חדשות בארץ

ממצאי חקירת האסון: בתיק היה רימון נוסף שלא התפוצץ

יממה לאחר פיצוץ הרימון, שהוביל למותו של רב"ט דניס זינובייב מפתח תקווה, מתברר כי בתיק היה רימון נוסף שלא התפוצץ

  • כ"ג טבת התשפ"ג
רב’’ט דניס זינובייב ז"ל (צילום: דובר צה’’ל)רב’’ט דניס זינובייב ז"ל (צילום: דובר צה’’ל)
אא

יממה לאחר האסון בכפיר, במהלכו נהרג רב"ט דניס זינובייב ז"ל בן ה-18 מפתח תקווה מפיצוץ רימון בחדרו במחנה בקעות, מתברר כי זלזול חמור בהוראות בטיחות מצד אחד החיילים שהיו במקום, הוא שהוביל לאסון הקשה.

הפיצוץ הקטלני התרחש סמוך לשעת חצות בחדר המגורים של חיילי חטיבת כפיר. בזמן הפיצוץ היו בחדר שבעה חיילים, כולם ערים. רימון רסס, בקוטר 40 מ"מ, שככל הנראה מיועד למקלע רימונים והונח בתיק של אחד החיילים סמוך למיטתו, התפוצץ במפתיע. החיילים שהיו בחדר העידו כי זינובייב לא נגע ברימון ולא שיחק בו לפני שהתפוצץ.

ההערכה בצה"ל היא כי הרימון שהתפוצץ נאסף כנפל משטח אש על ידי אחד החיילים, בניגוד לפקודות, ונשמר אצלו בתיק. ככל הנראה מכה חזקה ולא מכוונת גרמה להפעלת רימון הרסס. חבלני הצבא גילו כי לפחות רימון נוסף נאסף אף הוא ונשמר בתיק בחדר. החשד בקרב חוקרי מצ"ח הוא שמספר חיילים ידעו על האיסוף האסור של הנפלים הנפיצים משטח האש ואכסונם המסוכן בחדר, ולא דיווחו על כך למפקדים.

נזכיר כי לחיילים אסור לגעת בנפלים שנמצאו בשטח אש, והם מתודרכים לסמנם במעגל אבנים או בפס לבן, להתרחק מהנקודה ומיד לדווח על כך למפקדים. נוסף על כך, הכנסת תחמושת נפיצה לבסיס, ובפרט לחדרי מגורים, אסורה בתכלית האיסור. רימונים מונפקים לחיילים באימונים על ידי קצינים מוסמכים בשטח האש לפני תרגול. נראה כי מספר הוראות בטיחות הופרו באופן חמור.

בבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה עין כרם בירושלים מאושפזים שלושת פצועי התקרית. אחד מהם פונה במצב קשה, לאחר שרסיסים חדרו לפלג גופו העליון וגם לראשו. לאחר מספר שעות הוגדר מצבו בינוני.

האימונים בבסיס נעצרו עד השלמת התחקיר הראשוני. גורמי בריאות הנפש ומפקדים מלווים את החיילים שהיו עדים לתקרית הקשה ואת חבריו של החייל שנהרג.

מצה"ל נמסר כי המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. בנוסף תוקם ועדת מומחים לחקירת האירוע.

הלוויתו של רב"ט זינובייב תערך היום, כ"ג בטבת התשפ"ג, 16 בינואר 2023, בשעה 11:00 בבית העלמין סגולה בפתח תקווה. 

תגיות:רימוןצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה