הרב יצחק זילברשטיין
להיעזר במכשיר משחית שאסרוהו חכמי ישראל כדי לאתר בית-מרקחת קרוב
האנשים המעטים שהיו באותה שעה ברחוב, לא ידעו להשיב לי, עד שנתקלתי באדם אחד שאמר: איני יודע היכן יש בית מרקחת, אבל אוכל לברר זאת בקלות תוך רגעים ספורים... האיש שלף מכיסו מכשיר 'אייפון' והחל לחפש בו...
- הרב ארז חזני / ופריו מתוק
- פורסם י"א אייר התשע"ה |עודכן
להלן מכתב שהגיע לשולחנו של מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א:
נסעתי לחתונה בעיר רחוקה, מספר הכותב, חתונה שנאלצתי להשאר בה מראשיתה ועד סופה. והנה, כאשר הוגשו מנות האוכל לשולחן, הכנסתי ידי אל הכיס, כדי ליטול את הכדור שעלי לבלוע לפני הארוחה, והתברר לי ששכחתי את הכדור בבית. לאכול ללא בליעת הכדור ההוא, זה לא שייך, אך גם הימנעות מאכילה עד לשעה מאוחרת, עלולה להזיק לי. כשהרעב החל להציק לי, החלטתי לצאת ולברר היכן בקירבת מקום יש בית מרקחת.
האנשים המעטים שהיו באותה שעה ברחוב, לא ידעו להשיב לי, עד שנתקלתי באדם אחד שאמר: איני יודע היכן יש בית מרקחת, אבל אוכל לברר זאת בקלות תוך רגעים ספורים... האיש שלף מכיסו מכשיר 'אייפון' והחל לחפש בו...
עמדתי בפני התחבטות קשה - הרי חכמי ישראל אסרו בתכלית את ההשתמשות במכשיר המשחית הזה, והגדירוהו כ'מחריב היהדות', והיאך אוכל להיעזר בו לצורך קבלת מידע?!...
ברצוני לדעת, איך ראוי לנהוג במקרה שכזה; האם לאור המצב בו הייתי נתון היה מותר להיעזר בו, או שמא אין להסתייע כלל במכשיר המתועב, ועדיף להישאר רעב?
השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:
מתוך סיפור המעשה, נראה שיש כאן חשש של מחלה, ולכן באופן כזה ניתן להשתמש במכשיר הנ"ל.
אבל - - -
בגמר השימוש יש לשבת ולבכות!
היכן מצינו מקור לכך? -
ובכן, מסופר במסכת מעילה (י"ז:), שרבי שמעון בר יוחאי הלך לרומי כדי להשתדל בביטול גזירות המלכות, ובדרך פגש אותו שֵׁד ששמו 'בן תמליון' ורצה לסייע לו בשליחותו. בכה רבי שמעון ואמר 'והלא הָגָר שהיתה שפחה של בית אבא (-של אברהם אבינו), נזדמן לה מלאך שלוש פעמים, ואילו אני איני ראוי שיתראה לי מלאך כי אם שֵד'...
לבסוף אמר רשב"י 'יבוא הנס מכל מקום'. והנה נכנס השד בבת המלך, והיא נשתגעה והיתה צועקת 'הביאו לי את רבי שמעון בר יוחאי'. כשהגיע רשב"י לבית הקיסר קרא: 'בן תמליון צא! בן תמליון צא!', וכששמע השד את קול קריאתו, הניח את בת המלך ויצא, והיא שבה לבריאותה.
כשראה זאת הקיסר, העלה את רשב"י לבית גנזיו לקחת כל אשר ירצה, ומצא רשב"י את האיגרת שעליה נכתבו הגזירות, וקרעה.
הרי לנו, שעל אף שהוכרח רשב"י להשתמש בשד שנשלח משמיא לביטול הגזירות, בכל זאת בכה, מדוע שלחו לי דוקא שד.
וכך נאמר גם בנידוננו - אמנם צריך להשתמש בשד הנורא שנקרא אייפון, אך אחר כך חייבים לבכות ולומר: 'מדוע נזדמנה הַצָּלַתי דוקא באופן זה; השי"ת תסלח לי שנאלצתי להציל עצמי על ידי כלי גרוע כזה המחריב את היהדות'...
לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.