חדשות בארץ

נתניהו: "ישראל תישאר דמוקרטיה חזקה". בלינקן: "הערכים הדמוקרטיים מחברים בינינו"

ראש הממשלה נתניהו ומזכיר המדינה האמריקני בלינקן מסרו הצהרה משותפת לתקשורת לאחר פגישתם. נתניהו: "בכוונתנו להעמיק עוד יותר את השלום שעשינו בהסכמי אברהם, אולי נגיע גם לפריצות דרך דרמטיות". בלינקן: "אסור להרשות לאיראן להשיג נשק גרעיני"

נתניהו ובלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו ובלינקן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (שני) בלשכתו בירושלים עם מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, שהגיע לביקור בישראל. בתום פגישתם מסרו השניים הצהרה משותפת לתקשורת.

"ביקורך כאן הוא ביטוי נוסף, ביטוי מתמשך, לקשר האיתן בין ישראל לארה"ב", אמר נתניהו בתחילת דבריו. "מדובר באחת מהבריתות הגדולות של ההיסטוריה המודרנית. יש לנו אינטרסים משותפים שהולכים וגדלים מיום ליום. יש לנו ערכים משותפים. אנו שתי דמוקרטיות חזקות, שאני מבטיח לך שיישארו שתי דמוקרטיות חזקות. הנשיא ביידן מחויב לברית בינינו. אני מכיר אותו כבר 40 שנה. הוא ידיד אמת של ישראל, ותומך, כמוך, בברית הזו". 

"הביקור שלך מתרחש בתקופה חשובה", הוסיף נתניהו. "זו עת בה רבים בקהילה הבינלאומית, הייתי אומר אפילו רובה, ראו את הפנים האמיתיות של איראן. הם ראו את הברבריות של המשטר נגד אזרחיו, הם ראו כיצד איראן מייצאת תוקפנות אל מחוץ לגבולותיה ומחוץ למזרח התיכון. אני חושב שיש קונצנזוס שאסור שהמשטר הזה ישיג נשק גרעיני. היו לנו שיחות טובות על עיצוב מדיניות משותפת, בניסיון לעבוד בשיתוף כדי להדוף את הסכנה".

"אחזור שוב על דבר ששמעתם אותי אומר פעמים רבות: המדיניות שלנו, והמדיניות שלי, הן לעשות את כל מה שביכולתה של ישראל על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואת האמצעים לשגר אותם, והיא תישאר כזו. העובדה שאנחנו וארה"ב עובדים יחד היא חשובה גם למען מטרה משותפת זו".

נתניהו ציין כי "בנוסף להדיפת הסכנה, אנו גם רואים הזדמנות לנצל את ההזדמנויות להרחיב את מעגל השלום. בכוונתנו להעמיק עוד יותר את השלום שעשינו בהסכמי אברהם. שוחחנו על כמה מהיוזמות שאנו שוקלים לבצע יחד - אך אולי נגיע גם לפריצות דרך דרמטיות שיכולות להיות לדעתי היסטוריות ובעלות משמעות רבה במאמצינו המשותפים להביא שגשוג, ביטחון ושלום לאזור זה של העולם, והלאה. אני מאמין שהרחבת מעגל השלום, והניסיון לסתום את הגולל אחת ולתמיד על נושא הסכסוך הערבי-ישראלי, יסייעו לנו גם להגיע לפתרון ישים עם שכנינו הפלסטינים".

בתחילת דבריו התייחס בלינקן לפיגוע הרצחני בירושלים והצהיר כי "לאור ההסלמה, חשוב שממשלת ישראל ועמה ידעו כי מחויבותה של ארה"ב לביטחון ישראל חזקה כברזל. מחויבות זו לעולם לא תתערער".

"דנתי עם ראש הממשלה בדרכים לחזק את השותפות ואת האינטרסים המשותפים שלנו. הסכמנו שאסור להרשות לאיראן להשיג נשק גרעיני. דנו בדרכים להתמודד עם התוקפנות האיראנית באזור ומעבר לו. המשטר האיראני מספק לרוסיה כטב"מים באמצעותם היא הורגת אזרחים אוקראינים חפים מפשע, בתמורה רוסיה מספקת כלי נשק מתוחכמים לאיראן".

"אנו מחויבים להרחבת הסכמי אברהם והסכמי נורמליזציה נוספים בין ישראל ומדינות ערב", הוסיף בלינקן. "מאמצים אלו אינם תחליף להתקדמות בין הישראלים והפלסטינים, אבל בעודנו מקדמים את האינטגרציה של ישראל באזור, אנו יכולים לשפר את חיי היום יום של הפלסטינים".

"השאיפה שלנו היא שישראלים ופלסטינים יזכו לחירות, ביטחון, הזדמנות, צדק וכבוד. הנשיא ביידן מחויב למטרה זו. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה להשיג זאת היא על ידי הגשמת פתרון שתי המדינות. כפי שאמרתי לראש הממשלה, כל דבר שיסיט אותנו מחזון זה יפגע, לדעתנו, בביטחונה של ישראל בטווח הארוך ובזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו קוראים לכל הצדדים לנקוט בצעדים לרגיעה". בלינקן הדגיש כי ארה"ב מחויבת לסטטוס קוו הדתי בירושלים, כולל בהר הבית: "אני מודה לראש הממשלה נתניהו על תמיכתו בעמדה זו".

בסיום דבריו התייחס בלינקן במרומז לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה: "בניית קונצנזוס סביב הצעות חדשות הינה הדרך הטובה ביותר לוודא שהם יתקבלו ושגם יחזיקו מעמד. מה שמחבר אותנו הוא הערכים הדמוקרטיים – שוויון בפני החוק, שלטון החוק, הגנה על זכויות מיעוטים ועל חירויות האדם. אנו מחויבים לבנות על הבסיס הערכי הדמוקרטי המשותף".

מוקדם יותר, קיבל שר החוץ אלי כהן את פניו של בלינקן עם נחיתתו בנתב"ג. ממשרד החוץ נמסר כי "השר כהן בירך את מזכיר המדינה עם הגעתו ודיבר איתו על חשיבות המאבק המשותף בתוכנית הגרעין האיראנית וקידום ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. השרים דיברו גם על הרחבת הסכמי אברהם למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. שר החוץ כהן הודה למזכיר המדינה על הודעת הגינוי שפרסם לאחר הפיגועים בירושלים בסוף השבוע והדגיש את חשיבות הברית בין ישראל לארה"ב".

השר כהן אמר: "הברית בין ישראל לארה"ב היא אחד מעמודי התווך של הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויחסי החוץ שלה. ביקורו של מזכיר המדינה בישראל הוא אירוע חשוב ומשמעותי ליחסים בינינו, ואני מודה למזכיר המדינה על מחויבותה של ארה"ב ליציבות האזורית, על המסר החד-משמעי נגד הטרור שהשמיע מיד עם נחיתתו לישראל, על הנכונות לפעול להרחבת הסכמי אברהם אותם הובילה ארה"ב והמשך החזית הנחושה נגד איראן".

תגיות:אנתוני בלינקןבנימין נתניהואיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה