חדשות בארץ

ארה"ב: לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בשירין אבו עאקלה

מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיעה, כי בשל הנזק שנגרם לקליע שפגע בעיתונאית אל-ג'זירה, לא ניתן לקבוע בוודאות מאיזה נשק נורתה. המתאם הביטחוני האמריקני טען כי ככל הנראה הכדור נורה מכיוונם של כוחות צה"ל, אולם הדגיש כי הירי לא היה מכוון. שר הביטחון בני גנץ: "מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית"

(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

ארצות הברית הודיעה היום (שני), כי גם לאחר הבדיקה הבליסטית שבוצעה לקליע שפגע בעיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בה. מטעם מחלקת המדינה האמריקנית נמסר, כי מומחים בליסטיים קבעו שהקליע ניזוק קשות, ולכן לא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית איזה נשק גרם למותה.

עוד צוין בהודעה, כי מסיכום החקירות הנפרדות שנערכו על ידי צה"ל והפלסטינים, המתאם הביטחוני האמריקני הגיע למסקנה כי ככל הנראה הכדור נורה מכיוונם של כוחות צה"ל. עם זאת, הודגש כי "אין סיבה להאמין שהדבר היה מכוון, אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי של צה"ל נגד הג'יהאד האסלאמי בעקבות סדרה של פיגועי טרור בישראל".

התקרית בה נהרגה אבו עאקלה התרחשה ב-11 במאי, במהלך מבצע מעצרים של צה"ל בנפת ג'נין לסיכול ומניעת טרור. אש נרחבת ולא נשלטת נורתה במהלך המבצע לעבר כוח צה"ל, במקביל לירי מדויק והשלכת מטענים שפגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. אבו עאקלה נפגעה לקראת סיומו של המבצע.

גנרל מייקל פנזל, המתאם הביטחוני האמריקני בין ישראל לרשות הפלסטינית, קיבל בסוף השבוע מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שלטענת הפלסטינים פגע בעיתונאית, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי בישראל, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה לכל אורכה נציגים מקצועיים של מתאם הביטחון האמריקני.

מדובר צה"ל נמסר: "על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק".

"מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או על ידי לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד-משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו עאקלה".

בדובר צה"ל הוסיפו, כי "בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי".

שר הביטחון בני גנץ הגיב על פרסום ממצאי החקירה בדבר מותה של העיתונאית: "אני מבקש שוב להביע צער על מותה של שירין אבו עאקלה. מערכת הביטחון רואה בהגעה לחקר האמת ערך עליון. במקרה שלפנינו, למרות החקירה המעבדתית של הקליע וכלי הנשק הרלוונטי, לא ניתן לשייך את הקליע לקורבן ולנשק. לכן, לצערי, לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי - והתחקיר בנושא יימשך".

"חשוב לזכור - גם באירוע המבצעי המדובר, נורו מאות כדורים לעבר חיילי צה"ל שהשיבו אש לכיוון מקורות הירי בלבד. מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית".

"לחיילי צה"ל ומפקדיו יש את החובה להגן על אזרחי ישראל ואת כל הגיבוי מהדרג המדיני למלא את משימתם. לצד זאת, אנו שומרים על טוהר הנשק ועושים מה שאף צבא לא עושה בכדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובשמירה על חופש העיתונות: מהבחירה בחימושים, דרך המשימות ועד לתחקיר והנכונות לשתף פעולה כמו עם ידידתנו ארצות הברית בחתירה להגעה לחקר האמת".

"האמת המבצעית והמוסרית היא חלק בלתי נפרד מסוד עוצמתנו ומהחוסן הישראלי וכך ימשיך להיות", סיכם גנץ.

תגיות:ארצות הבריתבני גנץצה"לשירין אבו עאקלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה