חדשות יהדות
הטבח בנווה יעקב | הגר"י זילברשטיין בבכי מר: "מי ירפא לך ירושלים, גדול כים שברך"
הגאון רבי יצחק זילברשטיין נשא דברים בבכי אודות הפיגוע הרצחני בירושלים, והסביר במה יש להתחזק: "יש רק תשובה אחת, כל הבריאה כפופה לתורה"
- נעמה גרין
- פורסם ז' שבט התשפ"ג |עודכן
(צילומים: אוליבייה פיטוסי, שלומי כהן / פלאש 90)
הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה, ורבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, התייחס אמש (מוצ"ש) לפיגוע הרצחני שאירע בשכונת נווה יעקב בירושלים.
"עם ישראל בוכה ואומר: 'צדו צעדינו מלכת ברחובותינו' (איכה ד, יח), עם ישראל בוכה שאי אפשר לצעוד וללכת ברחובותינו", פתח הרב זילברשטיין את דבריו בקול בוכים. "אומר הקב"ה (איכה ב, יח) 'מה אעידך, מה אדמה לך הבת ירושלים, מה אשווה לך ואנחמך בתולת בת ציון, כי גדול כים שברך, מי ירפא לך'. אומרים עם ישראל, נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'.
"יש לנו תשובה אחת שאותה אנחנו יכולים להשיב, הבריאה כולה כפופה לתורה. נכון שצדו צעדינו, והרחוב לא מוגן בעדינו, אבל הרחוב כפוף לתורה, אם התורה תגיד משהו – אין בריאה, אין שום דבר, הכל בטל", הוסיף הרב זילברשטיין.
הרב זילברשטיין הוסיף: "מורי חמי הרב אלישיב זצ"ל מספר בדחילו ורחימו, מה שהיה בדווינסק, שהנהר הלך וגעה, ובעוד רגע שטף את כל העיר, ופנו לראש העיר הגוי, והתושבים כולם היו באימת מוות. קראו ל'אור שמח', שהגיע עם מקלו ואמר לנהר: 'אבוי לך. אם תמשיך לגעות - אגזור עליך שלעולם לא יעברו בתוכך מים', והמים נסוגו. סיפר לי הרב אלישיב: 'איזה קידוש השם נורא זה היה, עומד צדיק וגוזר על הים, ואין לים מה לעשות'.
עוד המשיך הרב זילברשטיין: "האור החיים הק' שואל (בפרשת השבוע, פרשת בשלח), הרי רבי פנחס בן יאיר הוצרך לעבור את הנהר (חולין ז, א) ואמר לו שעוד רגע לא יעברו בו טיפת מים, ונחלק לשניים. ואם כן, מדוע משה רבינו הוצרך כל כך לבקש מהקב"ה על קריעת ים סוף, ואילו רבי פנחס בן יאיר עומד וגוזר, וכך נעשה?!
"ומיישב רבינו האור החיים הקדוש תירוץ מבהיל: משה רבינו היה קודם מתן תורה, ולפני מתן תורה הבריאה לא הייתה כפופה לתורה ולצדיקים, ואילו רבי פנחס בן יאיר היה אחרי שניתנה התורה, וכל הבריאה כולה כפופה לתורה, ואם התורה תגיד שהרחוב הזה נקי – יהיה נקי, יתפוצצו מוסדי עולם – ושום דבר לא יעזור, אם תלמיד חכם אומר שהרחוב הזה נקי – אז הוא נקי.
הרב זילברשטיין הוסיף וסיפר על ילדותו של הגרש"ז אוירבך זצ"ל: "שמעתי שבשעה שהגיע הרכב הראשון לירושלים, בזמן שעוד היה רק סוס ועגלה, כל ירושלים הלכה לראות את הפלא הזה, מי ראה דבר כזה שרכב נוסע לבד, בלי סוס, בלי חמור?! היה אחד שלא רצה ללכת, איך קוראים לו? הילד שלמה זלמן אוירבך, הילד היחיד שנשאר בחדר ולמד. הוא אמר: 'אני לא הולך, אני כרתי ברית עם התורה'".
"וגם כאן, כשנשפך דם נקיים, יש רק תשובה אחת", קולו של הרב זילברשטיין נחנק מדמע, "להיות 'קצת' כמו רבי שלמה זלמן, לכרות ברית עם התורה. וכמו שיוסף אמר למצרים דבר אחד שיעשו 'ברית מילה', אם אתם עושים ברית מילה, הזכויות שלי יעמדו לכם. וגם כאן, להיות קצת כמו רבי שלמה זלמן, שכרת ברית עם התורה. לכרות ברית עם התורה – אז אין לנו ממה לפחד, משום דבר. קצת לא לדבר בבית המדרש ובבית הכנסת, לא להפסיק באמצע הלימוד, בלי טלפונים, בלי כלום, הלימוד הוא לימוד, נדבקים קצת בהנהגתו של רבי שלמה זלמן, ואז זה כריתת ברית עם התורה, ואין לנו ממה לפחד.
הרב זילברשטיין סיים את דבריו: "מה אני רוצה לבקש, כל אחד ואחד קצת ילמד מרבי שלמה זלמן, קצת מהאור שמח, להידבק בהם ובדרכם, לכרות ברית עם התורה, והשם הטוב יכפר בעדינו, וירחם על המשפחות השכולות, והמקום ינחם אותם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים".
מהי מעלת לימוד הגמרא? הרב זמיר כהן משיב: