חדשות בארץ

רעידת אדמה בישראל: מה צפוי לקרות?

גופות שרועות על פני רחובות שלמים, קריסת בניינים ומערכות מים וחשמל, ערים שלימות שיכחדו מעל המפה והגרוע מכל, אוזלת היד וחוסר היכולת לפנות את הפצועים – אלו רק חלק מהתרחישים הצפויים, במקרה שישראל תעבור רעידת אדמה

אא

תרחיש אימה: תוצאותיה הקשות והחמורות של רעידת האדמה בנפאל, הביאו מספר אנשי מפתח בתחום חקר אסונות הטבע להתעמק בסוגיית רעידת אדמה אפשרית בישראל. לדברי פרופ' משה ענבר מאוניברסיטת חיפה, המתמחה בחקר אסונות טבע, זה רק עניין של זמן עד שישראל תעבור רעידת אדמה בעצמה.

אמנם בעבר ידעה ישראל רעידות אדמה בטווח של 6-6.6 בסולם ריכטר, שהתרחשו במספר מקומות בארץ - אך בסייעתא דשמיא, הן עברו בשלום יחסית. בדו"ח שפורסם בשנת 2011 התריע מבקר המדינה על אסון, שעתיד לגבות חייהם של 15 אלף בני אדם לפחות. אז מה יהיה כאן במקרה שתרחיש כזה אכן יתממש? "אם תהיה רעידה כזו בתחום של מדינת ישראל, הפגיעה עלולה להיות חמורה הרבה יותר", מדגיש פרופ' ענבר.

ומה באשר לבניינים? מסתבר שתנאי הבנייה קובעים במידה רבה את ההיתכנות של קריסת הבניין, ומצבנו כעת – על פי הערכת משרד השיכון והבינוי - הוא בכי רע, ולמעלה מ-800 אלף יחידות דיור, מוצאות עצמן מחוץ לתקן. "הבעיה היא שדווקא באזורים ובערים הקרובים לשבר הסורי-אפריקאי, יש הרבה בנייה ישנה", אומר פרופ' ענבר, "באזורים הנמוכים בטבריה, בבית שאן, באזורים של צפת שלא בנויים על סלע, בקריית שמונה וכמובן באילת. באילת המצב מדאיג אף יותר, כי אזור המלונות למשל בנוי על אדמת סחף, אדמה מהסוג שמגביר את הגלים הסיסמיים".

צילום אילוסטרציהצילום אילוסטרציה

לטענת מומחים אחרים בתחום אסונות הטבע – ישראל אינה ערוכה להשלכות שיש לסוג כזה של אירוע, ובזמן אמת, לא תצליח להתמודד עם הכאוס שייווצר כאן. לדברי פרופ' אבי קירשנבאום, מומחה לניהול אסונות, הכל זה עניין של משאבים - וישראל חסרה אותם. "כמה אמבולנסים יש בכל עיר? כמה כבאים? בכמה זירות הם יכולים לטפל בו-זמנית? ואם יפנו פצועים לבתי חולים, מי יטפל בהם? האם צוותים רפואיים בכלל יוכלו להגיע לבית החולים? זה אירוע בסדר גודל שאף אחד בישראל לא מבין אותו", הוא אומר ומוסיף להציף את הבעיות החמורות שיהיו כאן, אם חס וחלילה, אירוע כזה אכן יתרחש.

"תחשבו על כמויות המתים העצומות ברחובות - שאי אפשר יהיה לזהות, לפנות או לקבור בשלב הראשון. הכמויות העצומות של הפצועים שלא יהיה מי שיוכל לתת להם מענה... תהיה גם קריסה של תשתיות מים, חשמל ביוב וגז, שלא לדבר על תקשורת. אף אחד לא יבוא לעזור לנו. אין על מי לבנות לפחות בשלושת הימים הראשונים אחרי האסון, וגם אחר כך – פיקוד העורף לא יוכל להגיע לכל נקודה ולכל אתר הרס", הוא מסכם.

תגיות:רעידת אדמהישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה