הלימוד היומי
הלימוד היומי: כיצד מקיימים מתנות לאביונים, ואיך מכינים תה עם נענע בשבת? (יום שישי, י’ באדר)
גם אם אתם עסוקים ואין לכם זמן, הקדישו כמה דקות ביום ללימוד היומי. שתפו משפחה וחברים
- הידברות
- פורסם י' אדר התשפ"ג |עודכן
הציטוט היומי
"שלא ילך בשבת כמו בחול,
דהיינו שלא ירוץ אלא ילך בנחת וידמה בדעתו כאילו הולך עם המלך...
שידמה בדעתו כאילו כל מעשיו ומלאכתו כבר נעשית,
וכאילו ל היה לו שום מלאכה לעשות,
וזהו מכבוד שבת כדי שלא ידאג על שום דבר".
(בעל "חיי אדם", בספרו 'זכו תורת משה', סימן מ"ו).
2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
האם אפשר לתת לאביון אחד שתי מתנות?
הנותן שתי מתנות לאיש ואשתו אביונים או לאב ולבנו הסמוך על שלחנו שהם אביונים, יצא ידי חובת שתי מתנות לשני אביונים, אבל הנותן שתי מתנות לאביון אחד לא יצא ידי חובה, אפילו בזה אחר זה, וצריך לתת לעוד אביון.
כיצד יש לתת מתנות לאביונים?
צריך לתת את המתנות לאביונים בסבר פנים יפות ובשמחה, שלא יתבייש האביון.
אין מדקדקים במעות פורים, אלא כל אדם מישראל המבקש צדקה - נותנים לו. כתב הרמב"ם: "מוטב לאדם להרבות כמיטב יכולתו במתנות לאביונים, יותר מלהרבות בסעודת פורים, ובמשלוח מנות לרעיו, שאין שמחה גדולה ומפוארה אצל הקב"ה, כאדם המשמח לב עניים, יתומים ואלמנות. שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה..."
לקיום מצוות "מתנות לאביונים" ומינוי הרב זמיר כהן לשליח האישי שלכם, כנסו לכאן.
גם השנה, זכר מחצית השקל מיועד למטרה חשובה במיוחד - להצלת חיים. תרמו כעת >>
חיזוק לנשמה
הרב ירון אשכנזי – איך מכינים תה עם נענע בשבת?
פרשת תצוה – דבר תורה קצר לשולחן השבת
"ואתה תצוה את בני ישראל, ויקחו אליך שמן זית זך, כתית למאור" (כז, ב)
“כתית למאור – ולא כתית למנחות” (רש"י).
התורה ציוותה שהשמן יהיה “כתית” (זיתים כתושים היטב) רק “למאור, ולא למנחות” – כלומר, רק השמן למנורה צריך להיות כתית, ולא השמן שממנו מכינים את קורבנות המנחה.
מדוע?
החתם סופר מסביר: ידועים דברי הגמרא (מגילה ו ע”ב), “אם יאמר לך אדם יגעתי ולא מצאתי, אל תאמין; יגעתי ומצאתי, תאמין” (הכול תלוי כמה אדם יגע להשיג את הדבר, ואין מי שיגע ואינו מוצא, ואין מי שאינו יגע ומוצא). הגמרא מוסיפה כי כלל זה הוא רק בדברי תורה, ואילו בענייני משא ומתן, זה תלוי יותר בסייעתא דשמיא מאשר ביגיעה (“הני מילי בדברי תורה, אבל במשא ומתן, סייעתא הוא מן שמיא”).
מה המסר כאן? ל”מאור” - הכוונה לאור התורה ומעלות רוחניות, אליהם ניתן להגיע רק על ידי יגיעה וכתישה (“כתית”), אולם בשאר העניינים, ניתן להסתפק בהשתדלות הרגילה.