בריאות ותזונה

מה יקרה לגופכם אם תצאו לטבע לפחות פעם בשבוע?

אם ה"טבע" היחיד שאתם נחשפים אליו במהלך היום זה עציץ במשרד, כדאי שתחשבו מסלול מחדש. מחקרים חדשים חושפים נתונים מפתיעים על השהיה בטבע, וההמלצה היא חד משמעית: צאו לטייל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שהות בחיק הטבע, אפילו פעם בשבוע, יכולה לשפר משמעותית את מצבכם הבריאותי והנפשי – כך גילו עשרות מחקרים וניסויים שנעשו במהלך 20 השנים האחרונות באוניברסיטאות ומכוני מחקר שונים. לפי המחקרים, שהייה בטבע יכולה לשפר את מצב הרוח, להפחית מתח וכעס, לשפר משמעותית בריאות גופנית ואפילו לחזק ביטחון והערכה עצמית.

ליסה ניסבט, PhD, פסיכולוגית וחוקרת חיבור לטבע מקנדה אומרת: "אדם יכול לשפר את מצב הרוח שלו רק על ידי הליכה בטבע, אפילו עירוני. בנוסף, תחושת הקשר שאדם מפתח עם הטבע תורמת לאושרו המתמשך, גם כשהוא לא נמצא שם באותו הרגע".

 

מחקרים ויתרונות קוגניטיביים

הפסיכולוג מארק ברמן, ותלמידתו קתרין שרן מאוניברסיטת שיקגו, ביצעו מספר ניסויים מחקריים וגילו ששטחים ירוקים ליד בתי ספר מקדמים משמעותית התפתחות שכלית אצל ילדים.

בניסוי נוסף, חוקרים אוסטרלים ביקשו מתלמידים לעסוק במשימה משעממת, בה הם נדרשו ללחוץ על מקש מחשב כאשר מספרים מסוימים מהבהבים על המסך.תלמידים שהביטו החוצה על גג ירוק פורח במשך 40 שניות באמצע המשימה, עשו פחות טעויות באופן משמעותי מתלמידים שעצרו ל-40 שניות כדי להביט בגג בטון.

במחקר נוסף גילו ברמן ועמיתיו כי אנשים שהקשיבו לקולות טבע כמו ציוץ צרצרים וגלים מתנפצים הגיעו לביצועים טובים יותר במבחנים קוגניטיביים מאשר אלה שהקשיבו לצלילים עירוניים.

במחקר שנערך על תושבי דנמרק, החוקרים בחנו נתונים של יותר מ-900,000 תושבים שנולדו בין השנים 1985 ל-2003. הם השתמשו בנתוני לוויין כדי לגלות את רמת החשיפה של ילדים לשטח ירוק מגיל לידה ועד גיל 10 ואז השוו נתונים אלו עם נתוני בריאות הנפש האישית של כל נבדק. 

התוצאות היו מדהימות: החוקרים גילו שילדים בשכונות עם שטחים ירוקים היו בסיכון מופחת להפרעות פסיכיאטריות בשלב מאוחר יותר בחיים, כולל דיכאון, הפרעות מצב רוח, סכיזופרניה, הפרעות אכילה ועוד. לעומתם, ילדים שנחשפו פחות לשטחים ירוקים בגילאי 0-10, היו בסיכון של  55% יותר לפתח מחלות נפש.

 

ומה עם תמונות וסרטוני טבע?

החוקרים השוו בין תוצאות מבדקים של אנשים המטיילים בטבע, לבין תוצאות של אנשים שצפו בסרטוני טבע. גם כאן התוצאות היו מפתיעות: כל חשיפה לטבע – באופן אישי או באמצעות וידאו – הובילה לשיפורים בקשב וברגשות חיוביים. יחד עם זאת, השפעת הטיול בטבע היתה חזקה יותר.

 

אז כמה זמן צריך באמת להיות בטבע?

מחקר מדגם מייצג של כמעט 20,000 מבוגרים באנגליה מצא כי אנשים שבילו לפחות שעתיים בטבע במהלך השבוע דיווחו על בריאות ורווחה משמעותית יותר. דבר זה חזר על עצמו בכל הקבוצות, כולל מבוגרים ואנשים עם בעיות בריאות כרוניות.

בסקר שנערך בקרב 4,515 תושבי בריטניה, נמצא שאנשים הרגישו כוחות מחודשים לאחר ביקור במקומות כפריים וחופיים יותר מאשר בילוי בשטחים ירוקים עירוניים, כמו פארקים. יחד עם זאת, גם הטבע העירוני יכול לייצר תוצאות טובות ומועילות לבריאות נפשנו, ואם יש לנו רק כמה דקות ביום להתחבר לטבע – עדיף לנצל זאת וליהנות.

תגיות:טיולטבע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה