חדשות מדע וטכנולוגיה

איך מזון שהושלך לפח הופך לספלים, צלחות ואפילו מיטות?

מתי פעם האחרונה אכלת רהיט? חוקרים מיפן מצאו שיטה מהפכנית להפוך פסולת מזון לחפצים שימושיים, עמידים, ויותר מכך – אכילים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לשני החוקרים היפנים, קוטה מצ'ידה ויויה סאקאאי מאוניברסיטת טוקיו, נמאס לראות את כמויות האוכל העצומות שנזרקות מדי יום באוניברסיטה. לאחר שגילו כי ביפן עצמה נזרקות טונות של שאריות ממטבחים אישיים ומוסדיים (כ-5.7 מיליון טון של פסולת מזון בשנה), הם החליטו לעשות מעשה ולנסות למנוע, ולו במעט, את הבזבוז העצום. 

שני הסטודנטים הקימו את Fabula Inc - פרויקט להפחתת בזבוז מזון, ולסיוע בבלימת ההתחממות של כדור הארץ. מצ'דה וסאקאאי מציעים דרך חדשה ופורצת דרך להפיכת פסולת מזון לחומר גלם מעולה שישמש לבניה, ולא פחות מכך - יהיה אכיל בעת הצורך.

הדבר הצריך שנים של מחקר ופיתוח, אך נראה שיהיה משתלם מאוד, הן לסביבה והן לשני החוקרים הנמרצים. אמנם ייצור מלט אורגני הוא לא דבר חדש, וברחבי העולם משתדלים לייצר מלט אורגני כדי למנוע פליטת גזים רעילים לאטמוספירה, אך המלט של שני החוקרים היפנים יוצא דופן כיוון שהוא בעצם... אכיל.

בשיטה גאונית אך פשוטה למדי, פסולת המזון מיובשת הופכת לאבקה, ולאחר מכן עוברת תהליך כבישה בחום. התהליך לקח שנים, כיוון שכל פריט מזון נזקק לטמפרטורה וללחץ שונה כדי להתמצק. יחד עם זאת, המחקר ארוך השנים הניב תוצאות מפתיעות: כיום מייצרים שני החוקרים מלט מכרוב סיני, גרגירי קפה, קליפת תפוזים, פסולת דלעת ודלעת, קליפות בננה, אצות ושאריות בצל. את פיסות המלט האלו הם הופכים לאריחים, כוסות, צלחות ושאר פריטים שימושיים. את המלט החזק ביותר מייצר כרוב סיני, ממנו הם הפיקו צלחת בעובי 5 מילימטר, שמסוגלת לשאת משקל של 30 ק"ג.

אך השאיפות של שני החוקרים ממש לא מסתכמות כאן. מטרת העל שלהם יוצאת דופן עוד יותר. הם שואפים להקים מקלטי חירום אכילים עבור מפונים באזורי אסון. סקאיי ומצ'ידה מתארים מצב אפשרי בו לא ניתן להעביר מזון למפונים. אז המיטות האכילות שלהם יבואו לידי שימוש, ובמקום מצוקת רעב וכאוס, יוכלו המפונים לאכול מיטות שעשויות ממלט מזון, על ידי שבירת המיטות והרתחת הפיסות.

הרעיון נראה עדין מהפכני ואפילו מוזר למדי, אך למרבה הפלא מתחיל לצבור תאוצה ולעורר ענין רב בעולם.

תגיות:מזוןרובוטיםהעתיד כבר כאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה