חדשות בארץ

רפורמת "דרך שווה" נכנסה לתוקף: קבלו את כל המידע הנחוץ

מהי רפורמת "דרך שווה", מי זכאי לנסוע חינם, האם הנחת ערך צבור מתבטלת, וכמה עולה כל נסיעה? המדריך שיעשה לכם סדר

  • ד' אב התשפ"ב
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

היום (שני) נכנסה לתוקפה רפורמת "דרך שווה" של משרד התחבורה. הרפורמה מצמצמת באופן ניכר את התעריפים הרבים שהיו קיימים עד היום בתחבורה הציבורית, ומבטלת את הנחת הערך הצבור שקיבלו רוב האזרחים שטענו את כרטיס הרב קו שלהם.

להלן עיקרי הרפורמה:

1. מנוי חופשי חודשי ארצי - בעלות של 225 - מאפשר לנסוע בכל האוטובוסים הפנימיים בארץ במחיר אחיד וללא הגבלה. המנוי תקף גם לנסיעה ברכת הקלה בירושלים, ברכבלית, המטרונית והכרמלית בחיפה, ולא כולל רכבות.

2. מנוי חופשי חודשי ארצי הכולל רכבות יעלה על פי מרחק הנסיעה: נסיעה למרחק של עד 40 ק"מ ברכבת תעלה 255 ש"ח, נסיעה למרחק של עד 75 ק"מ תעלה 410 ש"ח, ונסיעה של יותר מ-75 ק"מ תעלה 610 ש"ח.

3. אדם המתגורר מחוץ לשלושת המטרופולינים הגדולים שהם: ירושלים, תל אביב וחיפה, יוכל לרכוש מנוי חופשי חודשי אזורי בעלות של 99 ש"ח. מנוי זה מאפשר לו נסיעה חופשית בכל האזור. בשלושת המטרופולינים הגדולים - ירושלים, תל אביב וחיפה - לא יהיה מנוי חופשי חודשי אזורי. המעוניינים יצטרכו לרכוש מנוי חופשי ארצי בעלות של 225 שקלים.

4. המרחקים מעתה יסווגו לפי צבעים: נסיעה צהובה (עד 15 ק"מ), נסיעה ירוקה (עד 40 ק"מ), נסיעה תכלת (עד 75 ק"מ), נסיעה כחולה (עד 120 ק"מ) ונסיעה סגולה (עד 225 ק"מ).

5. עלות נסיעה בודדת באוטובוס תחושב על פי המרחק: נסיעה עד 15 ק"מ תעלה 5 שקלים וחצי (כולל אפשרות לעבור בין אוטובוסים בתוך 90 דקות). נסיעה עד 40 ק"מ תעלה 12 שקלים. נסיעה עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים, נסיעה עד 225 ק"מ תעלה 27 שקלים, ונסיעה במרחק גדול מזה תעלה 68 שקלים.

6. ניתן לרכוש מנוי "חופשי יומי" בהתאם למרחקי הנסיעה של האדם באותו יום. מנוי חופשי יומי לנסיעה צהובה יעלה 12.5 שקלים באוטובוס, ו-18 שקלים אם הנוסע חפץ להשתמש גם ברכבת. מנוי חופשי יומי לנסיעה ירוקה יעלה 24 שקלים באוטובוס ו-28 עבור כרטיס משולב עם רכבת. מנוי חופשי יומי לנסיעה עד 75 ק"מ יעלה 37 שקלים. מנוי חופשי יומי לנסיעה עד 120 ק"מ יעלה 42 שקלים.

7. ההנחה שניתנה היום בהטענת "ערך צבור" בוטלה. מדובר בשינוי משמעותי הפוגע קשות בנוסעים, לאחר שלא תינתן להם ההנחה בסך 25% שניתנה עד היום. האוכלוסיות הזכאיות להמשך הנחה זו הם: סטודנטים, אזרחים ותיקים עד גיל 75, נוער עד גיל 18, כוחות הביטחון, אנשים עם עיוורון ומלוויהם. 

8. מחירה של נסיעות מעבר במשך 90 דקות ברדיוס 15 ק"מ יעמוד על עלות נסיעה מקומית (5.5 ₪), ולא רק בלב המטרופולינים כפי שהיה נהוג עד כה.

9. בנוסף, הורחבה הזכאות להנחה לבני נוער שאינם תושבי ישראל. במסגרת הרפורמה תוענק הנחה של 50% בתחבורה הציבורית גם לנוער שאינו תושב ישראל, ומחזיק באשרת שהייה (פרט לתיירים). על מנת ליהנות מהנחה זו, יש להנפיק רב קו או להירשם לאחת מאפליקציות התיקוף, בכפוף להצגת אישור לימודים במוסד לימודים מוכר בארץ.

10. אזרחים ותיקים בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בחינם. לשם כך, יש להנפיק "זהב קו", או לעדכן את הפרופיל ב"רב קו" שברשותם או ביישומוני התשלום בתחבורה הציבורית. ניתן לעדכן את הפרופיל מהבית באמצעות אתר "רב פס" או "רב קו און ליין", בעשרות נקודות ייעודיות ברחבי הארץ ובמרכזי "על הקו". 

11. אזרחים ותיקים (נשים בגילאי 62-75, וגברים בגילאי 67-75), וכן ילדים ובני נוער בגילאי 5-18, וכן נוסעים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי - ייהנו מהנחה של 50% על כל אפשרויות המנויים.

12. גם סטונדטים ימשיכו לזכות להנחה של 33% בטעינת ערך צבור, ויוכלו לרכוש מנוי סמסטריאלי או שנתי עם 50% הנחה.

שרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה בראיון ברשת ב' לרפורמה בתחבורה הציבורית: "היא תחסוך הרבה כסף למי שבאמת משתמשים בה, במיוחד בפריפריה. שינוי זה תמיד קשה, אבל לראשונה יש כרטיס חופשי חודשי אזורי במרחק 40 ק"מ ב-50 שקלים לילדים וגמלאים. זה יחסוך למשפחות מאות שקלים בחודש", אמרה.

כל המידע על אודות הרפורמה מפורסם באתר "דרך שווה" ובמוקד המידע של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית 8787*.

תגיות:תחבורה ציבוריתרפורמהמשרד התחבורהדרך שווה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה