חדשות בארץ

תחקיר צה"ל: סבירות גבוהה ששירין אבו עאקלה נהרגה מירי בשוגג של לוחם צה"ל

מהמסקנות הסופיות של התחקיר הצבאי עולה, כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע בעיתונאית אל-ג'זירה במהלך מבצע המעצרים שערך צה"ל באזור ג'נין, אולם ישנה סבירות גבוהה יותר לכך שהיא נהרגה מירי בשוגג של לוחם צה"ל

(צילומים: פלאש 90)(צילומים: פלאש 90)
אא

צה"ל פרסם היום (שני) את המסקנות הסופיות של התחקיר הצבאי בנוגע למותה של כתבת אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, שנהרגה מירי בעת שסיקרה מבצע מעצרים שערך צה"ל בנפת ג'נין לסיכול ומניעת טרור. תוצאות התחקיר הוצגו לרמטכ"ל אביב כוכבי על ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס.

התקרית בה נהרגה אבו עאקלה התרחשה ב-11 במאי. במהלך הפעילות הצבאית הישראלית, שהתבצעה במרחב אורבני צפוף מאוד, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, במקביל לירי מדויק והשלכת מטענים שפגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. אבו עאקלה נפגעה מקליע לקראת סיומו של המבצע.

בתום סדרת תחקירים שערך צוות מיוחד בראשות אלוף-משנה מני ליברטי, שמונה על ידי הרמטכ"ל לתחקר את התקרית, עלה כי לא ניתן לקבוע בוודאות מי פגע באבו-עאקלה, אולם ישנה סבירות גבוהה יותר לכך שהיא נפגעה בשוגג מירי של לוחם דובדבן, שבוצע בשל טעות בזיהוי.

בצה"ל הדגישו כי "לאורך כל האירוע, אש חיילי צה"ל כוונה ונועדה לפגוע במחבלים שירו על כוחותינו. אפשרות נוספת שנותרה בעינה היא כי שירין אבו עאקלה נפגעה מירי של חמושים פלסטינים". מסקנות התחקיר הועברו לפרקליטה הצבאית הראשית, שקבעה כי אין חשד לביצוע עבירה פלילית, ולכן לא תיפתח בנושא חקירת מצ"ח.

תיעוד מקסדות הלוחמים ביום התקרית (צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל ציין, כי במסגרת התחקירים בוצע ניתוח כרונולוגי של מהלך האירועים, ניתוח הסאונד בזמן אמת, ניתוח פרטני בזירת האירוע וניתוח מרחבי הירי, לרבות הדמיה מפורטת של השטח. בנוסף נבחנו ממצאים פורנזיים ובליסטיים שונים מהזירה. כמו כן, עורכי התחקיר בחנו מידע נוסף שפורסם בנוגע לאירוע, לרבות מידע שהוצג על ידי גופי תקשורת בינלאומיים, ובכלל זה תיעוד וידיאו ואודיו.

לאחר הפצרות חוזרות ונשנות, הקליע שפגע באבו עאקלה הועבר מהרשות הפלסטינית. ב-2 ביולי נערכה לו בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראליים, ונכחו בה נציגים אמריקאים מקצועיים. בבדיקה נקבע, כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ומצב הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בהסקת מסקנות. לפיכך, גם בבדיקה זו לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מכלי נשק צה"לי.

מדובר צה"ל נמסר, בנוסף, כי במסגרת התחקיר נבדקו נהלי הפתיחה באש ואופן יישומם ולא נמצאה חריגה: "הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקיר, וסיכם כי התחקיר שבוצע היה יסודי ומקיף, וכי צוותי התחקור הפכו כל אבן במטרה להגיע לחקר האמת. בנוסף קבע הרמטכ"ל בהמשך לממצאי התחקיר כי בשום שלב לא זוהתה העיתונאית, וכמו כן לא בוצע ירי מכוון של לוחמי צה"ל באופן שנועד לפגוע בעיתונאית".

"מותה של שירין אבו-עאקלה הוא אירוע מצער, שהתרחש במהלך פעילות מבצעית לסיכול טרור פלסטיני המבקש לפגוע באזרחי מדינת ישראל", סיכם הרמטכ"ל כוכבי. "הכתבת שהתה בזירה מאוימת בעיצומה של לחימה שנמשכה קרוב לשעה. במסגרת הלחימה ירו המחבלים הפלסטינים ירי כבד שסיכן את חיילי צה"ל ובכלל זה ירי חסר הבחנה לכל עבר".

"צה"ל פועל במקומות המורכבים ביותר ביהודה ושומרון מדי יום ומוכיח רמת ביצוע מקצועית וערכית גבוהה ביותר, תוך הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. צה"ל משקיע בכך מאמצים גדולים, ובתוך כך פועל לאפשר סיקור עיתונאי וחופש עיתונות. המחבלים הפלסטינים מסתתרים בתוך אוכלוסייה, ופעמים רבות פועלים בחסות האוכלוסייה הפלסטינית ומסכנים אותה באופן קבוע. זהו אתגר לכוחות צה"ל, אך חובתנו המקצועית והמוסרית לפגוע בטרור ולסכל אותו בכל מקום, וחובתנו לממש את ייעודנו – הגנה על מדינת ישראל ואזרחיה".

תגיות:צה"לאביב כוכבישירין אבו עאקלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה