חדשות בארץ

74 שנים למדינת ישראל: אלו סיפוריהם של מדליקי המשואות

מדינת ישראל מציינת 74 שנים להקמתה. הערב התקיים טקס הדלקת המשואות. מחר בשעה 10:00 יחל מטס יום העצמאות של חיל האוויר

  • ג' אייר התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

מדינת ישראל מציינת 74 שנים להקמתה. הערב (רביעי) התקיים טקס הדלקת המשואות והעברת הדגלים הראשיים ברחבת הר הרצל בירושלים.

13 מדליקי המשואות השנה הם: מפקד הימ"מ ח"א, קלמן סמואלס, מיקה ואורי בנקי, ד"ר שמחה גתהון, עידן קלימן, האלוף (במיל') יורם יאיר (ייה), יעל שרר, סא"ל במיל' מוניר מאדי, אנג'ל אלון, עשהאל שבו, סגן הדר כהן, אליזבטה שרסטוק, שתעלה משואה בשם קהילת יהודי אוקראינה, וריטה.

סיפוריהם של כמה ממדליקי המשואות:

את אחת המשואות הדליקה ד"ר שמחה גתהון מחולון, יו"ר התאגיד הממלכתי "מרכז מורשת יהדות אתיופיה", וממקימי עמותת "עלם" לסיוע לבני נוער במצבי סיכון. גם אנג'ל אלון, בת 72 מנתיבות, אם ל-8, שבמשך יותר מ-30 שנה פתחה את ביתה וטיפלה ב-217 תינוקות וילדי אומנה במצבי סיכון.

אליזבטה שרסטוק מהעיר סומי שבאוקראינה הדליקה את משואת התפוצות. שרסטוק, שעומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי "חסד חיים", סייעה עם פרוץ המלחמה באוקראינה להעביר מזון לקשישים ולבעלי מוגבלויות. היא ארגנה מבצע לחילוץ 150 איש, חלקם על כיסאות גלגלים, מהעיר סומי שהייתה אז תחת מתקפה רוסית. "הבחירה בי להשיא משואה היא כבוד גדול", אמרה. "אני מרגישה אחריות גדולה לייצג את הקהילה היהודית בעולם בכלל, ואת הקהילה היהודית באוקראינה במציאות הנוכחית, בפרט. לכבוד כל הקולגות שלי שממשיכים לעבוד במציאות בלתי אפשרית, ועושים הכול כדי שהעם היהודי ימשיך לחיות ולשרוד, ימשיך ליצור, ימשיך ללדת ילדים, ימשיך לכבד קשישים ולסייע להם. שנישאר קהילה מאוחדת".

מפקד הימ"מ, תת ניצב ח', השיא אף הוא משואה. על מנת שלא לחשוף את זהותו, הגיע המפקד להדלקה כשפניו מכוסות במסיכה. בדבריו אמר: "משיא משואה זו לכבוד אחיי ואחיותיי, הלוחמים והלוחמות, בגלוי ובסתר, שמסכנים את חייהם בכל יום ובכל לילה למען בטחון ישראל. לכבוד האנשים והנשים של משטרת ישראל ומשמר הגבול, שנושאים על כִּתפיהם את המשימה היום-יומית והשוחקת של שמירה על שגרת החיים המבורכת. לכבוד הילדים בְּבית ספר, הצעירים על חוף הים, החקלאים בָּשָדות והאנשים בָּרחוב – תמונת הניצחון שלנו! וּלְתפארת מדינת ישראל!".

גם עידן קלימן מירושלים הדליק משואה. קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, נפצע אנושות במהלך היתקלות עם מחבלים בעזה, ונותר מרותק לכיסא גלגלים. גם עשהאל שבו, בן 28 מרמת גן, הדליק משואה. שבו הוא שחקן בנבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים, שבגיל 9 איבד את רגלו בפיגוע בו איבד את אמו ושלושה מאחיו. שבו הקדיש את המשואה שהדליק לספורטאים הפראלימפיים שלדבריו "עולים מתוך הקושי, נלחמים ומנצחים, על המגרש ובחיים" – וכן לנפגעי הטרור: "החיים שלנו, המשפחות שאנו מקימים, ההישגים שלנו, זו התשובה שלנו למי שרצו לקחת מאיתנו הכול".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים לרגל ציון 74 שנים להקמת המדינה. "אחיותיי ואחיי", אמר הנשיא, "גם ביום חגנו מחויבים אנו לזכור את כל בנינו ובנותינו קורבנות המלחמה והטרור, ששילמו את המחיר הכבד ביותר למען מדינת ישראל. לאורך כל שנות עצמאותנו אנו חיים על החרב ולצערנו קורבנות נוספים נפלו עליה לאחרונה. בזכותם אנחנו יכולים לציין את עצמאותנו בארץ הזאת.

"אזרחי ואזרחיות ישראל, בני כל המגזרים ונציגי כל האמונות, מימין ומשמאל, מהעיר ומהכפר, חילונים דתיים ומסורתיים, בני ובנות העם היהודי בארץ ובעולם, אתם עדות חיה לרוח הגדולה להמשך הבנייה והנטיעה ללפיד העובר מדור לדור. לפיד העומד בראש ובראשונה – בסימן הערבות וההתנדבות. כולנו מכירים ישראלים וישראליות שכל אחד ואחד מהם עשה ועושה מעל ומעבר כדי להפיץ את האור ואת התקווה ואת הערבות ההדדית במדינת ישראל. אלו האנשים שקודם כל דורשים מעצמם ורק אחר כך פונים אל אחרים. והם רבים והם שונים, והם כולם בנותיה ובניה של הארץ הנפלאה הזו. האנשים הללו עושים אותנו אנושיים יותר, אוהבים יותר קשובים יותר, מאוחדים יותר. האנשים הטובים הללו אינם רק מנעימים את חיינו. הם מאפשרים את חיינו. הם מקיימים ומחיים את המדינה יום יום שעה שעה בעשייה שאינה יודעת גבולות בחסד ברחמים ובאמונה.

"אחיותיי ואחיי, זכותנו לחיות ולשגשג כאן בארץ הזאת נעוצה בכך שנפיל את החומות שגבהו בתוכה, החומות שגבהו ביננו, וששוב נראה אחד בשני קודם כל שותפים לבניין, וכך, יחד, נצליח. במחויבות הדדית בערבות חברתית בלב פתוח. ככל שנדע לכבד את ה"אחר" וככל שנדע להדגיש את היחד, צדקת דרכנו ואמונתנו, כלפי פנים, וכלפי חוץ, תצא לאור באופן הברור ביותר.

"אני מאמין בעם הזה, העם הנפלא הזה, אני מאמין בעתידה המבטיח של המדינה הנפלאה שלנו, ואוהב אותו בכל ליבי. תחי מדינת ישראל! חג עצמאות שמח ישראל!", סיים הנשיא את דבריו.

מחר (חמישי) בשעה 9:30 יתקיים טקס הענקת אות נשיא המדינה לחיילים מצטיינים בבית הנשיא.

בשעה 10:00 יחל מטס יום העצמאות של חיל האוויר.

בשעה 11:00 יחל חידון התנ"ך העולמי לנוער.

בשעה 19:00 יתקיים טקס הענקת פרסי ישראל לשנת תשפ"ב 2022.

מה פשר המושג "בר בי רב", ולמה עושים זאת דווקא ביום העצמאות?

תגיות:יום העצמאותהר הרצלהדלקת המשואות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה