הלימוד היומי
הלימוד היומי: האם מותר להתנמנם בבית המדרש, ומתי תחליט להשתנות? (יום שלישי, י"א באייר)
גם אם אתם עסוקים מאוד, מצאו כמה דקות ביום כדי להקדיש ללימוד היומי. שתפו משפחה וחברים
- הידברות
- פורסם י"א אייר התשפ"ג |עודכן
אתמול בערב ספרנו 26 ימים לעומר, שהם שלושה שבועות וחמישה ימים
הציטוט היומי
"דבר ידוע וברור, אשר כל העולם עושים עניינים רבים בסתר,
וכן מדברים בדברים רבים בסתר וחושבים מחשבות רבות,
ואין חוששין כלל רק שלא יודעו העניינים.
ואם היו כל מעשיהם שעשו מנעוריהם וכל הדברים שדברו וכל המחשבות שחשבו גלויים וידועים לכל אדם, היו מתביישים בושה גדולה מאוד.
כל-שכן וכל-שכן שצריך להתבייש לפני הקדוש-ברוך-הוא, המשקיף אל הלבבות ורואה המחשבות ויודע כל המעשים, הדברים והמחשבות, שעשה האדם כל ימיו, ואין לפניו שכחה, שצריך להתבייש לפניו ולהיכלם".
(אורחות צדיקים, שער הבושה).
2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
האם מותר להתנמנם בבית המדרש?
אין ישנים בבית המדרש. וכל המתנמנם בבית המדרש בעת לימודו, תורתו נעשית קרעים קרעים,
על אחת כמה וכמה המדבר דברים בטלים באמצע שיעור תורה הנאמר ברבים, שלא רק שהוא עצמו חוטא שבוטל מדברי תורה, אלא אף מבטל את האחרים, ונמצא שהוא חוטא ומחטיא, שאין מספיקים בידו לעשות תשובה.
יש להיזהר בזה אפילו בדברים שבקדושה, כמו בברכות על שתיה ומאכלים, שלא לברך בקול רם, שבזה הוא מסיח את דעתם של המשתתפים בשיעור כדי לענות אחריו 'אמן'. בעוונות הרבים, כמה וכמה נכשלים בזה בחושבם שמעשיהם רצויים, ומביאים מיני ברכות באמצע הלימוד לעילוי נשמת קרוביהם, ואינם יודעים שבמקום עילוי נשמה, הרי הם עושים להיפך ח"ו. אשר על כן, ישתדלו שלא לחלק מאכלים באמצע הלימוד. וגם מי שנצרך למאכל או משקה באמצע הלימוד, יברך בלחש שרק אוזניו ישמעו, וזכות הרבים תלויה בו.
מהי דרך התשובה לאדם שביטל תורה לרבים?
אף על פי שאמרו חכמים "המחטיא את הרבים אין מספיקים בידו לעשות תשובה", מכל מקום אם עשה תשובה, הרי זה בעל תשובה (רמב"ם הלכות תשובה פ"ד ה"ו). ותשובת המשקל לעוון זה, שיזכה את הרבים בלימוד התורה, כנגד מה שביטל תורה מהרבים, ויכול לעשות זאת על ידי שיארגן שיעורי תורה, או שיפיץ תורה לרבים, כמו דיסקים או חוברות לציבור.
חיזוק לנשמה
הרב זמיר כהן: יום יבוא ואשתנה - אז למה אתה מחכה?