כתבות מגזין

האמנית החרדית שציורה נתלה בלב מנהטן: "לא תאמינו מה ציירתי"

הרבבות שצפו בכיכר ה'טיימס-סקוור' בלילה הראשון של השנה האזרחית נדהמו להבחין בציור המנורה היהודית שמתנוסס על שלט חוצות ענק. מיהי האמנית שעומדת מאחורי הציור, מה הוביל להצגתו במיקום כה מרכזי, ואיך שמירת השבת כמעט עצרה הכל? קארין הוצלר בראיון מרגש

אא

שיחת הטלפון שקיבלה קארין הוצלר ימים ספורים לפני חנוכה האחרון, הותירה אותה המומה, כשהיא אינה מצליחה להאמין למשמע אוזניה.

נכון שהיא אדריכלית ואמנית מוכרת ומפורסמת ברחבי ארה"ב, היא עוסקת רבות בציור יודאיקה, וזה מה שהוביל אותה להשתתף בתחרות שנערכה בכל רחבי המדינה, כאשר 5000 אמנים נקראו לשלוח תמונות של ציורים נבחרים. אבל מכאן ועד להיבחר לאחת מעשרת הפיינליסטים המובילים? זה כלל לא עלה בדעתה.

"ידעתי מלכתחילה שהתחרות נערכת על ידי ארגון שאינו יהודי", היא מספרת, "לכן כשביקשתי להשתתף התלבטתי מאוד אלו תמונות לשלוח. בסופו של דבר בחרתי בשתי תמונות נוף, ורק ברגע האחרון הוספתי תמונה שלישית – ציור של המנורה שנמצאת בסמוך לכותל המערבי. מדובר בציור שעבדתי עליו במשך שלושה וחצי חודשים והתחברתי אליו מאוד. הייחודיות שלו בכך שמדובר בהעתק של המנורה עד לפרטים הקטנים ביותר, כשהיא מופיעה בתלת ממד על רקע הכותל המערבי. אני אישית מחוברת מאוד למנורה, ובכלל מאמינה בתמונה הזו, ביופי ובקדושה שלה. החלטתי שהאמונה שלי היא חלק ממני, ואם אני נדרשת לבחור בציור המוביל בעיניי – זהו הציור. כך צירפתי אותה כשאני מתפללת שכדברי הפסוק 'שלח על ה' יהבך והוא יכלכלך' – אני עושה את ההשתדלות שלי, ואם הקב"ה ירצה שיצא מזה משהו, זה יקרה. אבל בליבי הייתי בטוחה שאין לציור סיכוי לזכות, בפרט עם האנטישמיות הגדולה שקיימת כיום ברחבי ארה"ב. זה היה נראה פשוט בלתי הגיוני".

ביום רביעי, ערב חנוכה, קיבלה קארין את השיחה המפתיעה בה נאמר לה שמתוך 5000 משתתפים נבחרו היא ועוד תשעה אמנים נוספים כדי לעלות לגמר, בו יוחלט מי האמן שיקבל את הפרס הראשון ויצירתו תוצר ב'טיימס-סקוור' – הכיכר המפורסם במנהטן, בלילה המשמעותי ביותר עבור תושבי ארה"ב שאינם יהודיים, בחגיגות הסילבסטר לרגל תחילת השנה האזרחית החדשה.

אבל גם נאמר לה דבר נוסף: כדי להשתתף בשלב הגמר של התחרות עליה להגיע לג'ורג'יה ביום שישי, שם יתקיים הטקס בשעות הצהריים, כאשר יוענקו כרטיסי טיסה לה ולבני משפחתה. "בשלב זה נתקלתי בבעיה", מספרת קארין. "אני אישה אורתודוקסית, שומרת מצוות, וטקס ביום שישי בצהריים היה נשמע לי מאוד גבולי, בפרט כששוהים במדינה זרה וצריכים אחר כך לדאוג לשבת. היה ברור לי שאני לא פוגעת בשבת שלי בעד שום הון שבעולם. מיהרתי ליצור קשר עם אחד הרבנים בארץ ושאלתי אם אני יכולה לטוס ולהשתתף. הרב השיב לי שכל עוד אני לא מחללת שבת, אין בכך בעיה, וגם הבהיר לי שכמובן אחרי הטקס יהיה עליי להיות עם משפחתי במלון, לא לצאת מהחדר, ולשמור את השבת כהלכתה. שמחתי בתשובה, אבל בגלל שזה קשור גם לפרנסה, חששתי מכך שאני לא ממש אובייקטיבית, אז פניתי לרב בית הכנסת שלנו והוא אמר לי דברים זהים: 'תוכלי להשתתף בתחרות כל עוד לא תעברי על השבת'. באותו רגע התקבלה ההחלטה וכך יצאנו לדרך".

במשך הטיסה שלחה קארין שוב ושוב הודעות לבני משפחתה וביקשה מהם: "תתפללו שאזכה לעשות קידוש השם, תתפללו שמנגד לסרטונים שמופצים בהם רואים את האנטישמיות הגואה בארה"ב כשמתנכלים ליהודים, אנחנו נזכה להפיץ סרטון  מסוג אחר – של קידוש השם. שהמנורה הקדושה תיתלה במרכז מנהטן, בין כל הגויים, כדי לגרום לכל באי היקום להאמין שהקב"ה נמצא בשביל העם היהודי מאז ומעולם, גם בזמן הזה".

בסופו של דבר, כשהגיעה קארין לאירוע יחד עם תשעת הפיינליסטים הנוספים ציפתה להם הפתעה - צוות השיפוט הודיע שאין זוכה אחד, אלא כל העשרה זוכים בפרס הגדול  - כל אחד מהציורים יופיע בגודל של כ-300 מטרים על שילוט דיגיטאלי ב'טיימס-סקוור' ובנוסף יקבלו האמנים כולם הפצה של ציוריהם בגלריות  מובילות בדרום-מזרח ארה"ב, במשך השנה הקרובה, על ידי חברת הענק שארגנה את התחרות.

"מיד בסיומו הטקס הספקתי להגיע עם משפחתי למלון, וכמובן שהקפדנו על שמירת שבת באופן מלא עם סעודות כשרות למהדרין", מפרטת קארין. "במוצאי שבת יצאנו בטיסה בחזרה לביתנו בלונג איילנד, והגענו בדיוק להדלקת נר ראשון של חנוכה. כשבעלי הדליק את החנוכיה ממש בכיתי. חשבתי על כך שאותו נר מודלק באותו יום במנורה בכותל המערבי, באותה מנורה שציירתי. זה היה נראה לי כל כך מושלם, שהקב"ה הוביל לכך שארגון שאינו יהודי כלל הצליח לקלוע בדיוק לחנוכה, ולבחור בתמונה המתאימה יותר מכל תמונה אחרת".

איך באמת את מסבירה את זה שדווקא התמונה היהודית נבחרה מבין כל האלפים?

"אין לי לכך שום הסבר, ראיתי גם ציורים אחרים שנשלחו לתחרות, חלקם של אמנים ממש מהשורה הראשונה. אני באמת לא יודעת למה אני זכיתי, אבל מאמינה בכך שהקב"ה הוא השופט היחיד בעולם והוא יכול הכל. כנראה שיש משהו בקדושה המיוחדת של המנורה שפשוט עבר הלאה, והשופטים לא היו מסוגלים לעמוד מנגד. הקב"ה הוא זה שיצר את התסריט הבלתי נתפס בו המנורה היהודית מוצגת על שלט חוצות דיגיטאלי ענק של כל הצופים שבאו לחגוג את השנה האזרחית. הוא היחיד שיצר את המחזה הבלתי נשכח הזה".

ומה בנוגע להמשך, הרי כחלק מהפרס את עומדת להציג את יצירותייך במגוון גלריות בארה"ב. מה התכניות שלך בנושא?

"זה עוד לא ברור לי, אבל אני יודעת שכחלק מהפרסום שלי החברה עוקבת כעת אחר כל פוסט או כתבה שמתפרסמים עליי. זה לא מונע ממני לרגע להדגיש בכל פעם מחדש את קידוש השם ואת ההודיה הגדולה שיש לי לבורא עולם. אני לא חוששת מכך שזה יפגע במוניטין שלי, כי אני יודעת שהכל ממנו, ואם הקב"ה הביא אותי למקום הזה אין שום סיבה שאפחד. אני ממשיכה להאמין שריבונו של עולם שולט בכל, והלוואי שנזכה כולנו תמיד לקדש את שמו יתברך".

תגיות:מנורהקידוש השםאמנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה