חדשות בעולם

מנהיגה האחרון של ברית המועצות: מיכאיל גורבצ’וב מת בגיל 91

מיכאל גורבצ'וב מת בהיותו בן 91. בתקופתו זכה לפרס נובל לשלום על סיום המלחמה הקרה, ונכשל במאמציו למנוע את התפרקות האיחוד הסובייטי

  • ד' אלול התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מיכאיל גורבצ'וב, מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מת אמש (שלישי) כשהוא בן 91 שנים. גורבצ'וב הוביל שורה של הסכמים מול ארה"ב שהובילו להפחתת המתיחות בין המעצמות, וזכה בפרס נובל לשלום על סיום המלחמה הקרה.

במהלך כהונתו התפרקה ברית המועצות עם פרישתן של רפובליקות סובייטיות בזו אחר זו, וכשהתפטר מתפקידו בסוף שנת 1991, ברית המועצות התפרקה רשמית.

בריאיון שהעניק בתחילת שנות ה-2000 לסוכנות הידיעות AP אמר גורבצ'וב כי בחר שלא לעשות שימוש בכוח כדי למנוע את התפרקות ברית המועצות, מכיוון שחשש מכאוס במדינה עם כלי נשק גרעיניים רבים כל-כך. "המדינה הייתה חמושה עד הקצה בנשק. זה היה דוחף אותה הישר למלחמת אזרחים", הסביר.

ב-1992, שנה אחת בלבד לאחר הקריסה, אמר גורבצ'וב כי לא היה פועל אחרת: "אני רואה את עצמי כאדם שהחל רפורמות שהיו הכרחיות למדינה, לאירופה ולעולם", אמר. "תמיד שואלים אותי אם במקרה שהייתי מתחיל את הכול מחדש, האם הייתי חוזר על זה. כן. והייתי עושה זאת עם יותר נחישות והתמדה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר אמש תנחומים עמוקים למשפחתו של גורבצ'וב. גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חלק כינה את גורבצ'וב "מנהיג נדיר". בהצהרה שפרסם מסר ביידן כי למנהיג ברית המועצות לשעבר "היה די דמיון כדי לראות עתיד אפשרי אחר, ודי אומץ כדי לסכן את הקריירה שלו כולה כדי להשיג את העתיד הזה. התוצאה הייתה עולם בטוח יותר, וחופש רב יותר למיליוני אנשים".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסר כי "תמיד הערצתי את האומץ ואת היושרה שהפגין כשהביא את המלחמה הקרה לסיום לא-אלים. בעידן התוקפנות של פוטין באוקראינה, המחויבות חסרת הפשרות שלו לפתיחתה של החברה הסובייטית משמשת דוגמה עבור כולנו". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי היה "מדינאי יחיד מסוגו, ששינה את מהלך ההיסטוריה".

תגיות:ברית המועצותמיכאיל גורבצ'וב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה