הידברות לנוער

עין הרע – האם זה יכול לפגוע בי?

האם באמת קיים כזה דבר 'עין הרע'? האם זה יכול להזיק לי? ומה ניתן לעשות כדי להתגונן מפניה?

  • ה' ניסן התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פעם, קצת לפני שנולדתם, כשהיו מצטלמים המטרה הייתה ליצור עבור עצמנו מזכרת של רגע מיוחד. היום, כשמצטלמים המטרה היא קודם כל להוציא את העיניים לאחרים. הרי מה שווה לצאת לחופשה בחו"ל או לאכול מנת שחיתות במסעדה בלי לוודא שכולם יודעים כמה שהחיים שלי מושלמים?

פעם העולם היה אחר – פרטיות הייתה דבר לגיטימי, להשוויץ היה נחשב בוטה. אבל בואו נשאיר בצד את הפן המוסרי, את הצורך האובססיבי בשיווק עצמי, את הפילטרים ואת החיוכים המזויפים. האם היחצנות של הטוב שיש לי בחיים יכולה לפגוע בי? היהדות מסבירה שכן. קוראים לזה – עין הרע.

כשאדם מתפעל או מרגיש קנאה מאיזושהי הצלחה שיש לאחר הוא מעורר בשמים קטרוג על אותו אחד, וגורם לכך שמידת הדין תפעל על האדם ותטען בשמים שאותה הצלחה בכלל לא מגיעה לאותו אדם. אותה מידת הדין מצביעה על העבירות והמעשים השליליים שעשה אותו אדם, ובכך מצדיקה שיפגעו בהצלחתו.

היהדות מלמדת אותנו לא לנקר את העיניים לאחרים, ולהצניע את ההצלחות והדברים הטובים הקיימים בחיינו. ובכלל, כשחושבים על זה, למה קנאה של אחרים בנו אמורה לגרום לנו להרגיש יותר טוב עם עצמנו? בדרך כלל המניע הפנימי לשחצנות הוא חוסר שלמות עצמית. אבל השחצנות הזו עלולה לעלות לנו ביוקר.

קנאה באחר יוצרת 'עין הרע' עליו, העלולה להביא לפגיעה ממשית בתחומי חייו השונים, ולהמעיט בברכה ובשפע של חיי האדם. ההלכה אפילו קובעת שאסור לעמוד ליד השדה של חקלאי בזמן שהתבואה בשיאה, מכיוון שההתפעלות הזו תביא בצורה רוחנית לפגיעה בתבואה. רובנו לא חקלאים, אבל מכאן אפשר להבין מהי הסכנה של קנאת אחרים עלינו. אז אולי אחרי הכול, לא יזיק לנו לחזור למושגים של פעם...

הרב זמיר כהן מסביר בקטע קצר איך עין הרע פוגעת בנו, למי היא בעיקר מזיקה ואיך אפשר להינצל ממנה:

קראו גם:

10 עובדות על "עין הרע"

תגיות:עין הרעהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה