בריאות ותזונה

יש לכם הרבה חברים טובים? זה מה שהחוקרים אומרים עליכם

אם אתם אנשים שמוקפים בחברים קרובים, מרבים לשוחח איתם, לצחוק ולבלות יחד – אתם נחשבים לאנשים מאושרים ובריאים. עכשיו זה מוכח מחקרית

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעולם נהוג להגדיר אנשים עם חברים כאנשים מאושרים ושמחים, אך האם יש לכך הוכחה מדעית? עכשיו כן. חוקרים באוניברסיטת אוקלנד בארה"ב הצליחו להוכיח שאנשים בעלי מעורבות חברתית גבוהה ואיכותית הם אנשים בריאים ושמחים יותר לאורך זמן.

המחקר עקב אחרי 4,000 אנשים במשך שלושה שבועות תוך תיעוד מלא של לחץ דם, קצב לב ומתח נפשי, ופורסם בכתב עת רפואי נחשב. החוקרים גילו כי חוויות חברתיות חיוביות משפיעות על רמת הלחץ ויכולת ההתמודדות של האדם, וגם על בריאותו הגופנית. "חוויות חיוביות ושליליות במערכות היחסים שלנו משפיעות על המתח היומיומי שלנו, ועל הפיזיולוגיה שלנו", אומר דון בריאן, מיסד המחקר.

התוצאות אינן מפתיעות, בהתחשב בעובדה שכבר נעשו מחקרים דומים בעבר. יחד עם זאת, מעניין לראות כיצד חברות בין בני אדם משפיעה על היבטים ספציפיים של בריאות גופנית, כמו לחץ דם.

המחקר אמנם לא יכול להוכיח שמערכות יחסים טובות גורמות לבריאות טובה יותר, אבל מצביע על קשר הדוק בין בריאות גופנית איתנה לקשרים חברתיים איכותיים. אפשר להסתכל על העניין גם בכיוון ההפוך: לאנשים שנמצאים במצב בריאותי טוב יותר יש לעתים קרובות יחסים טובים יותר עם אנשים, כיון שהם פחות סובלים מכאבים ולכן קל להם יותר לתקשר.

 

ומה אם אין לי חברים?

ומה יעשו אנשים שלא התברכו במערכת מסועפת של ידידים וחברים?

אדם פוסוולסקי, מחבר הספר "ידידות בעידן הבדידות", מציע: "פשוט תתחיל בקטן. שלח הודעה לחבר שלא דיברת איתו הרבה זמן, או", הוא מוסיף, "ערוך רשימה של חמישה אנשים בחייך שאכפת לך מהם, והתקשר לאחד מהם בשיחת טלפון – החברויות המדהימות ביותר מתחילות ברגעים קטנים של חיבור".

לשיטתו, מפגשים עם חברים צריכים להיות קבועים, אחרת לא נגיע אליהם. "בעולמנו העמוס, אנחנו צריכים לשים את הידידות שלנו בלוח השנה", אומר פוסוולסקי, "ולהתחייב לפעילויות חוזרות".

ומה אומרת על כך התורה?

"או חברותא או מיתותא" (תענית כג( - גם התורה הקדושה מייקרת מאוד את החברות בין בני האדם כתנאי לחיים טובים ומלאי ערך. מובן שחבר טוב הוא חבר שיגרום לך לחייך ביום קודר ויסייע לך בעת צרה, אך לא רק. חבר טוב, לפי התורה, הוא חבר שירומם אותך ליראת שמיים, ולא חלילה להפך. החוכמה היא למצוא אדם שמשלב בתוכו את כל הדברים הנ"ל: גם גורן לך לצחוק ולחייך וגם כמובן עוזר לך לשמור על חיי אמונה וקדושה.

 

תגיות:חבריםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה