חדשות ומשמעותן

הורים לפעוטות? אולי תהיו זכאים בשנה הבאה לחינוך חינם

הצעת 'חינוך חינם' לפעוטות בגילי 0-3 מקודמת בימים אלו על ידי משרדי הממשלה, אך כוללת סעיפים רבים בלתי ברורים. אז מה באמת צפוי בתחום, והאם יחול שינוי לקראת ה-1 בספטמבר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלו מודיעים ברוב מעונות היום בארץ על סגירת הרישום למעונות לקראת שנת הלימודים תשפ"ד, כאשר ברובם התפוסה מלאה. אולם נראה שהורים רבים מוצאים את עצמם מבולבלים, כשאינם יודעים מה באמת צפוי לגבי סבסוד מעונות היום על ידי הממשלה.

כזכור, שרי החינוך והאוצר הבטיחו "חינוך חינם לגילי 0-3" החל משנת הלימודים הבאה,  אך האם העובדה שהבטחה זו עלתה כחלק מההסכמים הקואליציוניים, תאפשר לה להיות מיושמת בשטח, או שיהיו כאלו שיבקשו למנוע את יציאתה לפועל?

 

חינוך (לא) בחינם

מי היה זה שהגה את הצעת "חינוך חינם" לגילי 0-3?

למעשה, כבר בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם קום הממשלה הנוכחית, התחייב ראש הממשלה לאשר חינוך חינם לילדי המעונות בגילי 0-3,  כפי שדרש שר החינוך. בעת העברת תקציב המדינה סוכם באופן ברור כי "משרד החינוך יבוא בדברים עם משרד האוצר בהיבטים של מתן תקנים וגיבוש תקציב לכך, ובמקרה של חוסר הסכמה, הנושא יובא להכרעת ראש הממשלה".

אלא שכעת, כאשר מנסים במשרדים לקדם זאת באופן מעשי, מסתבר שהדברים אינם פשוטים. אמנם גם במשרד האוצר וגם במשרד החינוך שותפים לרצון להקל על ההורים את נטל התשלומים למעון עבור ילדים בגילי 0-3, אלא שהם חלוקים בנוגע לאופן שבו יש לבצע זאת.

בתקופה האחרונה ציין שר החינוך יואב קיש כמה וכמה פעמים את תוכניתו, ואף הבהיר כי מלכתחילה הוא מתכוון להעניק 'חינוך חינם' החל מגיל שנתיים, כאשר פעוטות בגיל זה אשר נמצאים כבר עתה במעונות עם סמל ממשלתי, יהיו זכאים למימון מלא. גם פעוטות המצויים במעונות פרטיים יקבלו לפי הבטחתו את המימון, אך בשונה מהמעונות של המדינה, יזכו הם לשובר שיכסה את העלות. אולם, השר קיש הבהיר כי יום הלימודים החינמי במעון יהיה מלכתחילה עד השעה אחת, ואילו הורים שיהיו מעוניינים להשאיר את ילדיהם לשעות הצהריים, יצטרכו לממן זאת מכספם, כפי שנהוג בצהרונים בגני הילדים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ, חיווה גם כן את דעתו בנושא וטען כי יש להסתפק ב"הוזלה בלבד" ולא כחינוך חינם. הוא גם נקב בסכום של 1,800 שקלים לחודש לפעוט. אם תאומץ הצעתו של סמוטריץ, יידרשו ההורים לשלם סכום של כ-700 שקלים עבור כל פעוט (המחיר המלא במעונות התמ"ת הוא כ-2500 שקלים. מ"א). זו אמנם הנחה משמעותית ביותר עבור אלו ששילמו עד עתה סכומים מלאים, אך משמעותית קצת פחות לאלו שמלכתחילה החזיקו בדרגה המקנה להם הנחה גבוהה ושילמו גם כך פחות מ-1000 שקלים לחודש. תופעה שמוכרת לא מעט בציבור החרדי.

באלו מעונות יהיה ניתן לקבל את השתתפות המדינה?

גם כאן מסתבר שהדברים טרם גובשו. שר החינוך הדגיש כי המעונות יידרשו להגיש את מועמדותם כדי לקבל הנחה, אך טרם ברור מהם הקריטריונים שיידרשו לעמוד בהם כדי להשתתף בתוכנית. האם יהיה צורך להציג מבנה מוסדר למעון? האם יידרשו להוכיח את הכשרתן של המטפלות? האם יהיה צורך בתקנים מנהליים? מדובר במגוון רב של תחומים, שלא בטוח שכל המעונות יוכלו לעמוד בהם כנדרש.

 

בעיות וחששות

שאלה נוספת הנוגעת לאפשרות לקדם את הנושא עוסקת באופן הפעלת המעון, שכן נכון להיום מופעלים המעונות על ידי מטפלות קבועות לאורך כל שעות היום, אולם במידה ויוחלט על הפרדת שעות הצהריים מהמעון, יהיה צורך להכניס גננות נוספות, שייתכן ויופעלו על ידי הרשויות המקומיות, בדומה לצהרונים.

החשש מכך שהגננות יפוצלו, הובילה בשבוע האחרון לפנייה בהולה של אנשי מקצוע העוסקים בגיל הרך לשר קיש, כשהודיעו שהם מתנגדים לכך שחוק 'חינוך חינם' יורחב גם לגילי שנתיים, מבלי לדאוג שתהיה לילדים מסגרת מקצועית ומתאימה לאורך כל שעות היום. בנוסף, הם טענו כי מסגרת של צהרון במעון עלולה למנוע מהילדים את שנת הצהריים שהם זקוקים לה בגיל זה. לטענתם, אין לקדם את החוק החדש, וכתחליף לכך יש להשקיע את הכספים בשיפור תנאי העסקת המטפלות ושיפור האיכות של המעונות, שבמשך עשרות השנים האחרונות לא זכו כמעט להשקעה כספית מתקציבי הממשלה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ומה עומד לקרות בנושא?

בשלב זה נראה שאכן יתחולל שינוי בתחום הסבסוד במעונות, אך ברור שהנושא יותר סבוך מכפי שניתן היה לשער. בכל אופן שבו יחליטו לסבסד את המעונות עלולות להיווצר בעיות שונות, ואף אחת מההצעות אינה חפה מבעיות. בנוסף, יש בעיות קיימות במעונות של פיקוח וכוח אדם, שזקוקות למענה דחוף, וטרם ברור איך באמת עומדים לטפל בהן.

תכל'ס, מה צריכים לדעת בימים אלו כשבאים לרשום את הילדים למעון?

בממשלה מתכוונים ליישם את המתווה החל מה-1 בספטמבר הקרוב, אך בשלב זה איש אינו יודע כיצד בדיוק הוא ייושם. הורים שמלכתחילה חשבו לשלוח את ילדיהם למעונות, כדאי שימהרו לרשום אותם, בפרט שייתכן שהסבסוד יינתן רק לילדים שממילא נמצאים במסגרות. אין הבדל אם הם יירשמו למעונות פרטיים או למעונות התמ"ת, מאחר שהסבסוד צפוי להיות שווה בכולם.

תגיות:מעונות היוםחינוך חינם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה