חדשות בארץ

בדרך לעוד משבר? "חוק החיפוש" אושר לקריאה סופית בוועדת החוקה

במסגרת המאבק בפשיעה בחברה הערבית, אושר בוועדת החוקה החוק שיאפשר לשוטר לערוך חיפוש בבית מגורים גם בלי צו

אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

במסגרת המאבק בפשיעה בחברה הערבית, אישרה היום (שלישי) ועדת החוקה של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת 'חוק החיפוש'', לפיה שוטר יוכל לערוך חיפוש בבית מגורים גם בלא צו, לצורך תפיסת ראיות כגון מצלמות בעבירות פשע חמור, כשהחיפוש נדרש מיידית למניעת העלמת הראיה או פגיעה בה.

הצעת החוק הממשלתית נועדה להרחיב בהוראת שעה לשנה וחצי, את העילות שבגינן יהיה רשאי שוטר לערוך חיפוש בלא צו שיפוטי, אשר קבועות בסעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש). מדובר בסמכות שנתונה לשוטר לשם סיכול פשעים והבאת עבריינים לדין במצבים שבהם הוא נדרש לפעולה מיידית, ושאינם מאפשרים לפנות לקבלת צו שיפוטי מראש.

החוק, כצפוי, מעורר זעם בקרב חברי הכנסת הערביים, אבל לא רק הם מתנגדים. בעקבות הביקורת, הוכנסו מעט שינויים לעומת נוסח ההצעה המקורית. בין השאר, הוחלט כי נוהלי המשטרה יאושרו על ידי היועצת המשפטית לממשלה, ורק קצין בכיר בדרגת רב-פקד ומעלה שהוסמך לכך יוכל לאפשר את החיפוש. כן הוספה חובת תיעוד בכתב לדחיפות הצו והיעדר היכולת להגיע לבית משפט; המשטרה הסכימה להוריד את עבירת הסחיטה באיומים ולהישאר עם עבירות הפשע החמור שכולן ברף החמור ביותר; הכניסה לבית המגורים תהיה רק בסמיכות לקבלת המידע על חשד סביר לקיום הראיה במקום.

בעקבות דרישת יו"ר הוועדה, הוחלט כי מפכ"ל המשטרה ימסור דיווח ליועצת המשפטית לממשלה אחת לשלושה חודשים על יישום החוק, והשר לביטחון הפנים ימסור לוועדת החוקה אחת לחצי שנה דיווח על יישומו. הדיווח יכלול את מספר האישורים שניתנו, העבירות בגינן ניתנו האישורים ומספר הבקשות לבית המשפט לתפיסת ראיות נוספות.

ההסדר המוצע מהווה נדבך אחד מתוך הצעת חוק החיפוש הרחב, אשר עברה בקריאה ראשונה בכנסת העשרים, הכוללת סעיף מטרות ושורה של איזונים ובלמים, שנועדו לאזן את הפגיעה בזכויות הנובעת מהפעלת סמכות החיפוש. ההצעה נדונה בוועדת החוקה, אך הדיון בה לקראת קריאות שנייה ושלישית לא הושלם בטרם התפזרה הכנסת.

תמכו בהצעת החוק: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים סימון דוידסון, ענבר בזק (יש עתיד), צבי האוזר, שרן השכל, בני בגין (תקווה חדשה), לעומת 4 מתנגדים חברי הכנסת גבי לסקי (מרצ), אורי מקלב (יהדות התורה), אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) ושלמה קרעי (הליכוד).

תגיות:משטרת ישראלועדת החוקהחוק החיפוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה