עובדות שלא ידעתם

הידעתם מהי אבן הזברה, ואיך היא נוצרת?

מהי רכבת העננים, מדוע העלים נושרים, ומי קופץ הכי גבוה? 5 עובדות שלא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הידעתם איפה נמצאת רכבת העננים? רכבת העננים הוא הכינוי של קו הרכבת המחבר בין העיר סלטה, בצפון-מערב ארגנטינה, לבין אובל לה פולבוריז'ה, בהרי האנדים. הרכבת נוסעת בגובה של 4,200 מטרים מעל פני הים. בזמן שהרכבת צולמה עבור סרט, נהג הקטר שחרר קיטור. מזג האוויר הקר שימר את הקיטור, כך שנוצרה אשליה של עננים – וכך קיבלה הרכבת את כינויה.

הידעתם מהי אבן הזברה? זוהי אבן שמשלבת אבן קוורץ אטומה בשם ג'ספר, יחד עם בזלת, מה שיוצר בה שילוב של שני צבעים, בהיר וכהה, שמזכיר זברה. אבן הזברה נמצאה רק במכרות שביבשת אוסטרליה.

הידעתם מדוע העלים נושרים בחורף? בחורף, קשה לעץ להזרים מוהל (מזון) אל העלים. העלים נחלשים, ואז ניתקים מן העץ ונושרים אל האדמה. הנשירה יוצרת מצב שבו העץ זקוק לפחות אנרגיה כדי להתקיים, וכך הוא מצליח לשרוד את החורף – עד לאביב, שבו השמש יוצרת אנרגיה שמזינה את העץ מחדש.

הידעתם מיהו בעל החיים שמנתר הכי גבוה? זהו חרק בשם קצפית הרוק – סוג של ציקדה. קצפית הרוק מסוגלת לנתר לגובה של פי 110 מממדי גופה. במקום השני נמצא הפרעוש, שיכול לנתר לגובה של פי 100 מממדי גופו.

הידעתם מיהו היעל? יעלים הם בעלי חיים שגרים בעיקר באזורי המדבר וההרים שבאסיה ובמזרח התיכון. היעל הוא עז בר בעל צבעי הסוואה מדבריים, ובעל כריות גמישות בתחתית הפרסה, שמאפשרות לו לטפס על מצוקים ועל סלעים קשים לטיפוס. בארץ נפוץ יעל נובי, שחי בנגב, במדבר יהודה וברמת הגולן.

תגיות:אבןעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה