ומקור דמעותיה ייפתח...".

חזרו ושאלוהו: "וכי משום כך כדאי לוותר על זיכוי הרבים ביום הדין?!", והרב נענה ואמר: "לא רק על כך, אלא על הרבה יותר. האם יש זיכוי הרבים גדול יותר מהוצאת בני ישראל ממצרים, חילוצם משעבוד קשה ומר, והוצאתם ממ"ט שערי טומאה? והקב"ה בכבודו ובעצמו כיבד את משה רבינו בזיכוי הרבים שאין כדוגמתו, ואילו משה רבינו סירב אם הדבר יפגע ברגשותיו של אהרן אחיו הגדול, כי אין המטרה מקדשת את האמצעים, ומצווה אינה יכולה לבוא בעבירה".

איך כבוד האדם משפיע על הזהות והתפקוד שלו? הרב אייל אונגר בשיחה מיוחדת לימי ספירת העומר: 

 

ימי ספירת העומר הם ימים של תיקון המידות והכנה לקראת קבלת התורה. הרב רפאל כהן בשיחה מחזקת וסיפור מיוחד על כבוד הזולת: 

 

עושים הכול כדי למנוע בושה מהאחר

מרן רבי חיים עוזר גרודז'ניסקי זצ"ל, מגדולי הפוסקים באירופה בתקופת טרום השואה, הלך פעם ברחוב עם כמה מתלמידיו. ניגש אליהם יהודי ושאל אם הרב מכיר רחוב מסוים. למרות שהרחוב המדובר היה בקצה העיר ושונה מכיוון הליכתם של מרן ותלמידיו, נטלו הרב יד ביד והלך עמו כמחצית השעה עד שהגיעו אל המקום, והראה לו את הכתובת המדויקת.

שאלו התלמידים את רבם: "הייתכן? מדוע הקדיש לו רבינו כל כך הרבה זמן, וכי אי אפשר היה לעשות כפי שעושים בדרך כלל, דהיינו להראות לו את הכיוון ובמקרה הצורך אם לא יספק אותו יוכל לשאול אדם נוסף? מדוע צריך ללכת אתו עד למקום?".

השיב להם רבי חיים עוזר בפשטותו האופיינית: "וכי לא הבחנתם שהיהודי הזה היה מגמגם, כבד פה וכבד לשון?! אין ספק כי הייתה לו בושה גדולה להציג את שאלתו בפניי, ואם לא הייתי הולך אתו יד ביד עד הרחוב היה נאלץ להתבייש עוד פעם ועוד פעם כדי להשיג את מבוקשו. כדי למנוע בושה מיהודי שווה לעשות את הדרך הארוכה שהלכנו עמו", סיים הרב את תשובתו, שהייתה לימוד מוסר לתלמידיו על גודל הרגישות שצריכה להיות כלפי הזולת.

הרב זמיר כהן מציג נותן טיפים ועצות מעשיות מתוך מסכת אבות, המדריכה את האדם כיצד להתנהג בחיי היומיום, והפעם: כבוד הזולת

 

בימי ספירת העומר אנו צריכים להתחזק באהבת חינם ובכבוד הזולת. הרב אופיר טנג'י בשיחה מחזקת לימים אלה:

קראו גם:

לא תאמינו למה העדיף החתן לבטל את החתונה

תגיות:בין אדם לחברוכבוד הזולת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה