חינוך ילדים

אמא, אז למה לך מותר?

האם פנתה אלי ותהתה למה ילדיה צופים במסכים ונחשפים לתכנים לא ראויים. התשובה היתה מתבקשת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הודיה, אמא לארבעה מהמרכז, פנתה למחלקה לייעוץ והכוונה וסיפרה שמשהו מתפספס לה בחינוך הילדים. היא מרגישה שהיא מאבדת שליטה. העזות והחוצפה כלפיה וכלפי בעלה הפכו להיות חלק מסדר היום. הילדים שלה נמצאים בשנות העשרה המוקדמות, וכבר אין עם מי לדבר. שעות על גבי שעות של ישיבה עם המכשירים בתקשורת האלקטרונית, מגלגלים את האצבע ומהופנטים לתכנים רדודים וזולים.

"הם היו פרחים מנומסים ומכבדים, בעלי דרך ארץ וכבוד למבוגרים, והכל התהפך בתקופה קצרה. איך עוצרים את ההידרדרות הזאת?".

שמעתי את זעקת האם. שאלתי את הודיה על סוג המכשיר וההגנה שיש לה ולבעלה, וקיבלתי את התשובה המתבקשת: "אבל אנחנו גדולים, ויודעים לשמור על עצמנו מתכנים שליליים", היא אמרה.

"תשמעי, הודיה", התחלתי לספר לה. "יהודי מגיע לחלפן כספים ומחליף שקלים בדולרים. הוא חוזר הביתה, ומבחין שאחד השטרות, של מאה דולר, הוא מזויף. הוא חוזר מיד לצ'יינג, וטוען בפני החלפן שקיבל ממנו לפני זמן קצר שטר מזויף של מאה דולר, והוא מבקש להחליפו באחר.

"החלפן מכחיש וטוען: 'סליחה, אדוני, השטר הזה לא יצא מכאן. אולי קיבלת אותו מחלפן, אבל זה אחר לא קשור אלי'.

"היהודי הצדיק הזה הבין עם מי יש לו עסק. הוא לא רצה להשחית את מידותיו, ויצא בשקט מהצ'יינג' - הישר אל חנות המכולת. הוא קנה ערימה של ממתקים לפי טעמם של כל אחד ואחד מילדיו, ערך שולחן מפואר עם מפה לבנה וקישט את השולחן בממתקים.

"הילדים חזרו בצהריים ממוסדות הלימוד, ונדהמו לראות בית מסודר ומקושט, ושולחן מלא בממתקים. אבא ואמא קיבלו את הילדים במאור פנים, ואמרו: 'ילדים, היום הוא יום מיוחד במינו'. הם סיפרו את הסיפור עם הדולרים המזויפים, ואת הרצון שלהם להישאר ישרים, נקיים וטובים, וחלילה לנו להעביר שטר מזויף, שהרי זה גזל גמור, ובגזל אין שום ברכה.

"האב גלגל את השטר, לקח מצית ושרף מקצתו. הוא העביר לכל אחד מהילדים, שישרפו קצת מהשטר, תוך שהוא משמיע להם שאסור ליהנות מכסף אסור, ואסור לגזול, ואסור להונות ולהזיק לשני בשום מקרה.

"הילדים גדלו, אך ההמחשה שהאב המחיש לילדים נכנסה חזק כל כך לעצמות, שעד היום כולם נזהרים בגזל, ואפילו בשווה פרוטה.

"הדוגמה האישית של ההורים שווה 1000 מילים, ו-1000 שיחות מוסר. לא נוכל לחנך את ילדינו ולצקת בהם תוכן וערכים של מוסר, כבוד, דרך ארץ וזהירות מתקשורת פתוחה - אם לא נדרוש זאת בראש ובראשונה מעצמנו. לכן, לפני שאנו באים לחנך את ילדינו, ראוי שנחנך את עצמנו. בהצלחה".

לייעוץ והכוונה מהרב ירון יצחקוב וצוות המחלקה, חייגו 073-2221230

תגיות:הורים וילדיםחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה