חדשות בארץ

נעמה יששכר על הכלא הרוסי: "הייתי בתא עם 40 אסירות ללא תנאים בסיסיים"

נעמה יששכר, שנכלאה ברוסיה ושוחררה לאחר התערבותו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, משתפת את שעבר עליה: "הלב שלי נפל ממש"

  • ט"ו תמוז התשפ"ב
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

נעמה יששכר, הישראלית שהייתה עצורה בכלא הרוסי ושוחררה לאחר התערבותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, העניקה ראיון לרשת NBC האמריקנית, וסיפרה מה עבר עליה מאז שהתגלה כמות קטנה של סם בתיקה – ועד השחרור המפתיע.

"לא ידעתי שהסמים בתיק שלי. זה לא היה מעשה מכוון", אמרה יששכר. "כאשר הם גילו את השקית עם החשיש, הלב שלי נפל ממש".

יששכר, ששוחררה לפני שנתיים וחצי, סיפרה כי הגיעה למוסקבה לעצירת ביניים של 3 שעות בדרכה חזרה מישראל להודו ונעצרה על ידי הרוסים. ברגעים הקשים האלה לא הוענק לה תרגום והלחץ גבר. היא פנתה לשגרירות ישראל במוסקבה, וביקשה סיוע. "זו אחת המדינות הגרועות ביותר שיקרה לך בהן מקרה כזה", אמרה. "ידעתי שהמצב ככל הנראה גרוע, אבל לא הבנתי עד כמה".

הצעירה, שכותבת ספר על החוויות שלה בכלא הרוסי, שיתפה שהיא שהתה כחצי שנה בבית מעצר בתא אחד עם 40 אסירות בהמתנה למשפטה ולא קיבלה תנאים היגייניים בסיסיים. במהלך שהותה בכלא, יששכר לימדה את עצמה רוסית כדי להבין את המתרחש סביבה, ויצרה קשרי חברות עם הסוהרים וחברותיה לתא. "לא היו חלונות. הימים התערבבו אחד בשני. במהלך המעצר הידיים היו אזוקות מאחורי גבי. למי הברז בתא היה טעם רע מאוד", שחזרה.

"הקפדתי להפריד בין האנשים שבשלטון, שההחלטה להשאיר אותי בכלא הייתה בידיהם, לבין האנשים שהתנהלו איתי ביומיום", אמרה יששכר, שניסתה להישאר במצב רוח טוב לאורך המאסר, ותיעדה את חוויותיה ביומנה האישי. "אני חושבת שזה מה שאפשר לי לחייך לסוהרים, להודות להם ולהתפלל מכל הלב".

יששכר התבקשה לשלוח מסר לבריטני גריינר, כדורסלנית אמריקנית שנתפסה ברוסיה על עוון דומה. "תחייכי", אמרה יששכר. "זה עוזר מאוד, גם אם זה לא נראה ככה באותו הרגע".

יששכר ציינה כי הקפידה להפריד בין אנשי השלטון, שהורו להשאירה בכלא, לבין האנשים שהיו בסמוך אליה – הסוהרים והאסירים הנוספים. "אני חושבת שזה מה שאפשר לי לחייך לסוהרים, להודות להם ולהתפלל מכל הלב".

עצה נוספת שלחה יששכר לגריינר: "אני מאמינה שיש למחשבות שלנו הרבה כוח. נתקלתי בציטוט ששינה את כל מה שחשבתי עד כה, וזה שאם אתה לא יכול לשנות שום דבר, תנסה לשנות את הגישה של עצמך. זה כל כך פשוט".

כזכור, נעמה יששכר נתפסה במוסקבה ובתיקה התגלתה כמות קטנה של סמים. היא נידונה ליותר משבע שנות מאסר, ובפועל שוחררה בנס אחרי פחות משנה. יששכר שבה לארץ ממוסקבה במטוסו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, לאחר שקיבלה חנינה מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשל טעמים הומניטריים.

יפה יששכר חושפת מי היו אלו שעזרו לה, הרחק מאור הזרקורים

תגיות:רוסיהכלאנעמה יששכר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה