חדשות בארץ

"פגעתם בזכר יקירינו": משפחות שכולות החזירו לשר הביטחון את שי ההוקרה

אלמנתו של רועי קליין הי"ד, והוריו ואחיו של סגן אלוף עמנואל מורנו הי"ד השיבו למשרד הביטחון את שעון הקיר שקיבלו לקראת יום הזיכרון, כיוון שהוא נטול כל סממן יהודי, אך מנגד מכיל סממנים רבים של דתות אחרות

  • א' אייר התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: דוד כהן / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: דוד כהן / פלאש 90)
אא

עשרות אלפי משפחות שכולות קיבלו מארזי שי ממשרד הביטחון. לדברי משפחות רבות, שעון הקיר שהיה באריזה מעוטר בסמלים של דתות אחרות, ולא בסמלים יהודיים.

כמה מהמשפחות, ביניהן שרה קליין אלמנתו של רס"ן רועי קליין הי"ד, והוריו ואחיו של סגן אלוף עמנואל מורנו הי"ד, החליטו להחזיר את השעון. במכתב שצירפו לשעונים שהוחזרו, כתבו המשפחות השכולות: "בשמם של יקירינו חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, ובשמנו אנו, ברצוננו להביע בפניך, שר הביטחון, את הזעזוע העמוק מהשי שקיבלנו השנה ממשרד הביטחון", לשון המשפחות השכולות. "לקראת יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה בחרתם בחפץ 'אמנותי' שאין בו כמעט כל סמל יהודי ולאומי. כפי שכתוב במכתב הנלווה "על השעון מוטבעים סממני השלום בעברית, ערבית ואנגלית, נופי העיר ירושלים, העיר המקודשת לשלוש הדתות- יהדות, נצרות ואסלאם…

"על השעון אין מגן דוד, מנורת שבעת הקנים, דגל ישראל או סמל צה"ל. הסממנים הישראלים היחידים שמופיעים בו הם של משכן הכנסת והיכל הספר. אפילו הכותל, המסמל יותר מכל את ירושלים, נעדר מחזית השעון הנושאת את המילה ירושלים. לעומת זאת, מופיעים בשעון מסגד כיפת הסלע וכנסיית א-טור בהר הזיתים. כמו כן, הסהר האסלאמיסטי מופיע 13 פעם יחד עם הסמל הנוצרי הכוכב המחומש.

"ירושלים שלנו, עליה נפלו יקירנו הפכה ל'עיר שלושת הדתות'", כתבו המשפחות השכולות בכאב בלתי נתפס. "אלפיים שנה אנו מתפללים לחזור לירושלים של עם ישראל, אנו אומרים מידי שנה 'לשנה הבאה בירושלים', ולדברי דוד בן גוריון: 'אם לארץ יש נשמה – הרי ירושלים נשמתה של ארץ ישראל'. ב'התקווה' אנו שרים 'ארץ ציון וירושלים', וברגע המאושר בחיינו אנו אומרים 'אם אשכחך ירושלים'.

"הצנחנים שכבשו את ירושלים בכו בכותל על שזכו לשחרר את ירושלים של עם ישראל וכעת, המסר שהיה חשוב מבחינתך להביע באמצעות 'שעון השלום' דווקא ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה הוא את 'העיר המקודשת לשלוש הדתות'. קרובינו, הנופלים במערכות ישראל וקורבנות הטרור שנרצחו, כולם חרפו נפשם עבור ירושלים של עם ישראל, ולפתע קמנו בוקר אחד וגילינו שמשרד הביטחון הפך את ירושלים לעיר בינלאומית. הכאב שלנו הוא לא אוניברסלי, לא מדובר בנאום באו"ם, אלא ביקירינו שנפלו למען ירושלים.

"מניין אנו שואבים את המוטיבציה אם לא בשביל ירושלים?! על מה אנחנו מוסרים את נפשנו?!", תהו המשפחות השכולות בכאב עז, ותקפו: "עקרתם את הרוח המפעמת של המפעל הציוני שפסגתו היא ירושלים הבנויה.

"דאגתם להבהיר במכתב הנלווה כי את המזכרת בחרו חברי המועצה הציבורית להנצחת החייל המייעצת לשר הביטחון ומורכבת מנציגי משפחת השכול וכי 'הליך בחירת המזכרת נעשה באופן רגיש, בהתייחסות והתאמה למשפחות השכולות'", הוסיפו המשפחות, ותהו: "מי הם אותם נציגי משפחות שכולות שאותן איש מאתנו לא מכיר? ומיהו אותו אמן עלום יוצר השעון ומדוע מסרב משרד הביטחון לחשוף את שמו?

"פגעתם בזכר יקירינו ואנו, המשפחות השכולות, מחזירים לכם את השי, בתקווה שבשנה הבאה נזכה לשי ראוי יותר שיכבד את זכרם של הנופלים, את עם ישראל כולו ואת ירושלים בירתנו הנצחית", סיימו המשפחות השכולות את הודעתן החריפה.

משפחות קליין ומורנו קראו למשפחות שכולות נוספות להצטרף אליהם, ולהחזיר את השעון שפוגע בזכרם הקדוש של חללי מערכות ישראל, שמסרו את נפשם למען עם ישראל.

תגיות:יום הזיכרוןמשפחות שכולותמשרד הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה