חדשות בארץ

חוק דרעי 2 אושר לקריאה ראשונה

מדובר בחוק שאמור להחזיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקידו כשר בממשלה. החוק יעלה להצבעה בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב במליאת הכנסת

  • כ"ב אדר התשפ"ג
(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
אא

הוועדה המיוחדת אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה את חוק דרעי 2, החוק שיימנע מבג"ץ להתערב במינוים של שרים בממשלה. בעד ההצעה תמכו 9 ח"כים לעומת 6 שהתנגדו, והיא תעלה להצבעה ביום שני הקרוב במליאת הכנסת.

במהלך הדיון העלה היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד אייל לב ארי, תרחיש כי החוק עלול להיפסל בטענה לחוק פרסונלי, המיועד כאמור להכשרת החזרתו של  יו"ר ש"ס אריה דרעי לשולחן הממשלה. "בשל העדר תחולה עתידית הנוסח יכול לעורר קושי במידה ותעלה טענה על פרסונליות", התריע לב ארי. אולם הבהיר כי  "אנחנו לא חושבים שיש בחוק שימוש לרעה בסמכות המכוננת".

בנוסף שאל מגיש ההצעה ויוזם החוק, ח"כ משה ארבל, האם לדעת הייעוץ המשפטי יש חשש לחציית של קו הגבול לשימוש ברעה בסמכות הכנסת לחוקק. לב ארי השיב כי לא ניתן לומר באופן חד משמעית שההצעה חוצה את הרף, כיוון שישנם מנגנונים משלימים העומדים במבחן כלליות ויציבות המאפשרים לכנסת להביע את דעתה".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, אמרה בדיון: "לא חושבת שהמנגנונים שהוספנו עונים על כל השאלות, אך הם מגדילים את השקיפות וכוחה של הכנסת לפקח וזה יכול להיות מבורך ללא קשר לביקורת השיפוטית. יש פה מענה מסוים לטענה שהביקורת השיפוטית במינוי שרים מכניסה את בית המשפט כשחקן פוליטי. אנחנו לא בטוחים שנכון יהיה להכניס את סגני השרים לנוסח הצעת החוק, בשאלת תחולת החוק".

על פי הצעת החוק לתיקון ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי: בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המחוקק.

מטרת הצעת החוק היא כאמור להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד שר, לאחר שבג"ץ פסל את המינוי בטענה כי הוא לוקה "חוסר סבירות קיצוני" בשל הרשעתו בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון.

תגיות:בג"ץמשה ארבלחוק דרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה