חדשות בארץ

רס"ן בר פלח הי"ד הוא הקצין שנהרג בהיתקלות מחבלים ליד ג’נין

חקירה ראשונית של התקרית מצביעה על כך שהלוחמים פתחו בנוהל מעצר חשוד וירו באוויר. בעקבות כך איבדו את גורם ההפתעה, והמחבלים הספיקו לירות ברס"ן בר פלח הי"ד למוות

  • י"ח אלול התשפ"ב
(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)
אא

אסון כבד הלילה: סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, רס"ן בר פלח הי"ד, בן 30 מנתניה, הוא הקצין שנהרג הלילה בהיתקלות עם מחבלים סמוך למעבר ג'ילמה מצפון לג'נין. הלווייתו תתקיים הערב בשעה 18:00 בבית העלמין הצבאי בנתניה.

רס"ן פלח הספיק לירות בעצמו על המחבלים לפני שנפצע באופן אנוש והתמוטט. הוא פיקד על החוליה שהסתערה על המחבלים לצד חוליה מקבילה.

מפקד אוגדת איו"ש תא"ל אבי בלוט אמר הבוקר: "הכוח נהג בגבורה ובתחבולה והאירוע הוכיח שצה"ל הוא השכפ"ץ של עם ישראל. ההחלטה להמשיך הפעולה של צה"ל בקו התפר הוכיחה עצמה כקריטית וחשובה".

מתחקיר ראשוני עולה כי האירוע החל בשעה 23:39, כאשר תצפיתנית זיהתה שני חשודים בלי נשק ליד גדר הגבול. בשלב הזה הוקפצו כוחות של סיירת נח"ל, שנכנסו דרך השטח הפלסטיני כדי לאגף את החשודים. בצה"ל אומרים כי היה מדובר ב"כוח לוחם מיומן שמכיר את האזור והגזרה, והיה באירועים של ירי".

ב-2:15 המחבלים, שהיו מצויידים ברובים אוטומטים, פתחו באש, והקצין הספיק לירות לפני שהוא נהרג. כוחות צה"ל התקרבו בחשאיות לאזור הירי – אך בשלב מסוים, הכוח ככל הנראה ביצע נוהל מעצר חשוד לאחר שזיהה שמדובר בחמושים, ואיבד את יתרון ההפתעה. במהלך חילופי האש חוסלו שני המחבלים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיב לתקרית: "זה בוקר שלא כל כך טוב. לצערנו איבדנו הלילה חייל צה"ל, שפעל נגד מחבלים פלסטינים" אמר בפתח כנס החדשנות המבצעית הבין-לאומי. "זהו עוד אירוע קשה שמדגיש את האתגרים שצה"ל עומד בפניהם בכל הזירות, ואת המחיר הכבד שכרוך לפעמים בשמירה על ביטחונם של אזרחי ישראל. אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחתו של החייל, ומחבק אותם בחום".

הכתב הצבאי של תאגיד השידור "כאן", רועי שרון, העלה תהיות על ההתנהלות של הכוח הצבאי בשטח: "אומר בזהירות כי עדיין תחקיר ראשוני, אם מח"ט הגזרה קופץ בעצמו לפקד על אירוע של שני חשודים על הגדר כנראה שכן חושדים שזה לא שני ילדים שמנסים להסתנן לישראל. גם האיגוף, החשאיות, השארת כוח התצפית, הזחילה לעבר השניים, מעידים שהייתה הבנה שהולכים להיתקלות".

"ולמרות זה, בסוף, הכוח מבצע ירי לאוויר ומאבד את יתרון ההפתעה", הוסיף שרון. "נוהל מעצר חשוד אפשר לעשות גם ממאה מטר, עם 20 תאורות באוויר. בשביל לירות לאוויר לא צריך להתגנב בחושך. נראה שילוב לא מוצלח של מצד אחד הבנה שמדובר בחמושים, ומצד שני התפעול הסופי היה כאילו זה עוד ניסיון הסתננות בגדר".

יו"ר מפלגת עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, תקף בחריפות: "שני חשודים מתגנבים לגדר באמצע הלילה, ליד עמדת צה"ל. יש מל"ט תקיפה באוויר, ובמקום להשתמש בו או לירות על החשודים מתוך הג'יפ הממוגן, שולחים חיילים לזחול עד אליהם כדי לבדוק אם יש להם נשק. זה לא יהודי, לא מוסרי, והגיע הזמן להפסיק עם הפרקטיקות ההזויות האלו. אסור לסכן חיילי צה"ל. נקודה".

השגריר לשעבר ומועמד הליכוד לכנסת, דני דנון, ציין כי יש לחשוב מחדש על כללי הפתיחה באש כדי לא לסכן את חיילי צה"ל: ''לוחמי צה"ל האמיצים מנעו פיגוע קשה אך במחיר כבד מאוד. ליבנו עם משפחתו של קצין צה"ל שנפל בקרב אשר קיבלה הבוקר את הבשורה קורעת הלב. הגיעה השעה לחשוב מחדש על כללי הפתיחה באש, ושימוש בכטב"מים קטלניים לחיסול חוליות טרור ללא סיכון כוחותינו".

תגיות:צה"לטרורבר פלח הי"ד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה