חודש אלול 2023

רוצים שבראש השנה יגזרו עליכם שפע של ישועות? קבלו 13 עצות לאלול עוצמתי

מה אמורים לעשות באלול אחרת משאר ימות השנה? איך מגיעים מוכנים למשפט בראש השנה? קבלו 13 עצות לאלול מחזק שיפתח לכם את הדרך לשנה מדהימה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זהו, אלול הגיע. ראש השנה בדרך אלינו. כל מה שקיבלנו לאורך השנה האחרונה הולך לעמוד למבחן, ולהיבדק אם אנו ראויים לזכות לכך גם לשנה הבאה. אם זכינו השנה לחיים, בריאות, פרנסה, שלום בית ועוד – כל זה נקבע לנו בראש השנה הקודם, וזה ניתן לנו למשך שנה שלמה. כעת, בראש השנה הקרוב הכול הולך לעמוד למבחן בשנית.

זה בערך כמו שמטעינים פלאפון. בראש השנה הטעינו לנו סוללת חיים של שנה שלמה. כתבו לנו בסוללה הזו לא רק "חיים", אלא גם את כל הדברים הטובים שקיבלנו במהלך השנה. ועכשיו, כמעט השנה מסתיימת, ואנחנו כרגע עומדים בערך עם 10% סוללה. בכל תחומי החיים.

כדי להגיע מוכנים לראש השנה, ולזכות לישועות וגזרות טובות צריך לעשות הכנה במהלך חודש אלול. איך מתכוננים לראש השנה? מה אמורים לעשות אחרת באלול, משאר ימות השנה? קבלו 13 טיפים לאלול מחזק, שיביא אתכם מוכנים לראש השנה. 

1. חשבון נפש – על מה שהיה, ועל מה שיהיה. השנה מסתיימת, ועכשיו זה בדיוק הזמן להסתכל אחורה ולבדוק במה התקדמנו בשנה האחרונה, ומה עשינו עם שנת חיים שלמה שקיבלנו מבורא עולם. נמצא זמן של שקט ונערוך חשבון נפש עצמי – באילו תחומים עלינו להתקדם ולהשתנות, איפה צריך לשפר את ההתנהגות והמעשים, איפה נרצה לשים דגש בשנה הקרובה בבין אדם למקום ובבין אדם לחברו. מומלץ לקחת מחברת ועט, ולכתוב רשימת שאיפות ויעדים שנרצה לעבוד עליהם במהלך השנה הקרובה.

2. להדר במה שלא נוהגים להדר כל השנה. כמו שאדם שעתיד לעמוד למשפט יקפיד ביתר שאת לנהוג כאזרח למופת, ויזהר חלילה לא להיתפס על ידי שוטר בגין עבירה, ובכך להחמיר את מצבו במשפט העתידי, כך גם בימי אלול רצוי להיזהר ביתר שאת לא להיכשל בעבירות, ואף להדר במצוות ובדברים שלא נהגנו בהם עד כה.
בימים אלו השתדלו לנהוג בסבלנות יתר כלפי הסובבים, נהגו במידות טובות ונסו להימנע מכעסים ומריבות. כמו כן, עשו מאמץ להדר גם במצוות של בין אדם למקום. לדוגמא, לא לאחר לתפילות, לדקדק יותר בשמירת שבת, להקפיד על רמת כשרות מהודרת יותר ועוד. בכך אתם גם מוכיחים לקב"ה כי יש לכם שאיפות להתקדם ולהיות ליהודים טובים יותר ולעשות את רצונו.

3. לפנות זמן למה שבאמת חשוב. בחודש הזה שווה להשקיע כמה שיותר בפעילויות רוחניות, על מנת שכל אלו יעמדו עבורנו לסנגוריה ביום המשפט. לדוגמא, ללכת לשיעורי תורה או לשמוע שיעורי תורה, ללמוד בספרים ולהתחזק, להרבות בלימוד תורה יותר מן הרגיל ועוד.

4. קבלה קטנה ויציבה. קחו על עצמכם קבלה אחת קטנה, אבל קבועה. בזה אתם מוכיחים לקב"ה שיש לכם שאיפה ורצון להתקדם בעבודת השם. מחפשים רעיון לקבלה קטנה? הקליקו כאן: הכרטיס שלכם לראש השנה: קבלו 111 רעיונות לקבלה קטנה.

קראו גם:
הדרכה מיוחדת: כך תקבלו קבלה חזקה ונכונה בחודש אלול
איך לקבל על עצמי קבלה טובה לקראת יום הכיפורים?

5. סליחות. אמירת סליחות מעוררת רחמי שמים, ובהן מבקשים מחילה וכפרה מבורא עולם על המעשים השליליים שנפלנו בהם. מלבד כך, עצם אמירת הסליחות בניגונים המסורתיים מסוגלת להכניס אתכם לאווירת אלול, ולפתוח לכם את הלב, כך שתרגישו את ההתעוררות הרוחנית המיוחדת של ימים אלו.

6. לקום 10 דקות יותר מוקדם. לאלו שנוהגים להתגלגל מצד לצד במיטה, אלול הוא בהחלט לא הזמן לכך. נצלו חודש זה לעבוד על חריצות וניצול הזמן. השתדלו לקום באלול בשעה יותר מוקדמת מהרגיל, ואף עשר דקות בלבד קודם לשעה הרגילה.

מה צריך לעשות בחודש אלול? לקראת מה אנחנו הולכים, ואיך מתארגנים לשנה החדשה בצורה הטובה ביותר? הרב אליהו עמר בהרצאה חובה לחודש אלול:

 

7. לקנות מתנה קטנה למישהו קרוב. יש לך חבר/ה שפגעת בו/בה בטעות, או שהייתה בינכם סיטואציה לא נעימה? זה הזמן ליישר את ההדורים עם מתנה קטנה, שתראה לצד השני שחשבת עליו, ובוודאי תפייס אותו. רצוי להגיע ליום המשפט, הלוא הוא ראש השנה, בלי קפידות של אחרים עלינו, מכיוון שזה עלול להביא עלינו קטרוג.
בנוסף, אפשר לקנות מתנה קטנה למישהו קרוב שהעניק והשקיע בכם במהלך השנה – מורה, רב, בעל או אישה, הורים, ובכך להראות להם הכרת הטוב על שנה שלמה שבה העניקו לכם. ואל תשכחו לצרף פתק שיחמם להם את הלב.

8. לתת צדקה. בתלמוד נאמר "ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם, אלו הן – בצדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה. צדקה - דכתיב (משלי י, ב) "וצדקה תציל ממות"" (מסכת ראש השנה, דף טז). באלול נרצה לגייס לעצמנו כמה שיותר פרקליטים שילמדו עלינו זכות במשפט, וזה נעשה על ידי מצוות ומעשים טובים. אחד הדברים המסוגלים לקרוע גזר דינו של האדם הוא הצדקה, ולכן מומלץ לתת צדקה בחודש זה לנזקקים, ולתרום ללומדי תורה ולמוסדות תורה.

9. לנשים ובנות – המצווה הכי גדולה שלכן. רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, מגדולי התורה בדור הקודם, היה נוהג לומר: "הידור אחד בצניעות שווה יותר ממאה הידורים (!) בכל התורה כולה". עיקר עבודת השם של בת ישראל הוא נושא הצניעות, ועל כך כתב המהר"ל מפראג "הרי שנשתבחו האמהות הקדושות בפרט בצניעות, כי עיקר שבח האישה ומדרגתה העליונה היא הצניעות" (הספר "גבורות השם", סוף פרק ס').
רוצה שבראש השנה יכתבו לך ישועות וברכות? עשי צעד אמיץ, ובחרי להיפרד מכמה בגדים בודדים בארון שלך שהם הכי פחות צנועים. אין ספק שצעד זה יעורר עלייך רחמים גדולים בשמים, ויעמיד לצידך סנגוריה עוצמתית ביום המשפט.

10. תפילות של ימי רצון. ימי חודש אלול הם ימי קרבה ורצון, בהם הקב"ה קרוב אלינו יותר מיתר ימות השנה, כמו שנאמר בשיר השירים "אני לדודי ודודי לי" – ראשי תיבות אלו"ל. האדמו"ר הזקן, בעל התניא, ממשיל את הקרבה בימים אלו בינינו לבין הקב"ה, לקרבה שיש בין אזרחי מדינה לבין מלך, שבמשך חודש אחד בשנה יוצא מארמונו המבוצר, ונמצא בשדה. אז ניתן לבקש ממנו ישירות על כל מה שחפצים. נצלו ימי קרבה אלו לתפילות על כל החשוב והיקר לכם, בעניינים גשמיים ובעניינים רוחניים. בקשו על עצמכם, יקירכם ועל כלל עם ישראל.

11. לשון הרע לא מדבר אלי – ובטח שלא באלול. כמו שבאלול, לקראת המשפט, ראוי להיזהר ביתר זהירות ממעשים שליליים ועבירות, כך גם יש להיזהר מדיבורי לשון הרע ורכילות. כל דיבור של לשון הרע הוא למעשה עבירה על כמה מצוות התורה, בהתאם לתנאים ולנסיבות בהם נאמר לשון הרע. ה'חפץ חיים' מונה בספרו 31 מצוות מהתורה הקשורות בלשון הרע, מהן 17 הן מצוות לא תעשה, ו-14 מצוות עשה.
כשנשאל רבי אהרן יהודה ליב שטינמן זצ"ל, מגדולי התורה בדור הקודם, על ידי תלמידו הרב שניידר במה להתחזק באלול, ענה הרב "לא לדבר לשון הרע".

כדאי לדעת שבשמים נוהגים עמנו מידה כנגד מידה, וכדי לעורר על עצמנו הנהגה של חסד ורחמים, נצטרך גם אנו לנהוג במידה זו עם אחרים. לכן, מומלץ לראות את האחר בעין חיובית, לדון לכף זכות, לוותר ולהבליג, לסלוח ולא להקפיד או לנטור, ולהיות בעלי עין טובה על אחרים.

11. לבקש סליחה. כדי להגיע נקיים למשפט וללא קפידות עלינו מומלץ לבקש מחילה מאנשים שייתכן ופגענו בהם, וכן בקרובים אלינו שאולי פגענו בהם, ולא נהגנו בהם בכבוד הראוי.

12. להרבות במצוות ומעשים טובים. זה הזמן לצבור כמה שיותר זכויות. עשו מעשים של התנדבות, זיכוי הרבים, הרבו באמירת פרקי תהילים, עשו חסד – הן עם אנשי הבית והקרובים והן עם רחוקים, הרבו במצוות ובעשייה חיובית.

13. שמירת שתי השבתות האחרונות של השנה. השבת היא ברית הקודש בין עם ישראל לבין הקב"ה. הרב יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, מגדולי בעלי המוסר בדורות האחרונים, הרבה לעורר על החשיבות בשמירת שתי השבתות האחרונות של השנה. "בשתי השבתות האחרונות ראוי להתחזק ביותר בשמירת שבת קודש על כל פרטיה ודקדוקי הלכותיה, ואף להחמיר בהן בחומרות שאינו נוהג בהם בכל שבתות השנה, וכן לקבל על עצמו להתנהג בכל שבתות השנה בצורה נעלה, ועל ידי זה יוכל להיגאל ולזכות בדין בימים הנוראים", כותב הרב לוינשטיין.

"אם שמירת שתי שבתות של כל כלל ישראל יכולה להביא גאולה לכל ישראל, אזי גם שמירה מעולה של שתי שבתות אצל היחיד מסוגלת להצילו ולגאול אותו שיזכה לשנה טובה ומתוקה". בהמשך דבריו, מציע הרב לוינשטיין להשקיע יותר בשתי השבתות האחרונות של השנה, על מנת שיהיו מליצי יושר עלינו ביום הדין הקרב ובא. רוצים לשמוע עוד? קראו כאן - אל תפספסו: חשיבותן של 2 השבתות האחרונות של השנה.

הרב זמיר כהן - "שווה לשמור את השבת האחרונה של השנה":

למה צריך לחשוש ולפחד מראש השנה? הרי עברנו כמה פעמים את ראש השנה ולא קרה כלום... איזו קבלה כדאי לקבל לקראת ראש השנה? הרב אליהו עמר בהרצאה חשובה, עם טיפים ועצות לראש השנה. צפו:

מומלץ לקרוא גם:

רוצים שנה מדהימה? 7 דברים שאסור לשכוח לעשות לפני ראש השנה

אלול הגיע. מה אמורים לעשות עכשיו?

מה עלינו לעשות בחודש אלול? 9 עובדות חשובות

תגיות:חיזוקחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה