חדשות כלכלה

העלייה החדה ביותר מזה 20 שנה: בנק ישראל העלה את הריבית במשק ב-0.75%

בנק ישראל הקפיץ את הריבית במשק ב-0.75%. זו ההעלאה החדה ביותר ב-20 השנה האחרונות, מאז יולי 2002

  • כ"ו אב התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בנק ישראל העלה אתמול (שני) את גובה הריבית במשק ב-0.75%, כך שתעמוד על 2%. מדובר בעלייה החדה ביותר בעשרים השנים האחרונות, מאז יולי 2002, וברמת הריבית הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2012.

עלייה זו מגיעה לאחר שבחודש יולי האחרון העלה הבנק את גובה הריבית במשק ב־0.5%, כך שהריבית הגיעה לרמה של 1.25%, רמת הריבית הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2013 ולאחר שבמשך שנים הריבית במשק הייתה קרובה לאפס.

משמעות הצעד היא התייקרות הכסף, והנפגעים המיידיים ממנו הם צרכני האשראי ונוטלי המשכנתאות. משתמשי האשראי יינזקו מהצעד, בין אם מדובר באשראי במגזר העסקי, הנדרש לפיתוח וקידום העסק או כדי לגשר על פערים בתזרים המזומנים, ובין אם מדובר באשראי למשקי הבית בדמות הלוואות ומשיכות יתר (מינוס בחשבון) המאושרות על ידי הבנקים.

נוטלי המשכנתאות ייאלצו לשלם יותר בהחזר החודשי שלהם, ובחישוב רב שנתי מדובר בסכומים משמעותיים.

מי שנפגע ביותר מהעלאת הריבית הם דווקא אלו שעדיין לא רכשו דירה. בתקופה זו קיים חשש גדול יותר מהתחייבות חרכישת דירה, בשל אי הוודאות האופפת את גובה הריבית במשק.

בנוסף, השבוע אישרה מועצת החלב כי מחירי מוצרי החלב שבפיקוח יעלו ב-4.95%. ממועצת החלב נמסר כי ההסכם מביא למיתון התייקרות המוצרים - ולעלייה של כ-5% במקום 14% כפי שהיה אמור להיות.

אלו המחירים אחרי ההתייקרות: חלב 3% בשקית יעלה כעת 5.43 שקלים לעומת 5 שקלים במחיר הישן, חלב 1% בשקית יעלה 5.04 לעומת 4.65, חלב 3% בקרטון יעלה כעת 6.23 לעומת 5.75, אשל יעלה 1.69 לעומת 1.55 וגבינה לבנה 5% תעלה 4.98 לעומת 4.6.

בשבוע שעבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מדד המחירים לצרכן זינק בחודש יולי האחרון ב-1.1%. עוד נמסר כי, האינפלציה בישראל הגיעה ל-5.2%. בין עליות המחירים הבולטות ניתן למנות את הפירות הטריים שעלו ב-8.5%, מחירי התחבורה שעלו ב-3.3%, ומחירי הדיור שעלו ב-1.2%. 

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:בנק ישראלריבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה