כתבות מגזין

"הרב עובדיה זצ"ל אמר לי שאני חייב ללמד טעמי המקרא, ולא לשמור את הידע רק לעצמי"

למרות כישוריו בפיוט כבר מגיל צעיר, חש הרב אסף ברכיהו כנער את "אימת הציבור" - פחד קהל. בעידוד אביו הוא החל להנחיל את הידע לדורות הבאים. סיפור על שליחות מוסיקלית

  • א' ניסן התשפ"ג
(צילום תמונה בעיגול: פלאש 90)(צילום תמונה בעיגול: פלאש 90)
אא

כשהיה הרב אסף ברכיהו תלמיד בכיתה ג' בתלמוד תורה, הוא התחבר כל כך לקסם של שיעור טעמי המקרא, עד שבסוף השיעור ניגש למורה שלו, והציע לו אפשרות מסולסלת יותר לבטא את ה"זרקא". המורה, שלימד רק את הבסיס של ניגון טעמי המקרא לילדים קטנים, נהנה מהצעת הפיתוח המלודי של תלמידו, צבט לו בלחיו לאות חיבה, וזה היה אחד הניצוצות הראשונים שהוארו בנשמתו של אסף הילד בכל הקשור לשליחות חייו להשיב עטרה ליושנה ולעזור לדורות הבאים להשמיע נכון את טעמי המקרא, להגביר את ההתעלות הרוחנית של קהל המתפללים ולחבר יותר ויותר אנשים לנעימות התפילה.

 

פיוט שמחים בצאתם בשיתוף כל הציבור

בהמשך עבר לתלמוד תורה אחר, ושם למד אצל הרב משה אשכנזי, שהשפיע רבות על הכנסת לימוד טעמי המקרא לבני ברק של אותה התקופה. "הרב אשכנזי, שתחום זה היה בראש מעייניו, היה משקיע רבות ושוקד על כך שצעירי הצאן ידעו גם את נגינת טעמי ההפטרה, מגילת רות, מגילת אסתר ועוד".

 

ללמוד לבד לפרשת בר-המצווה: "אבא היה התלמיד הראשון שלי לטעמי המקרא"

הרב קלט שיש לאסף הילד חיבור מיוחד לטעמי המקרא. הוא טיפח אותו, ולימד אותו מעבר לתכנית הלימודים הבסיסית. "גם לאחר שסיימתי את לימודי בתלמוד התורה, ולמדתי בישיבה קטנה, הייתי מקבל ממנו קלטות שבהן הקליט את עצמו. למעשה, את פרשת בר המצווה שלי הכנתי בעצמי, וכדי לוודא שאכן אני קורא נכון, השתמשתי בקלטות של מורי, הרב משה אשכנזי, לשמיעה לאחר הלימוד".

בבית משפחת ברכיהו, אביו של אסף הנער הבין שיש לבנו כישרון מוסיקלי מיוחד בטעמי המקרא, עודד אותו, ודחף אותו להתפתח בתחום. "אבי היקר אמנם נולד למשפחה דתית, שומרי תורה ומצוות, אך כמו רבים באותם ימים, לאחר סיום התיכון, המשיכו לצבא, כך שבעצם אבא שלי לא גדל בישיבה על מסורת טעמי המקרא, אבל הוא הוא אהב מאוד את הנעימות שבתפילה, ואף תמיד שאף לדעת בעצמו, ולמעשה, אבא היה התלמיד הראשון שלי לטעמי המקרא".

 

הרב אסף ברכיהו בקריאתו בתורה

 

על אימת הציבור: "היום אני נוכח לדעת שהייתי חייב לעבור את זה כדי שאבין את התלמידים שלי"

לאחר בר המצווה המשיך אסף הנער לקבל בבית תמיכה, עידוד והעצמה, אבל היתה לו בעיה ששמה: "אימת הציבור". הוא התבייש לעלות לתיבה, למרות שידע היטב כיצד לקרוא בניגון הנכון. "התרגשות שכזו, מביאה אותך לדופק מהיר, ותחושות נלוות המשפיעות בראש ובראשונה על הקול. הקול מתחיל לרעוד, וניכר בעליל שהעומד לפני התיבה מתרגש. הדבר גורם קושי רב בתפקוד על התיבה. במשך כמה שנים טובות התמודדתי מול הקשיים האלו. כיום, אני מבין שהייתי מוכרח לעבור את זה, ולהרגיש על בשרי 'פחד קהל', בכך אוכל בע"ה לסייע לחלק מהתלמידים כיום שגם הם חווים קשיים מעין אלו, לעזור להם, לתמוך בהם, להבין ללבם, אבל באותה נשימה – לא לעשות להם הנחות, כפי שאבי לא עשה לי הנחות".

ואכן, אביו של הרב אסף דאג להמשיך לפתח את כשרונו ולעודדו לשיר בפני קהל מתפללים ובפני קרובי משפחה.

 

כשהשומעים העבירו מטפחות ביניהם מרוב התרגשות

"פעם כשהייתי בן 13, באו לביתנו קרובי משפחה שלנו מחו"ל. אבא ביקש שאשיר. תוך כדי שאני עוצם את עיני ושר,  אני פתאום שם לב שהם מעבירים מטפחות האחד לשני, למחות דמעות של התרגשות. הדבר גרם לקידוש ה' ונוסף בזה, הערכה וקרבה לתורה ולמצוות.

"בפורים אבא אמר לאמא שהחל משנה זו כבר היא אינה צריכה לדאוג איך תצא ידי חובת שמיעת מקרא מגילה. 'יש לנו את אסף. הוא יכין את המגילה, ויקראנה לך'. מתוך תחושת אחריות שיננתי היטב את המגילה, וקראתי לאמא.

"בשחרית של שבת אבא אפילו דאג מראש לסכם עם הגבאי קודם בואי לבית הכנסת, שבהגיע 'נשמת כל חי', יגש הגבאי, כביכול מעצמו, ויזמין אותי לעלות לתיבה. זה היה מפחיד, ואפילו קצת מרגיז, אבל היום אני מברך על זה, כי זה עזר לי לשבור את הקרח, ורק כך יכולתי להתקדם".

 

חזנות נשמת כל חי עם משוב של הקהל

 

עכשיו זו ההזדמנות שלכם ללמוד בקורס טעמי המקרא למתחילים מפי הרב אסף ברכיהו שליט"א: 10 מפגשים. בימי חמישי לאחר הפסח. 19:30-21:00 בבית הידברות, שנקר 20 פ"ת לחצו כאן או התקשרו 073-222-1300

 

הרב אסף, שכבר היה תלמיד בישיבה קטנה, השתדל לקרוא מדי שבת בתורה במסגרת הישיבה, שם היו מחלקים את הקריאה של שבת בין הבחורים, אך בעלותו לישיבה גדולה, נוכח לדעת שהיו שם כללים אחרים. "כאן יש אחד מבוגרי הישיבה שקורא קבוע כל שבת. זה מנהגנו, ולא חורגים ממנו", אמרו לו בפסקנות. "אני הרגשתי שהנשמה שלי חייבת לבוא לידי ביטוי, ולכן קמתי ועשיתי מעשה".

 

שיעור טעמי המקרא הציל בחורים מלהיפלט מהישיבות

הרב אסף היה אז כבן 17 שנים. הוא פנה מיוזמתו לבית כנסת קטן של כ-15 בעלי בתים, מתפללים מבוגרים, שיהוו קהל נוח, ושאל אם יוכל לעבור לפני התיבה. בבית הכנסת השיבו שחסר להם קורא למנחה של שבת. "הרגשתי טוב עם זה. היה לי דחף פנימי לתת וללמד את מה שבתוכי. הייתי יוצא מן הישיבה בשעת ארוחת הערב, ובין לבין מארגן חוג קטן לילדים של אותם בעלי בתים שבאו לבית הכנסת לאחר סיום לימודיהם בבית הספר. בנוסף, קניתי מכספי ממתקים והפתעות לתהילים בשבת, כשלקראת סוף התהילים, הייתי מלמד את הילדים טעמי המקרא. הרגשתי בזה סיפוק רב ביודעי את נחיצות וחשיבות הדבר".

בהמשך חייו נחשף הרב אסף לתופעה מעניינת. "ישנם תלמידים מסוימים שמסיבה כלשהי אינם מצליחים בשיעורי גמרא, עד שבשלב מסוים, כשהם לא מרגישים מחוברים לנלמד בכיתה או בישיבה, הדבר גורם להם לירידה ולתחושת חוסר הערכה עצמית. אך כאלה שהיה להם מעט חוש ונטיה לקריאה בתורה או טעמי המקרא, ובזה הם היו טובים, הדבר חיבר אותם שוב, שכן הם כבר הרגישו שהם שווים, ויש להם שייכות, ובהמשך הצליחו לעלות על דרך המלך גם בשיעורי הגמרא. אני מכיר רבים כאלה שבזכות זה נשארו בעולמה של תורה, וכיום הינם תלמידי חכמים ומזכי הרבים.

 

לאל אשר שבת- קטע חזנות

|בתלמוד תורה שבו אני מלמד טעמי המקרא, פוגשים אותי לפעמים בחורים שלמדו שם, וכעת עומדים להתחתן או אברכים שכבר התחתנו ואומרים לי: 'הרב, כל מה שאני יודע היום לקרוא בתורה בטעמים, זה הכל בזכות הרב'. זה מעודד, ומדרבן להמשיך הלאה".

הרב זמיר כהן מציין באחד משיעוריו כי חכמי הקבלה אומרים דבר מעניין מאוד: נשמת האדם באה לעולם מהיכל רוחני גבוה, שם, קודם ירידתה לעולם, היתה רגילה הנשמה לשמוע שירת מלאכים. "לכן לפעמים תוכל למצוא אדם היושב ושומע נעימה, והוא מתרגש, מתעורר, ואף מזיל דמעה. פשר הדבר הוא שנשמתו נזכרת בנגינות שהיתה רגילה אליהם ב'בית אבא' והדבר מעורר אצלה געגועים וכיסופים, ונכספת לעלות למעלה".

הרב אסף מזכיר בדבריו את החשיבות הגדולה שהיה נותן מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ללימוד טעמי המקרא לילדים.

"אדם אחד סיפר לי כיצד כילד הוא זוכר שהיה מגיע הרב עובדיה פעם בשנה לבית הספר שבו למד בתל אביב, והיה יושב רכון וקשוב לכל תלמיד ותלמיד לפי התור לשמוע כיצד הכין את הפרשה".

 

לאחר הפגישה עם הרב עובדיה זצ"ל: "גמרתי אומר בליבי להמשיך בשליחות"

"כך, בסבלנות הוא היה יושב ושומע, מעודד ומחבק. מדובר בגדול הדור, שעסק כל העת בדברים העומדים ברומו של עולם, הכרעות גורליות, ענייני מלכים ושרים, ובמה הוא משקיע? בעידוד ילדים שקוראים נכון טעמי המקרא". הרב אסף מוסיף ומספר על פגישתו עם הרב עובדיה זצ"ל: באחת הפעמים הייתי בעצמי אצל הרב עובדיה, והוא אמר לי: 'אתה חייב ללמד. אל תשמור רק לעצמך את מה שאתה יודע, כי האדם לעמל יולד, ראשי תיבות לעמל - ללמוד על מנת ללמד. רק אתה תדע? תעשה כך שגם אחרים ידעו.' יצאתי משם, וגמרתי אומר בליבי להמשיך ביתר שאת בשליחות שלי".

כעת יוצא הרב אסף בקורס מיוחד מטעם הידברות לטעמי המקרא למתחילים. קהל היעד הוא בחורי ישיבה בגיל העשרה, שלא קיבלו מענה המשכי במסגרות שלמדו בהן בעבר ללימוד טעמי המקרא. גם בעלי תשובה ומסורתיים, שלא גדלו בישיבות, ורוצים לעלות לתיבה, יכולים למצוא בקורס בית חם ללימוד של החומר מההתחלה ובאווירה טובה.


"עדותיך נאמנו מאוד" במקאם סיגא

 

כשהרב המקומי פנה במבוכה: "אני לא יודע טעמי המקרא"

אחד מאלה שלמדו בעבר אצל הרב אסף בעבר הינו כיום רב מוכר ממשפחה של רבנים, תלמיד חכם שרבים באים אליו לייעוץ. הוא עצמו גם מורה הוראה, ואותו רב היה מתפלל עם הרב אסף בבית הכנסת. יום אחד הוא בא וסיפר לו כי בימים הנוראים אשתקד, אחד המתפללים מן הציבור בבית הכנסת קנה בדמים מרובים את עליית המפטיר, וראה בכך כבוד גדול לכבד את הרב לעלות ולקרוא, אך הרב, שלמד בילדותו במוסדות של בני אשכנז, ולא לפי נוסח אבותיו, הרגיש בוש ונכלם ואולי גם חילול השם בכך שאינו יודע את ההפטרה בטעמים. הרב אסף השתדל לתת לו הרגשה טובה, וכך ישבו מספר פעמים עד שלבסוף הרב ידע היטב לקרוא נכון ובנעימה על פי הטעמים את ההפטרות.

"על פי ההלכה, המובאת בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ס"א), צריך לקרוא קריאת שמע בוקר וערב עם טעמי המקרא. עוד מובא באותו סימן בשולחן ערוך שחייבים לדעת להבדיל בין שווא נע לשווא נח. כמו כן, יש לתת הבחנה בין מילים דגושות לשאינן דגושות. לדוגמה, כשאומרים "עננו" – זה מלשון 'ענה לנו' לבקשותינו אך אם נדגיש את האות נ', נקבל משמעות אחרת לגמרי שהיא מלשון עינוי. חלק נכבד מן השיעורים, מטרתו, לתקן שיבושי לשון שהתרגלנו אליהם".

לסיום אומר הרב אסף: "באנו לומר לכל אחד כי לא בשמים היא, ולא רחוק ממך הדבר. בסייעתא דשמיא בדרך קלה ופשוטה – גם אתה יכול!".

 

עכשיו זו ההזדמנות שלכם ללמוד בקורס טעמי המקרא למתחילים מפי הרב אסף ברכיהו שליט"א: 10 מפגשים. ימי חמישי לאחר הפסח. 19:30-21:00 בבית הידברות, שנקר 20 פ"ת לחצו כאן או התקשרו 073-222-1300

תגיות:טעמי המקראמרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה