חדשות בארץ

מבוכה לאופוזיציה: הפיליבסטר נכשל, הרחבת החוק הנורבגי אושרה בקריאה שלישית

הצעת החוק, שתאפשר לעד 11 שרים מסיעת הליכוד להתפטר מהכנסת, עברה ברוב של 65 תומכים מול 18 מתנגדים

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הרחבת החוק הנורבגי. 65 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק מול 18 מתנגדים. על פי התיקון לחוק, עד 11 שרים מסיעת הליכוד יוכלו להתפטר מהכנסת.

במהלך הדיון בהצעת החוק נגרמה מבוכה לאופוזיציה, שתכננה למשוך אותו עמוק לתוך הלילה. ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), שהייתה אמורה לנאום ארוכות מעל הדוכן, לא נכחה במליאה. סגן יו"ר הכנסת, אוריאל בוסו, המשיך להקריא את שמותיהם של חברי האופוזיציה שנרשמו לדבר אחרי פרקש הכהן, אך אלו לא היו באולם. משכך, הוא הודיע כי הדיון הסתיים. בכך חסכה הקואליציה שעות ארוכות של פיליבסטר אופוזיציוני.

יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, העניק גיבוי לחברת מפלגתו מול הביקורת שנמתחה עליה באופוזיציה: "מיקי לוי התבלבל בהצבעה והפסדנו בה, אמילי מואטי התבלבלה וקיבלנו כמה שעות ביציאה, והיום היה תור חברי המחנה הממלכתי להתגלח על פאשלה בכנסת. טעויות קורות, כולנו בני אדם. אורית, את לוחמת אמיתית. הדרך עוד ארוכה ונמשיך לפעול עם האופוזיציה מול החקיקה הדורסנית של הקואליציה".

הצעת החוק שאושרה מרחיבה את ההסדר המאפשר לחבר הכנסת המעוניין בכך להפסיק זמנית את כהונתו בכנסת כל עוד הוא מכהן במשרת שר או סגן שר. מפרטי החוק עולה, כי סיעות קטנות של עד 3 חברי כנסת יוכלו לעשות שימוש בהסדר הנורבגי. בנוסף, בוטלה התקרה של 5 חברי כנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר, ונקבע כי בסיעות גדולות המונות לפחות 18 חברי כנסת יוכלו להתפטר שליש מחברי הסיעה. על פי התיקון החדש לחוק, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "העיקרון המרכזי ביסוד הסדר זה כרוך במגבלות החלות על שרים וסגני שרים ליטול חלק פעיל בעבודה הפרלמנטרית בכנסת. הם אינם רשאים להיות חברים בוועדה של הכנסת או להציע הצעות חוק שלא באמצעות הממשלה".

"על כן, ההסדר משרת הן את עקרון הפרדת הרשויות והן את האינטרס הציבורי כי יכהנו בכנסת מספר מספיק של חברי כנסת הפעילים בעבודה השוטפת הנעשית בוועדות הכנסת. יתר על כן, ההסדר אף מאפשר למספר לא מבוטל של שרים וסגני שרים להתמקד בעבודתם ברשות המבצעת בעקבות הפסקת כהונתם בכנסת".

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הציג את ההצעה ואמר: "חשוב לדעת שלמרות שהעיקר בהצעת החוק זה הגדלת מספר חברי הכנסת שיכולים להגיע מסיעות גדולות, הצפי, לפחות לפי הידוע לנו כיום, במהלך כהונת הממשלה והכנסת הנוכחית, בגלל המבנה וההרכב הסיעתי של הממשלה ושל הכנסת, ככל הנראה יהיו פחות חברי כנסת מחליפים במהלך הכהונה של הכנסת, למרות שכמובן יכולים לנצל את מלוא האפשרויות, ואז המספר משתנה. ההערכה שלא יהיו בכנסת הזאת יותר".

תגיות:מליאת הכנסתהחוק הנורבגי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה