כתבות מגזין

"אני מגדל אבטיחים על גגות ובגובה של עשרות קומות"

לגדל חסות על הגג, לשתול מלפפונים במפרסת ולטפח גינת ירק ללא שום אדמה. דניאל רכטמן, יזם בן 26, מטפח גינות ברחבי הארץ בשיטת "גידולי מים"

דניאל רכטמןדניאל רכטמן
אא

הוא בסך הכל בן 26, סטודנט בדרכו להשלמת התואר השני בעבודה סוציאלית, אך בשעותיו הפנויות תוכלו לראות אותו מגדל גינות ירק על גבי גגות ומרפסות של בניינים, חלקם בגובה 18 קומות ומעלה.

תכירו את דניאל רכטמן שעוסק בטכניקה המוזרה והפלאית כל כך: גידול ירקות וצמחים באמצעות מים בלבד, ללא אדמה. ביקשנו לשמוע ממנו על האופן שבו הוא עושה זאת, ומסתבר שזה לא פחות ממרתק.

 

חלום שהפך למציאות

"הכל התחיל מכך שבמשך השנים התגוררתי בדרך כלל בדירות שהיו בהן מרפסות אבל לא היה חיבור לקרקע", מספר דניאל. "תמיד הצטערתי על כך שאין לי אפשרות לגדל צמחים כמו שאני אוהב, אבל לא חשבתי לוותר. קראתי וחקרתי לא מעט את הנושא, עד שנחשפתי לתחום ה'הידרופוניקה' – זהו גידול צמחים על גבי מים - טכנולוגיה מיוחדת שמאפשרת לגדל צמחים גם במקומות כמו מרפסות או קומות גבוהות. באותם ימים כל כך התלהבתי מהתגלית עד שהתחלתי באופן אישי לגדל בעצמי צמחים מכל הסוגים והמינים על מים, גם קראתי ספרים ומאמרים בנושא, ורכשתי הרבה ידע בתחום".

לפני כשנה החליט דניאל לחלוק מהידע שלו גם לאחרים, והתחיל להציע את שירותיו תחת הסלוגן 'מרפסת ירוקה' גם למשפחות נוספות. "לא חלמתי עד כמה שהביקוש יהיה רב", הוא מציין, "ובמשך השנה האחרונה הגיעו אליי יותר מ-200 משפחות שביקשו לגדל לעצמן ירקות בריאים וטעימים במרפסת הבית. אני עזרתי להם להקים את הבסיס לאותה מערכת, המלצתי להם על ירקות המתאימים לגידול הידרופוני, כמו עגבניות, מלפפונים, פלפלים, קישואים, כוסברה, כרוב, כרובית, חסות ועוד. בתחילה זה נשמע לא הגיוני, איך ייתכן לגדל ירקות במרפסת בקומה גבוהה, או אפילו על הגג, בלי טיפת אדמה או חיבור ישיר לקרקע? אבל זה בדיוק הדבר המיוחד כאן, כי זה מתאפשר".

נשמח אם תגלה לנו את הסוד - איך באמת עושים את זה?

"הידרופוניקה היא שיטה שמאפשרת גידול של צמחים על גבי מים ודשן בלבד, ללא שום שימוש באדמה. ניתן לעשות זאת במגוון דרכים, אבל אני באופן אישי משתמש בצינורות המובילים אל מאגר מים שבתוכו יש משאבה – הצינורות יוצאים מהמאגר וחוזרים אליו, כשבאופן זה הם מספקים לצמחים את כל מה שנדרש לצורך גידולם. מעבר ליתרון הגדול בכך שאין צורך בחיבור לאדמה, המגדלים נהנים גם  מהעובדה שהגידול נקי יותר, יש פחות מזיקים ואין צורך בפעולות כמו ניכוש עשבים והשקיה ידנית. אגב, אין גבול למספר הצמחים שניתן לגדל בשיטת ההידרופוניקה – אפשר להחליט על פינה קטנה במרפסת, אך גם על גג שלם שיהיה מלא בצמחיה ובירקות מכל הסוגים והמינים. אנשים ממש המומים כשהם מבינים שהחלום שלהם על גינת ירק ביתית יכול להתגשם. הם שולחים לי תמונות בבוקר שהם קוטפים את העגבניות והמלפפונים לסלט שלהם. יש כאלו ששותלים אפילו אבטיחים ומלונים. זה ממש מדהים".

 

השיטה וההלכה

כמה זמן כבר מוכרת בעולם שיטת ההידרופוניקה?

"השיטה כבר קיימת זמן רב. למדינת ישראל היא הגיעה עוד לפני קום המדינה, אבל באה לידי ביטוי באופן מיוחד בשנת 1952. הייתה זו שנת שמיטה ואנשי קיבוץ חפץ חיים שהיו ברובם חלוצים חרדים ממקימי המדינה, תהו איך יוכלו לגדל ירקות בשמיטה. הם הפנו את השאלה לחזון איש זצ"ל, וסיפרו לו על כך שאחד מאנשי הקיבוץ הציע את רעיון ההידרופוניקה , שכן מאחר שמדובר בגידולים על מים הוא אפשרי לכאורה גם בשמיטה. החזון איש נתן כמה תנאים לכך שיהיה אפשר לגדל את הגידולים האלו בשמיטה, בין היתר שיהיו על גבי מים ובלי אדמה כלל, וכן שיהיו עם יריעת בטון מתחת. כך באמת התפתח תחום ההידרופוניקה בקיבוץ חפץ חיים. אגב, במשך השנים הועלה הנושא לא מעט לדיונים הלכתיים, כאשר בין היתר מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל העלה את השאלה האם יש לברך על ירקות כאלו ברכת האדמה או ברכת שהכל, שכן לכאורה הם לא צומחים מתוך האדמה. לבסוף הוא הכריע כי יש לברך האדמה, אך עצם הדיון מרתק מאוד.

"באופן אישי אני מרגיש קשר ישיר לכל הנושא, שכן סבא שלי, ניצול שואה מהונגריה, התגורר בשנות קום המדינה בקיבוץ חפץ חיים, ובעצם העובדה שאני מתעסק כיום בתחום, אני מרגיש שיש מעין סגירת מעגל".

אבל איך ייתכן לגדל צמחים בלי אדמה? מה ההסבר הטכנולוגי לכך?

"ממציאי ההידרופוניקה גילו שצמחים אינם באמת צריכים את האדמה כמו שהם צריכים את החומרים שיש בתוכה, ואם שמים את אותם חומרים בתוך הדשן והמים שמעניקים לצמחים, אז הצמח מקבל כל מה שהוא זקוק לו בצורה מאוד מדויקת. זו גם הסיבה, אגב, שהצמחים שגדלים בכזו שיטה גדלים מהר יותר. בתוך חודש כבר אפשר לראות שצומחים מלפפונים, חסות, חצילים, פלפלים ועגבניות".

הכל נשמע נהדר, אבל איך ייתכן שהצמחים לא ניזוקים מכמות גדולה כל כך של מים? הרי ידוע שצמחים עלולים למות מהשקיית יתר!

"זה נכון, אבל מכיוון שהמים בשיחה זו מצויים כל הזמן בתנועה, הצמח מקבל חמצן באופן בלתי פוסק, וכך לא נוצר מצב בו הוא ניזוק. כמובן שקיים תמיד החשש מכך שתהיה הפסקת חשמל ותפגע חלילה בצמח, אבל באופן כללי הפסקות החשמל בישראל אינן כל כך משמעותיות, ובואו לא נשכח שגם בגידולי אדמה יש חשש מכך שלא יהיו מספיק גשמים או מפגעי טבע אחרים".

ומהי הקומה הגבוהה ביותר שהתקנת בה כזו מערכת?

"הזדמן לי להגיע לפנטהאוזים ולגגות בגובה 18 ואפילו 21 קומות, הגעתי גם למקומות מעניינים כמו בתי עסקים שביקשו לייצר חזית של קיר ירוק ויפה, וכן לגני ילדים שבהם הגננות רצו לאפשר לילדים לחזות מקרוב בתהליך הגידול של הצמחים, וכמובן שיש גם הרבה מאוד אנשים פרטיים".

ואי אפשר שלא לשאול – יש צמחים מסוימים שאי אפשר לגדל בשיטה זו?

"כן, כמובן שלא הכל מושלם. ישנם צמחים מסוימים שהגידול במים אינו מתאים להם, כמו אזוב, זעתר ועוד, וכן אי אפשר עדיין לגדל עצים גדולים בכזו שיטה. אבל באופן כללי רוב הירקות ניתנים בהחלט לגידול בהידרופוניקה, וכיום יש רבים שסבורים שהעולם מתקדם לכיוון של השיטה הזו, וככל שיחלפו השנים נוכל לפגוש בה יותר ויותר".

תגיות:גינהעובדים באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה