הלימוד היומי
הלימוד היומי: מה עושים בפסח שני, והאם מותר לרסק פירות במזלג לתינוק בשבת? (יום שישי, י"ד באייר)
גם אם אין לכם זמן, אל תחמיצו בשום אופן את הלימוד היומי. שתפו משפחה וחברים
- הידברות
- פורסם י"ד אייר התשפ"ג
אתמול ספרנו 29 ימים לעומר, שהם ארבעה שבועות ויום אחד
הציטוט היומי
תכבד את השבת מאד, ואל תצמצם כלל,
כי "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש-השנה ועד יום-הכיפורים, חוץ מהוצאות שבתות והוצאות יום-טוב וכו' (ביצה טז, א).
(אגרת הגר"א).
2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
מהו פסח שני?
בזמן בית המקדש שמקריבים את קרבן הפסח בארבעה עשר לחודש ניסן, ציותה התורה שכל מי שלא היה יכול להקריב את קרבן הפסח ביום זה, מחמת שהיה טמא או שהיה בדרך רחוקה, יש לו תשלומין להקריב את הפסח בארבעה עשר לחודש אייר.
מבואר בגמרא (פסחים צג ע"א) שאף כל מי שמחמת שגגה או אונס ואפילו בזדון, לא הקריב את קרבן הפסח בארבעה עשר בניסן, חייב להקריב בארבעה עשר באייר. כמו כן, גר שהתגייר או ילד קטן שנעשה בר מצוה בין פסח ראשון לפסח שני, חייב לעשות פסח שני בחודש אייר.
פסח שני נקרא גם בלשון חז"ל בשם "פסח קטן".
כיצד נוהגים בפסח שני?
פשט המנהג שלא אומרים וידוי בפסח שני בתפילות שחרית ומנחה, כיוון שעתיד בית המקדש להיבנות, ויחזור יום זה להיות יום טוב.
כתב הגאון רבי חיים פלאג'י: מה טוב ומה נעים שישמור מעט מצות לאכול בפסח שני בי"ד באייר.
כתב מרן החיד"א שירבה שמחה קצת ביום פסח שני, כי קדוש היום.
פרשת אמור – דבר תורה קצר לשולחן השבת
"והבאתם את עומר ראשית קצירכם אל הכהן" (כג, י)
מנחת העומר ומנחת סוטה הן היחידות שבאות משעורים ולא מחיטים.
הטעם לכך שמנחת סוטה באה משעורים: “היא עשתה מעשה בהמה לפיכך מאכלה מאכל בהמה” (סוטה יד, א, ומובא ברש”י במדבר ה, טו), אולם לגבי מנחת העומר אין ביאור בחז"ל.
על פי הערוך השולחן (סימן תפ”ט) מוסבר כי 49 ימי הספירה מתוך ציפייה למתן תורה בחג השבועות, נפתחים עם הבאת העומר.
לפני מתן תורה, אנו נחשבים כ'בהמה', ולאחר קבלת התורה אנו יכולים להגשים את ייעודנו כאדם, בזכות התורה המאפשרת זאת.
על כך רמוז בציווי להביא בתחילת הספירה את מנחת העומר משעורים, שהם מאכל בהמה, לעומת הבאת קורבן מחיטים (שתי הלחם) בסוף הספירה בשבועות - שהם מאכל אדם.
חיזוק לנשמה
הרב ירון אשכנזי - האם מותר לרסק פירות במזלג לתינוק בשבת?