עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך נוצרת דלתא של נהר?

איזו אבן שימשה לאיפור, אלו גשרים מחברים בין יבשות, ואיך יודעים כמה רחוק הברק? 5 דברים שלא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הידעתם איך נוצרת דלתא של נהר? במקום שבו נהר נשפך על הים, נוצרת לעיתים דלתא – מישור משולש בשפך הנהר, שנוצר מכמויות הסחף שהנהר מביא איתו, סחף שגורם לנהר להתפצל וליצור עורקי מים קטנים. המישור נקרא דלתא על שם האות היוונית דלתא, שצורתה משולש.

הידעתם איזו אבן שימשה לאיפור? אבן הכחל היא אבן מינרלית שצבעה כחול. בעבר נעשה בה שימוש אצל נשים לאיפור סביב העיניים. זהו גם מקור הביטוי "ללא כחל ושרק" – ללא ייפוי או הסתרה. כיום אין כמעט שימוש כזה בכחל, משום שהמינרל הכחול מורכב בעיקר מעופרת, שידועה כיום כמזיקה.

הידעתם איזו חגורה נמצאת בקצה מערכת השמש? חגורת קויפר נמצאת בסופה של מערכת השמש, אחרי המסלול של כוכב הלכת נפטון. החגורה, שמרחקה מכדור הארץ הוא 7 מיליארד קילומטרים, מכילה גופים חלליים קפואים, ביניהם גם כוכב הלכת הננסי פלוטו, שבעבר נחשב לאחד מכוכבי הלכת.

הידעתם אלו גשרים מחברים בין יבשות? ישנם שני גשרים כאלה בלבד, ושניהם בנויים מעל מיצר הבוספורוס, שעובר בין החלק האירופאי של טורקיה לבין החלק האסיאתי שלה. "גשר הבוספורוס" ו"גשר פתיה סולטאן מהמט" נמצאים במרחק של כ-5 קילומטרים זה מזה.

הידעתם איך מודדים את המרחק שלנו ממקום היווצרותו של ברק? כאשר רואים ברק, סופרים את השניות שחולפות עד שנשמע הרעם. את מספר השניות הזה מחלקים ב-3. התוצאה היא מספר הקילומטרים שבין מקום היווצרות הברק לבין המקום שבו אנו נמצאים.

תגיות:יבשותעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה