סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: הימים שלפני "המכולת של רבי"

מתברר שהמכולת בת ה-50 היתה קיימת גם 50 שנה קודם. אם מישהו יודע מי הפעיל את המכולת בזמן הטורקים או הצלבנים, הוא מוזמן לספר.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר סיפרתי על סגירת "המכולת של רבי" בשכונת נחלאות. כך סיפר לי השבוע עו"ד אברהם דורון, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת:"סיפרת שהמכולת נפתחה מיד אחרי מלחמת יום הכיפורים, ופעלה עד היום, 50 שנה. ובכן, המכולת נפתחה 50 שנה קודם לכן, בשנות ה־20 של המאה הקודמת, עמוק בימי המנדט הבריטי, כשבגרוש באמת היה חור. המכולת הופעלה לאורך שנים על ידי משפחות זלזניק ופרידליס, מבני היישוב הירושלמי הישן, שדבק בהן הכינוי 'החנוונים האשכנזים'. ניתן היה אז לקנות במכולת סיגריה בודדת במיל, רבע כיכר לחם בשני מיל, רוטל קמח מהשק בשני גרוש ודג מלוח עטוף בעיתון 'פלסטיין פוסט' או 'הבֹּקר' בחצי שילינג. המכולת פעלה בזמן השואה באירופה, והופגזה במלחמת השחרור ובימי המצור על ירושלים. היא שרדה את ימי הצנע של דב יוסף וימי 'לא אגדה רעי' של מבצע סיני, וכמובן פעלה כאשר ירושלים הורחבה במלחמת ששת הימים. לאחר מלחמת יום הכיפורים בני משפחת פרידליס הקשישים העבירו את זיכיון המכולת בדמי מפתח לרבי יעקובי".

ומיהו הכותב, אברהם דורון? אבא שלו, בן ציון בקשי, הפעיל את המכולת המתחרה שפעלה בהמשך אותו רחוב, מול רחוב המדרגות. שני בעלי המכולת המתחרים התנהלו באהבה ובאחווה. הם תיאמו ביניהם את המחירים למינימום האפשרי כדי לסייע לתושבי נחלאות העניים של אותם הימים (כל זה עוד לפני שקמה הרשות להגבלים עסקיים). דורון עצמו נולד בדירה שמעל המכולת, ובאותה דירה נולד גם אחיו, שהפך לימים לרב הראשי לישראל, הרב אליהו בקשי-דורון.

אם מישהו יודע מי הפעיל את המכולת בזמן הטורקים או הצלבנים, הוא מוזמן לספר.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירמכולת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה