בריאות ותזונה

לקראת ט"ו בשבט: על איזה פרי כבר עדיף לוותר ולאכול שוקולד במקום?

לקראת ט"ו בשבט, החג בו אנחנו אוכלים פירות יבשים, תזונאית קלינית בכללית, מפרטת מה כדאי לאכול וממה עדיף להימנע ולאכול כבר שוקולד. לגזור ולשמור

אילוסטרציה אילוסטרציה
אא

לקראת חג האילנות, הפירות היבשים מעטרים את המדפים בסופרים ובשווקים, אך למרות שפירות בדרך כלל טובים לבריאות - יש פירות יבשים שמכילים תוספות וחומרים שאינם בריאים לגוף האדם, בלשון המעטה. מה ימתיק לכם את החג וממה כדאי להימנע? לגזור ולשמור

תמר

אם מתחשק לכם מתוק – תמר הוא הפתרון הנכון. יש לו מרקם נעים וטעם עשיר, 57 קלוריות בלבד בתמר מג'הול אחד גדול, וכבונוס מקבלים אוצר תזונתי של עשרה מינרלים, שישה ויטמיני B, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. כמו כן, בזכות תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים בתמר, הסוכר מהתמרים מגיע לאט יותר לדם לאחר אכילתם. כלומר, אכילת תמר משביעה הרבה יותר מאכילת ממתק רגיל.

בין היתרונות הבריאותיים של התמר: שמירה על מערכת העיכול, הגנה על כלי הדם והלב, שמירה על העצמות וסיוע במניעת יתר לחץ דם.

לגבי תהליך הייבוש של התמר, התמרים מתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, ללא תוספת של חומרים משמרים, צבעי מאכל וכדומה, ולכן הם נחשבים בריאים יותר מפירות יבשים אחרים.

פפאיה

הפפאיה המיובשת מכילה בטא קרוטן שתורם לבריאות העין ומונע סוגים שונים של סרטן. יש בה גם אשלגן, שחשוב לאיזון ולהורדה של הלחץ דם, פפאין – אנזים שמפרק חלבונים ומסייע למערכת העיכול, וכמו בכל הפירות, גם סיבים תזונתיים שתורמים אף הם לעיכול.

עם זאת, בפפאיה המיובשת יש צבעי מאכל וגופרית דו חמצנית, שמשמרת את הצבע בפירות היבשים. מבחינה רשמית, משרד הבריאות מאשר תוספת של צבעי מאכל ומשמרי צבע כאלו בכמויות קטנות, כי לא נמצאו הוכחות חד משמעיות לכך שהם גורמים לנזק. בפועל, יש אנשים שכן יכולים לפתח תגובה אלרגית לחלק מהצבעים, וחלק מהאנשים אוכלים מהם בכמויות גדולות יותר מהמותר כי הם נמצאים במאכלים נוספים ולא רק בפירות יבשים.

בתהליך הייבוש מוסיפים לפפאיה סוכר בכמויות גדולות, ולכן היא אינה שוות ערך לפפאיה טרייה.

משמש

גם המשמש עשיר באשלגן ובסיבים תזונתיים. בנוסף, הוא מכיל ברזל, רכיב תזונה שחיוני לשמירה על נפח דם תקין - מניעת אנמיה, ויש לו השפעה משמעותית על יכולת הריכוז והערנות שלנו.

למשמש המיובש מוסיפים גופרית דו חמצנית (220E) שעלולה לגרום לתגובה אסתמטית, אך בשנים האחרונות נכנסו לשוק משמשים חומים, ללא תוספת הגופרית. תזהו אותם לפי הצבע שנוטה לחום. כדאי לדעת שבמשמש מיובש, חום או כתום, אין תוספת סוכר. שתיים עד שלוש חתיכות ממנו מהוות מנת פרי אחת.

חמוציות

חמוציות נחשבות בריאות משום שיש בהם מקור מצוין של נוגדי חמצון ממשפחת האנתוציאנינים (שנמצאים גם בתותים, כרוב סגול, יין אדום ועוד פירות אדומים) שמסייעים במניעת מחלות לב וכלי דם, סוכרת, בהאטת תהליכי הזדקנות ושמירה על תפקוד תקין של המח.

 צבעם טבעי בהחלט ולרוב הן גם לא מכילות חומרים משמרים. עם זאת, יש בהן המון סוכר. מומלץ לחפש את החמוציות הקפואות - הן מכילות אך ורק סוכר טבעי, ואין בהן שמן או חומרים משמרים.

ג'ינג'ר

שורש הג'ינג'ר ידוע כלוחם יעיל בדלקות גרון, ובמצבו הטרי הוא עשיר בסגולות בריאותיות. גם כפרי מיובש הוא שומר על חריפותו והאפקט המחמם בגרון עדיין מורגש. עם זאת, לרוב מוסיפים לו גופרית כדי לשמור על הגוון הצהוב.

בג'ינג'ר המיובש ניתן למצוא כמות גבוהה של סוכר, לכן כדאי לאכול אותו במידה.

קיווי

לקיווי המיובש יש מעט מאוד סיבים, קצת אשלגן ולא מעבר. גם הצבע שלו אינו טבעי ומוסיפים לו הרבה מאוד צבעי מאכל עם חומצה גופרתית. בנוסף, מוסיפים לו כמויות עצומות של סוכר, מה שהופך את הקיווי המיובש ללא מומלץ בכלל.

צימוקים

הצימוקים עשירים בוויטמינים ומינרלים רבים, בסיבים תזונתיים, ובמרכיבים נוגדי חמצון אשר עוזרים לנטרל נזק בתאים, מסייעים למערכת הלב וכלי הדם ומשפרים תהליכים מטבוליים. בנוסף, הצימוקים מכילים מגנזיום - שמועיל לבריאות הלב וכן לתפקוד בריא של השרירים, ואשלגן - שמסייע לשמירה על לחץ דם תקין. צימוקים מכילים גם כמות יפה של ברזל שתורם ליצירת ההמוגלובין ומסייע בחיזוק המערכת החיסונית. עם זאת, בצימוקים יש כמות גדולה של סוכר ולכן מומלץ לצרוך אותם במתינות.

 

תגיות:בריאותט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה