מורן קורס

שבת או פרנסה? על אנשים שעומדים בגבורה בניסיון

היהדות דורשת מסירות נפש ונאמנות, אך היא עוזרת לנו להלך ביער בבטחה

  • כ"ח שבט התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה ישבנו עם בן משפחה קרוב רחוק, שמנהל רשת חנויות גדולה ותיקה בארץ, שיש לה עשרות סניפים מהצפון עד הדרום. ידענו שאותה הרשת נרכשה לאחרונה, ושלצד דברים טובים וגדולים – בחרה, לצערנו הרב, לפתוח חלק מהעסק בשבת.

תוך כדי שיח ודברים התעניינו האם השינוי משפיע עליו, והוא אמר מיד שהוא לא ימשיך לעבוד אתם עקב התכנון לפתוח בשבת.

הדרך שבה הוא אמר את תשובתו היתה נחרצת כל כך, שהוא הפעים אותנו.

תבינו, מדובר על ויתור על משרה רצינית ומכובדת מאוד! וכביכול, הוא לא זה שעובד בשבת... אז אפילו אפשר למצוא היתרים, אם ממש רוצים. ועדין הוא סירב! לא הכבוד ולא המשכורת סנוורו אותו.

גם בתקופת החפיפה הוא התעקש שהחנויות יהיו סגורות בשבת עד שהוא יסיים לגמרי את החפיפה. ניסו להוריד אותו מכך ולדבר על לבו, אך הוא בשלו, הולך עם ההלכה עד הסוף ולא רואה ממטר. ובאמת, כך היה. זה רק מראה עד כמה כשיהודי הולך בגאון יעקב בשמירת ההלכה, העולם בפשטות מתכופף עבורו.

ולמה חשוב לי כל כך לשתף בסיפור הזה? אני בטוחה שישנם עוד אנשים שעומדים בגבורה בניסיון זה, וחשוב להעלות אותם על הנס. ומדוע?

כיוון שבעולם שלנו, שבו השקר נמצא מול העיניים והאמת נמצאת בספרים, נדרשת מאיתנו נחישות רבה כדי לעמוד בניסיונות. לכן אינני שופטת, חלילה, אך לאור העובדה שישנם אנשים דתיים שלצערנו מתחילים לשבור מוסכמות, לעודד עיגול פינות וטשטוש האמת, צריכים לדעת ששמירת התורה והמצוות, ההלכה והשמיעה לגדולי ישראל, היא דבר שלא נתון לפשרות.

אותה יהדות שקיבלנו ממשה רבנו לפני יותר מ-3000 שנה, מנהיגה אותנו גם כיום, ותמשיך להנהיג אותנו. ושום "קידמה", "נאורות" וכל מיני מילים מכובסות, לא ישנו את אותה יהדות אותנטית שחיה קיימת ובועטת לנצח נצחים.

אין אפס, היהדות דורשת מסירות נפש ונאמנות, אך היא עוזרת לנו להלך ביער כשיש ברקים ורעמים בבטחה, היא עוזרת לנו להחזיק את הראש מעל המים ולשמור עלינו מול רוחות עזות.

יהיו כאלה שיגידו שהתורה עתיקה, אפילו כביכול לא "עוברת מסך", והעולם הרי מתחדש. אולי בכל זאת נעגל פינות? אז חשוב לי לציין, שישנם שני חוקים בחיים. חוק שיוצר חיים, וחוק שנוצר מהחיים. רוב החוקים – בני אדם יצרו אותם, לכן הם מתחלפים, משתנים, כמו האופנה ומצבי הרוח. אך ישנם חוקים שיוצרים חיים, ואלה הם חוקי התורה. ההלכה היא לטובתנו, עבורנו, כדי שהחיים שלנו יהיו נכונים וטובים יותר. הם לעולם לא יכולים לבוא בסתירה לעולם. המציאות היא אלוקית, והיא איננה יכולה לסתור את ההלכה, גם אם נדמה לנו שכך. השאלה היא עד כמה נעמוד נחושים בניסיון, ממש כמו בסיפור שלנו. אין לי ספק שאותו קרוב משפחה ימצא עבודה פי אלף יותר טובה עבורו, בכל התחומים. כי ממסירות נפש לדבר ההלכה, אי אפשר לצאת ניזוקים.

תגיות:חנותשבתמורן קורס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה