הרב יצחק זילברשטיין

בעל הרכב השאיר את הרכב דלוק, והנער נכנס כדי לנסות לנהוג בו

נער כבן 14, התפאר בפני חבריו, 'אני יודע לנהוג היטב...'. 'נו, הבה ונראה', אמרו לו, והוא אכן נכנס אל הרכב המונע, החליף הילוך, והרכב החל להתדרדר עד שנתקל בעץ גדול. בחסדי שמים לא אירע נזק בנפשות, אך הרכב הוזק, ועלות הנזק היא בשווי 6,000 שקלים

אא

מעשה אירע בראובן שעצר את רכבו בסמוך לחצר בית ספר, על מנת לעלות למשרד מסויים ולהביא תיק מסמכים. את הרכב השאיר דלוק (דבר שאסור בתכלית על פי החוק, ומחייב בקנס גדול), והרכב עמד ממש בסמוך לחצר בה שיחקו ילדים ונערים משחקים. 

בינתיים ראובן פוגש במשרד את פלוני, ונעצר לשוחח עמו, ולאחר מכן פגש ידיד אחר... והנערים מבחינים ברכב ושומעים את קול המנוע, ואחד מהם, נער כבן 14, התפאר בפני חבריו, 'אני יודע לנהוג היטב...'. 'נו, הבה ונראה', אמרו לו, והוא אכן נכנס אל הרכב המונע, החליף הילוך, והרכב החל להתדרדר עד שנתקל בעץ גדול.

בחסדי שמים לא אירע נזק בנפשות, אך הרכב הוזק, ועלות הנזק היא בשווי 6,000 שקלים. בעל הרכב תובע מהורי הנער את תשלומי הנזק, והם טוענים כלפיו, 'הרי פשעת וסיכנת חיי אדם בכך שהשארת רכב מונע בסמוך לכל כך הרבה ילדים, (ועוד שכבר אמרו חז"ל בגיטין מ"ו: - 'לא העכבר גנב, אלא החור גנב'), ואם כן כיצד הינך מעז לתבוע תשלום?!'

עם מי הדין?

ראובן אמנם פשע באופן חמור, אך דמי נזיקין צריך לשלם לו, וכעין המבואר במסכת בבא קמא (מ"ח:) "שניהם שלא ברשות, הזיקו זה את זה חייבים", וכן מבואר בשו"ע (חו"מ סי' שצ"ח ס"א), שאם ראובן הכניס את שורו לחצרו של שמעון שלא ברשות, ובא שמעון והזיק לשור, הדין הוא שחייב שמעון לשלם לראובן את דמי הנזק שגרם לשורו, שאף על פי שיש לבעל החצר רשות להוציא את השור מרשותו, מכל מקום אין לו רשות להזיקו.

וגם במקרה דנן, הנהג היה 'שלא ברשות', אך גם להזיק את ממונו אין רשות, ומשהזיק הנער (שכבר הגיע לגיל מצוות) את רכבו - שלם ישלם. 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה